Vænne sig til brug af sut, hvordan ?
Fra : Dyl

Dato : 27-05-02 18:16

Vi har en 3 uger gammel datter som på ingen måde vil bruge sut. Vises ganske
tydeligt ved, at hun bli'r sur, drejer hovedet væk osv.

Men, selvom der er mange delte meninger om brugen af sut, så vil vi gerne
have vores datter bruger det i stedet for at give bryst hver gang - som i
øvrigt er det ENESTE der kan trøste hende, eller få hende til at stoppe med
at græde.

Nogen gode råd til hvordan vi får hende til at bruge sutten ??

På forhånd tak, Christina og Bjarne

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-05-02 18:31

"Dyl" <dyl@city.dk> wrote in message
> [...]
med
> at græde.
>
> Nogen gode råd til hvordan vi får hende til at bruge sutten ??

nej..... jeg har ingen råd til, hvordan i tvinger jeres lille datter, som
intet sprog har, til at have en dum intetsigende plastik ting i munden...
læs dog hendes kropssprog... hun synes den er ubehagelig og smager grimt....
hvis den på nogen måde kunne yde hende trøst eller dække et behov hos hende
havde hun nok for længe siden taget den og bappet løs.....

prøv jer i stedet frem med andre ting der kan trøste hende.... vug hende
blidt i jeres arme.... læg hende på maven og vug hende ved at skubbe til
hendes blenumse.... put en lille bamse i armene på hende... evt en med en
lille stof dut på, hun kan gnaske på når gummerne begynder at klø... tag
hende op så hun kan se på verden.... find noget farvestrålende som hun kan
kigge på.... der er et hav af muligheder..... sutten er ikke den eneste
løsning...

min søn nægtede også at bruge sut...... sutteflasken derimod var intet
problem...... prøv evt at give hende lidt kold kamillete i en flaske.....
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Stine

Dato : 27-05-02 18:48

"Dyl" <dyl@city.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har en 3 uger gammel datter som på ingen måde vil bruge sut. Vises
ganske
> tydeligt ved, at hun bli'r sur, drejer hovedet væk osv.

Det sker (desværre), at børn, der ikke har fået sut *med det samme* aldrig
kommer til at tage den til sig.

Min nevø havde det på samme måde, hvilket betød, at mor skulle være i
nærheden konstant de første 6 måneder. Han kom aldrig til at bruge sut.

For andre børn kan "problemet" løses ved at prøve andre typer - ingen af
mine har f.eks. nogen sinde ville have NUK eller andre mindre sutter. Kun de
store gammeldags. Har I prøvet med forskellige typer?

/Stine

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 27-05-02 19:55

Hej..

Det handler primært om at være ihærdig med at tilbyde den igen og igen, så
skal det nok lykkes. Vores yngste dreng kunne heller ikke finde ud af det
før han var en måneds tid gammel, men så sad den "fast"

hej fra Sandra

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 27-05-02 20:04

> Nogen gode råd til hvordan vi får hende til at bruge sutten ??

Min dreng på godt 3 mdr. var heller ikke særlig interesseret i sut, men da
han ikke fik så meget bryst, så havde han et suttebehov, som vi - ligesom
jer - gerne ville have dækket med en sut.

Vi prøvede forskellige sutter - også de små til nyfødte, men den eneste, der
overhovedet kunne være tale om, var en af de store sutter. Men brystet er jo
heller ikke mindre til nyfødte, så det virker jo meget logisk, at de
foretrækker en ordentlig størrelse sut.

Det lykkedes faktisk at få ham til at bruge den ved at dryppe lidt
modermælk/erstatning i munden på ham, og så give ham sutten. Han fik også
lidt sukkervand pga. urolig mave, og når han havde fået det i munden med en
lille sprøjte, så gav vi ham sutten.

Der gik ikke mange gange før han faktisk fik en god oplevelse med sutten, og
i dag vil han meget gerne have den, når han er træt og skal sove.

Håber det lykkes for jer!
Hej fra Lisa

Fra : Ceelos

Dato : 27-05-02 20:19

Hej Christina og Bjarne !

Vores dreng ville først have sin sut, da han var 6 mdr. Vi brugte så istedet
en stofble, når han havde brug for lidt "ekstra" ude i barnevognen eller var
ked af det.

Det er mærkeligt at tænke på, at man bruger meget energi på at få dem til at
bruge sut og lige så meget, når de skal af med den igen.
Jeg kan godt forstå de stakkels unger ind imellem er en smule forvirret

Venlig hilsen
Jakobs mor

Fra : Sander s

Dato : 27-05-02 20:55

> [...]
med
> at græde.
>
> Nogen gode råd til hvordan vi får hende til at bruge sutten ??

Har to drenge, som det aldrig lykkedes, at få til at bruge en sut. Til
gengæld vil de gerne have sutteflaske. Da vi så fik vores pige, ( 2½ år i
dag ) prøvede vi selvfølgelig igen. Hun blev dog også hurtigt træt af den,
så det lykkedes heller ikke. En sut er en god nem løsning, hvis børnene vil
tage den. Jeg synes bare ikke, man skal tvinge. Nogen børn er glade for
sutten. Andre gider den ikke, men hun er jo ikke så gammel endnu, så det kan
jo stadig nå at komme. Om ikke før, så når du stopper med amningen.

