Matematiske tegn eller lommeregnerchikane.~
Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 28-05-02 16:34

Min nyhedslæser gør knuder, hvorfor jeg bliver nødt til at sende det
påny i en anden tråd.

"J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> I alle andre lande klarer man sig uden syvtalsstreger. Et-tallet, kan
for at
> undgå denne misforståelse skrives som en enkelt streg. En streg i
syvtallet læses
> af udlændinge som et sjusket 4-tal. Måske vi også snart skal overveje
> at afskaffe decimalkommaet til fordel for decimalpunktummet?

Jeg må atter henvise til mit svar i denne tråd: jeg forudsætter at det
er børn og ikke voksne -at jeg mener at have en vældig stor erfaring med
netop disse mennesker og deres skriftlige resultater, at jeg gerne kan
overveje at børnene skal skrive anderledes,men at jeg ikke uden videre
kan hamle op med lærebøger i dansk skrivning, der netop skriver
et-taller som andet end en streg og 7-taller på meget forskellig måde.

Da jeg altså tager udgangspunkt i den herskende "orden", må jeg altså
forholde mig til, hvad eleverne lærer i dansk-timerne om skrivning, og
indtil dato har jeg kun oplevet elever skrive et-taller med
begyndelsesopstregen: 1 og ikke som en simpel streg: | - deri består
forskellen. Og da børnene ofte imiterer trykbogstaver og dermed de
et-taller de fleste lærebøger angiver, så er det det, jeg er "oppe
imod".

Og når jeg forlanger at eleverne skriver syvtaller med streg igennem, så
er det med udgangspunkt i det, og så fordi jeg mener at det bestemt ikke
er en vældig diskussion værd, når både mine elever og jeg trives med
det.

Hvad sagen angår komma eller punktum, så har jeg ingen færdigsyet mening
om dette.
Arne H. Wilstrup

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 29-05-02 04:04

> [...]
> kan hamle op med lærebøger i dansk skrivning, der netop skriver
> et-taller som andet end en streg og 7-taller på meget forskellig måde.

Syvtal med streg forsvandt for mange år siden. Du finder det aldrig på tryk.
> [...]
> indtil dato har jeg kun oplevet elever skrive et-taller med
> begyndelsesopstregen: 1 og ikke som en simpel streg:
Er det mere kompliceret som lærer, at afvænne eleverne fra at anvende
begyndelsesstreg i skrevne ettaller end at tilvænne dem til indsætte
en ekstra streg i skrevne syvtaller?
| - deri består
> forskellen. Og da børnene ofte imiterer trykbogstaver
Det gælder vel for både ettallet og syvtallet?
> og dermed de
> et-taller de fleste lærebøger angiver, så er det det, jeg er "oppe
> imod".
> Og når jeg forlanger
Er det et ligefrem et krav, at dine elever, i disse internationaliseringstider,
skal sætte streg i syvtallerne???
> [...]
> er det med udgangspunkt i det, og så fordi jeg mener at det bestemt ikke
> er en vældig diskussion værd, når både mine elever og jeg trives med
Besynderligt kriterium?
> Hvad sagen angår komma eller punktum, så har jeg ingen færdigsyet mening
> om dette.
> --
> Med venlig hilsen
> Arne H. Wilstrup
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 29-05-02 21:12

> [...]
> Er det mere kompliceret som lærer, at afvænne eleverne fra at anvende
> begyndelsesstreg i skrevne ettaller end at tilvænne dem til indsætte

Jeg underviser ikke de samme elever i dansk, som jeg underviser i
matematik -

> Det gælder vel for både ettallet og syvtallet?
> Er det et ligefrem et krav, at dine elever, i disse
internationaliseringstider,
> skal sætte streg i syvtallerne???

Ja! hos mig er det - jeg gider ikke gætte mig frem til hvad de mener: 1
eller 7. Men det har i øvrigt intet med det andet spørgsmål at gøre.
EOD
--
ahw