Stillingsbetegnelse
Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 27-05-02 23:52

Jeg er i en kirkebog stødt på følgende betegnelse: Brochsnideren ?? andet
sted er samme mand betegnet: Operateur ?? hvad gjorde sådan en dog,
samtidig er han altså gårdmand!!

Kirkebogen er fra Hejls sogn 1763-84, vi er altså ude på landet.

Venligst
--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Hanne Christensen

Dato : 28-05-02 07:18

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3cf2b81f$0$18605$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> samtidig er han altså gårdmand!!
>
> Kirkebogen er fra Hejls sogn 1763-84, vi er altså ude på landet.

Mit umiddelbare gæt er, at vedkommende har haft et bijob som kirurg ved mindre indgreb (brokskærer). Måske en lokal badskær( Sårlæge)? ( i ældre tid en person, der virkede som barber og kirurg og f.eks. foretog åreladninger. ) Det var først senere, at kirurgi blev forbeholdt læger.
venlig hilsen
Hanne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-05-02 07:57

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> skrev Tue, 28 May 2002
00:52:23 +0200

>Jeg er i en kirkebog stødt på følgende betegnelse: Brochsnideren ??

Brokskærer.?

>sted er samme mand betegnet: Operateur ?? hvad gjorde sådan en dog,
>samtidig er han altså gårdmand!!

Der var ganske mange af slagsen på den tid.

En del af dem var (efter den tids forhold) ganske udmærkede kirurger,
havde måske været feltskærere eller stået i lære hos sådanne.

Andre var mere eller mindre plattenslagere, og atter andre var en
såkaldt "klog mand / kone".

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jens Larsen Jakobsen

Dato : 28-05-02 10:15

Kirurgi hørte ikke med til lægekunsten. I den senere del af 1800-tallet tog
de nu lægeligt uddannede stadig rundt og opererede folk på køkkenbordet.

Jens Larsen Jakobsen

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 28-05-02 23:54

Tak til Hanne, Arne og Jens! jeg havde jo ok min lumske anelse om at han
snittede i folk, men rart at få det bekræftet.

Venligst Jytte Frank Dekov