katte på altanen....
Fra : Christian

Dato : 28-05-02 20:37

Som en forlængelse af Randi´s indlæg vil jeg gerne have nogle tips til emnet
"katte på altanen"..Jeg har selv to indekatte som jeg har MEGET svært ved at
holde indendøre for tiden, jeg er sikker på en "løbegård" eller lign. på
altanen ville kunne hjælpe.. Jeg søger ideer af alle slags, og især til
problematikken om hvordan jeg får gjort så kattene ikke kan springe ned men
uden at altanen bliver et decideret bur...

Jeg bor i Århus N, vejen tæt på er en vej der fører op til en rimelig
trafikeret vej og også op til Århus Komunehospital=hurige ambulancer...
Derfor har jeg det meget dårligt med at skulle lukke kattene ud, da de altid
har været indekatte og jeg er ærligt talt bange for de bliver kørt ned, selv
om vi har en gård de kan være i... Men lige nu gør de alt hvad de kan for at
komme ud, så alle henvendelser (både her og privat mail) modtages med stor
tak...

Hilsen Christian

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 28-05-02 20:52

"Christian" <christian@trojborgvej.dk> writes:

> [...]
> komme ud, så alle henvendelser (både her og privat mail) modtages med stor

Jamen prøv da at gå tur med dem, efter en mindre tilvænningstid vil de
ææælske det..;-D
Bare spørg de andre menneskelufter-misser i gruppen..*gg*

Tips til hvordan finder du på:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=14

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 28-05-02 21:56

> Jamen prøv da at gå tur med dem, efter en mindre tilvænningstid vil de
> ææælske det..;-D
> Bare spørg de andre menneskelufter-misser i gruppen..*gg*

Jaeh, nu har jeg lo LIDT erfaringer som kattelufter, fordi Phumba gerne vil
ud. Men hun bliver MEGET bange bare der kommer en bil ind på
parkeringspladsen, så Trøjborg vil jeg ikke mene er et godt sted at lufte
katte, slet ikke på Trøjborgvej, der er simpelthen for meget trafik, jeg
tror det vil stresse kattene for meget.

Hvis der er mulighed for at hegne altan ind ville jeg foretrække det. Eller
hvis der er en ROLIG gård - i hvert fald i starten virker det som om det er
meget vigigt at undgå pludselige, høje lyde.

Hilsen
Lisbeth (osse Århus N )
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 28-05-02 23:56

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> writes:

> Hvis der er mulighed for at hegne altan ind ville jeg foretrække det. Eller
> hvis der er en ROLIG gård - i hvert fald i starten virker det som om det er
> meget vigigt at undgå pludselige, høje lyde.

Såmænd også senere...
Ting som hujende unger mm får også Melissa til at rende sin vej omend
det ikke er så slemt mere som det var..

Fra : Christian

Dato : 29-05-02 19:09

Hej Lisbeth, det ser ud til at kunne blive et problem.. Vi er enige i at det
ikke er for godt at lufte kat på Trøjborgvej, men vores altan (og lejlighed)
er i stuen, ud til en asfalteret gård hvor der i umiddelbar nærhed er port
ud til Trøjborgvej.. Jeg tænker sgu tit på de katte som går rundt ude i
gården, jeg ville sgu få dårlige nerver. Jeg ved af erfaring at høje lyde
bliver de bange for, om det er fordi de er indekatte eller skyldes deres
"hårde barndom" der gjorde de endte på internaet ved jeg ikke.. Måske man
skulle hælde kattene i bilen og køre dem (den trods alt korte vej) ned til
skoven og gå rundt med dem der??? Jeg må indrømme det her nager mig lidt,
jeg har haft dem ude nogle gange (i sele) i et sommerhus vi ofte låner, og
det er virkelig tydeligt hvor meget de nyder det...

Christian

Lisbeth Hviid Jakobsen <ernyoka@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ad0qs3$gbl$1@sunsite.dk...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-05-02 20:50

"Christian" <christian@trojborgvej.dk> wrote in message
> [...]
men
> uden at altanen bliver et decideret bur...

vi har selv leget med ideen..... og har haft forskellige "modeller" i
tankerne.... både at hegne det ind med hønsetråd og alt muligt*G*

min sidste ide er lidt mere fleksibel..... jeg vil sætte en række kroge i
murværket fra toppen af altanen ( det nederste af den oven på) og med 10-15
cm mellemrum hele vejen ned til bunden....
herefter køber jeg to spiraler ( til gardiner) i terassens bredde og sætter
en øverst og en nederst på som skal holde et "gardin" lavet af noget
forholdsvis finmasket net.... typen kan jo så diskuteres efter ønske og
sådan.... men simpelthen trække det på spiralerne så det sidder udspændt
mellem toppen og bunden af altanen.... herefter hægtes siderne fast til de
resterende kroge på væggene..... så har du et tæt sluttende net som holder
fuglene ude og misserne inde.... og det er nemt at trække til siden en dag
hvor du ønsker det fulde udbytte af naturen omkring jer.....

det er som sagt kun en ide*G* hidtil har mine missere opført sig
eksemplarisk når de har været med mig derude... ( vi bor på anden sal)

når jeg får lavet "indhegningen" vil jeg have et par hylder op derude hvor
de kan ligge og slange sig og nyde fuglene....

jeg kan såsandelige godt forstå dig*G*
og her fik du lige min ide*G*

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 29-05-02 02:04

Hej Christian.

Det er en god idé at gøre altanen kattesikker, så misserne også kan have
glæde af den. Jeg har selv en stor altan, og kattene ææælsker at være
derude; -Ihvertfald, når vejret er godt Jeg bor i Bispehaven (Århus V.),
som du sikkert kender, og jeg har derfor én af de der altaner, som er "en
lukket boks", hvor kun det halve af forsiden er åben. Og det har været ret
nemt at lukke den helt med en ramme af træ påsat hønsenet. Men jeg havde
lidt problemer med mit boligselskab til at begynde med, da min "model" ikke
er tilladt (har senere fået dispensation), så jeg vil råde dig til først og
fremmest at undersøge, hvad du egentlig må, hvor du bor.

Hvis din altan _ikke_ er "en lukket boks", som min, skal du nok bruge samme
metode, som man bruger, når man indhegner en have. Dvs. lodret hegn til en
vis højde (180-200cm - Så højt at katten ikke kan hoppe op på overkanten.)
og så et 30 cm stykke, der hælder indad (vandret eller x antal grader). -Men
her skal du nok have vejledning af nogle andre i gruppen, da jeg ikke har
nogen erfaring med indhegning af haver.

Der er et (desværre meget mørkt) billede af min "altanlukning" under "Kat i
Lejlighed" på min hjemmeside.

Mvh.
Katrine
Beydana Burmesere