Så jeg tror i må finde en anden måde, at trøste på, som skrevet andet sted
her i tråden, eller evt. tage en sutteflaske til hjælp....Eller fortsætte
med at bruge amningen, det gjorde jeg med vores datter. Alle vores børn har
også kunne trøstes ved, at ligge på vores mave, og blive vugget, så det er
jo også en mulighed.
Jeg har også altid undret mig over, hvordan andre fik deres barn til, at
bruge sut, men børn er jo forskellige. : )
Jeg må nok konstantere, i har fået et barn, som ikke gider sutten.
Se positivt på det: I skal ikke vænne hende af med sutten senere ! : )

MVH. Cia
www.tjekmig.dk

Fra : Anja

Dato : 28-05-02 06:28

"Dyl" <dyl@city.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har en 3 uger gammel datter som på ingen måde vil bruge sut. Vises
ganske
> tydeligt ved, at hun bli'r sur, drejer hovedet væk osv.

Det gjorde vores sønner også...

> [...]
> have vores datter bruger det i stedet for at give bryst hver gang - som i
> øvrigt er det ENESTE der kan trøste hende, eller få hende til at stoppe

Vi ville også gerne kunne trøste med en sut for vi havde ikke engang et
bryst

> Nogen gode råd til hvordan vi får hende til at bruge sutten ??

Acceptere at sådan er det bare.... Vores den yngste er nu 5 måneder og han
får sutterne til at lege med - men lige fedt hjælper det.

Anja

Fra : mimi

Dato : 28-05-02 07:53

Hejsa
Jeg tror ikke i kan tvinge jeres datter til at bruge sutten. Der findes
bare børn som ikke vil have sut. Mig og mine to brødre var tre af dem da vi
var små, og der var det altså kun brystet som duede som trøst.
Knus fra Mimi

"Dyl" <dyl@city.dk> wrote in

Fra : Milea

Dato : 28-05-02 14:43

> [...]
med
> at græde.
>
> Nogen gode råd til hvordan vi får hende til at bruge sutten ??

Hej Christina og Bjarne.

Min yngste datter har nægtet at bruge sut...lige meget hvilket mærke, så
ville hun ikke bruge den. Hun begyndte dog først at bruge sutteflaske da hun
var 5½ md, idet at hun var tvungen til det..endt barsel, start i
dagpleje...og der var faktisk ingen problemer.

Fra hun var ca. 3 md. 'opdagede' hun sin tommel..vups..den kunne
bruges...men sgutte lige det bedste valg! *S*

Ellers brugte hun en stofble som trøst, en som duftede af mor, eller hun
blev trøstet på anden måde.
HUn havde altid en sut liggende til at lege med, men det var faktisk først,
da hun var ca. 13 mdr, at hun tog en sut 1ste gang. Pga. sygdom, havde hun
brugt tomlen meget, og den var godt hudløs...så den blev forbundet, så den
kunne hele.

Hun har selv 'valgt', at sutten vil hun kun bruge, når hun skal sove, og når
hun sidder i bilen..da vi jo ikke lige kan 'trøste', når vi kører. Hun
bruger ikke tomlen ret meget, KUN hvis hun er rigtig meget ked af det, eller
enormt træt. Hun er nu 21 mdr, og for os, er det et størrer problem, at hun
tyer til tommelfingeren.

Min melleste tog først sutten da hun var ca 5 mdr..og derefter ville hun
ikke af med den igen..'smed' den dog som ca. 3 årig.

Den ældste, hun godtog sutten fra starten af..og vi havde store problemer
med at få hende fra den....hun skulle helst have 4-5 sutter med hvergang hun
skulle ud af døren!

Pointen må være, ingen børn er ens, nogle vil bare ikke, og at 'tvinge'
hjælper bare ikke....man må bare finde andre ting at trøste med *S*

Mvh. Milea

Fra : Susanne

Dato : 28-05-02 18:02

On Mon, 27 May 2002 19:16:12 +0200, "Dyl" <dyl@city.dk> wrote:

> [...]
>at græde.
>
>Nogen gode råd til hvordan vi får hende til at bruge sutten ??

Hej Cristina og Bjarne

Et godt råd vil jeg kunne give jer i forsøget på at lære jeres datter
at bruge sut.
Når hun er ked og ulykkelig uden at være sulten skal det være dig
Bjarne der trøster hende med en sut.
Når Cristina går rundt med hende på armen og forsøger at trøste kan
den lille pige jo lugte "mad-depotet" - brystmælken - så er det jo
ikke sjovt at blive spist af med en sut af gummi..

Min sundhedsplejeske gav mig dette råd engang ... og det virkede..
held og lykke og mange hilsner Susanne

Fra : vagn torup

Dato : 04-06-02 19:13

> [...]
ganske
> tydeligt ved, at hun bli'r sur, drejer hovedet væk osv.

Jeg vil også mene, at I skal acceptere, at det kun er mors bryst, der duer.
I har fået et barn, der er kvalitetsbevidst fra fødslen. Dejligt!!!!
Kun min ældste brugte sut fra han var 7½ mdr. til knap 3 år og det var ikke
engang til at sutte på men til at vende rundt i munden.
De tre yngste har absolut ingen interesse vist, jeg har til dem alle købt
div. sutter, da de har haft kollik allesammen, så et fortvivlet håb fra min
side, gjorde, at jeg prøvede adskellige billige og DYRE sutter men intet
resultat. Og nu hvor den yngste snart er 17 mdr. synes jeg faktisk også, at
det er hamrende ligegyldigt, men så er man jo også kommet "på den anden
side"
MVH Rikke