spørgsmål om flash
Fra : Louise Kirk Larsen

Dato : 27-05-02 21:37

Hejsa!

Jeg har nogle spørgsmål om flash som jeg har brug for at få svar på:

1. Hvor får man et program til at lave flash i?
2. Er flash meget svært?
3. Er flash noget med en hel masse koder?
4. Hvad kan man bruge flash til?
5. Hvor er der nogle danske tutorials (prøvede flashkit.com men gik
helt i panik over den rodede opbygning på siden)?

Jeg ved disse spørgsmål er ekstremt nybegynder men et eller andet sted skal
man vel starte :)

På forhånd tak!
Venlig hilsen Louise

--
Sort snak er god snak!
Sort snak er kreativt!

Fra : eMJay

Dato : 27-05-02 22:44

Hej Louise

> 1. Hvor får man et program til at lave flash i?

PROGRAMMET til at lave Flash med hedder Macromedia Flash. Den nyeste udgave
af programmet hedder Macromedia Flash MX, og du kan endda downloade en
såkaldt trial-version af programmet på
http://www.macromedia.com/software/trial_download/
Derudover findes der nogle småprogrammer der kan assistere i udviklingen af
forskellige dele af flashfilm, bl.a. Swish (tekstanimationer), Swift (3D)
Flashtraks (lyd) m.m. Men start med Macromedia Flash MX (eller en tidligere
udgave)

> 2. Er flash meget svært?

Flash er for de fleste et program der er rimelig hurtigt at komme i gang
med. De af mine kammerater der har prøvet sig frem med programmet er
rimeligt hurtigt kommet efter det.

> 3. Er flash noget med en hel masse koder?

Flash har sit eget "programmeringssprog", ActionScript (der minder meget om
Java). Man kan sagtens lave Flash-animationer uden brug af ActionScripting,
men hvis man vil opbygge større ting(hele sitets eller komplekse
udregninger), er ActionScript mere eller mindre en nødvendighed.

> 4. Hvad kan man bruge flash til?

Flash kan bruges til et hav af ting i forbindelse med både internettet og
digitale præsentationer. Det er dog hovedsagligt på internettet Flash har
vundet stort indpas.
Der findes hele hjemmesider der er bygget op i rent Flash. Eksempelvis
www.joecartoon.com, www.mtv2.co.uk og www.hks.dk.

Der findes dog kritikere af Flash på hjemmesider (specielt
usabilily-eksperten Jakob Nielsen) da hjemmesiderne ikke kan ses hvis ikke
brugeren har installeret Flash-player (et lille plug-in, der gør det muligt
for brugeren at "afspille" Flash-filer). Men efterhånden er der ikke rigtig
nogen der hører på den gubbe længere, og specielt ikke i dette forum

www.joecartoon.com er et godt eksempel på en side der benytter sig af en
anden af Flash's facetter: animationer.
Det er med Flash muligt at lave animationer der ikke fylder ret meget i
forhold til normale videofiler og derfor er velegnede til internettet.

> 5. Hvor er der nogle danske tutorials (prøvede flashkit.com men gik
> helt i panik over den rodede opbygning på siden)?

Hvis du har interesse i at begynde med at arbejde i Flash, vil jeg anbefale
dig enten at finde en manual på biblioteket, eller købe en af de dersens
billig-bøger til 39,- (eller deromkring), bare til at komme i gang, og så se
om det er noget du har lyst til.
Mange tutorials på nettet tager i en eller anden udstrækning udgangspunkt i
nogle prækvalifikationer, som ofte ikke er nødvendige hvis man finder en god
manual (tjeck eventuelt http://www.xdude.com/books/ for en meget fornuftig
gennemgang af engelske manualer der er tilgængelige, med anmeldelser og
brugerkvalifikationer.) Et lille problem i at finde manualer kan dog være at
finde manualer til den nyeste udgave af Macromedia Flash, der kun har været
på markedet et par måneder. Men på dit bibliotek kan du sikkert finde en
manual til Flash 5.0, der er meget ens opbygget, i hvert fald mht. de mere
simple funktioner.

Med venlig hilsen og god fornøjelse

eMJay

Fra : J. R.