Log bruger ud
Fra : [8000]Gul

Dato : 28-05-02 20:24

Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan logge en bruger ud når han
forlader en side??

Det skal bruges til en side der tit læses fra en offentlig maskine, og hvor
brugeren af og til glemmer at lukke vinduet, når han er færdig og måske har
surfet videre på nogle andre websteder. Den næste bruger der kommer til
maskinen kan så trykke på tilbage knappen, og komme direkte ind på siden, da
der jo stadig er den samme session åben.

Kan man evt chekke hvilken adresse brugeren kommer fra, så siden automatisk
logger af hvis man ikke kommer fra nogle bestemte sider??

Håber der er en enkelt eller to der kan hjælpe mig.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 28-05-02 20:47

> Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan logge en bruger ud når han
> forlader en side??

Brugeren kan selv logge ud og da kalder du noget i stil med:

session.contents.removeall()
session.abandon

Hvis bruger ikke selv forlader siden med logout, må du umiddelbart forlade
sig på timeout.

> Kan man evt chekke hvilken adresse brugeren kommer fra, så siden
automatisk
> logger af hvis man ikke kommer fra nogle bestemte sider??

Selv har jeg brugt en teknik med at lægge sidens navn i en
sessions-variabel. Sider, der kun må kaldes bestemte steder fra, kan så
tjekke om afsendersiden er den rigtige og efterfølgende sætte sidens eget
navn ind i stedet. Dermed kan man ikke kalde siderne direkte og heller ikke
bruge tilbageknappen.

Hvis du bruger cookies til at identificere brugeren er det en god idé at
lukke browseren ved logout for at sikre, at cookien slettes straks. Brugeren
vil dog skulle bekræfte, at vinduet skal lukkes.

Kim

Fra : Nicolai Jee

Dato : 28-05-02 20:47

[8000]Gul wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> logger af hvis man ikke kommer fra nogle bestemte sider??
>
> Håber der er en enkelt eller to der kan hjælpe mig.

du kan løse det ved at lave en log ud side hvor du ligger koden:

session.end ()

som dermed lukker alle aktive sessions.
du kan også definere en session.timeout når du oprettet sessionen.
hvis du sætter
session.timeout= 5

så betyder det at hvis brugeren ikke kalder nogen nye sider i 5 minutter så
bliver alle aktive sessions afsluttet.
Hvis du bare sørger for at tjekke om en given session er aktiv på alle sider
så kan en bruger ikke pille rundt ved noget når sessionen er afsluttet.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne