bedste bog om databaser?
Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 27-05-02 17:47

Hej

Overvejer at købe "fundamentals in database systems", det var en
referencebog på et netop overstået kursus i SQL, hvor jeg lærte nada, men nu
er jeg belvet stædig og vil grave dybere i databasernes forunderlige
verden(seriøst, så mangler jeg bare et opslagsværk). Er dette en god bog
eller hvad skal man gå efter?

Jeg arbejder primært med MySQL, men også Oracle.

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør - Pt. Job og opgavesøgende.

Fra : -Martin-

Dato : 27-05-02 18:22

On Mon, 27 May 2002 18:46:38 +0200, "Kim Emax - ayianapa.dk"
<newsgroup@fjerndette-ayianapa.dk> wrote:

> [...]
>eller hvad skal man gå efter?
>
>Jeg arbejder primært med MySQL, men også Oracle.

En dansk bog ved navn "Relations databaser" udgivet af Teknisk Forlag,
dog har jeg kun læst første udgave, som var virkelig i dybden, men nu
er den kommet i 3. udgave og har ikk fået fingre i den endnu!

Men DANSK nå det er bedst :) og ja så de fleste eksempler i den er
faktisk skrevet til Oracle, men da SQL jo faktisk er brugbare til alle
databaser, så kan den sagtens bruges til mysql også, ellers så kigger
man lige på mysql.com efter den RIGTIGE mysql sql :)

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 27-05-02 19:57

"-Martin-" <admin@DELETEnatten-i.dk> skrev i

> [...]
> databaser, så kan den sagtens bruges til mysql også, ellers så kigger
> man lige på mysql.com efter den RIGTIGE mysql sql :)

Uha, jeg har dårlige erfaringer med bøger, der er oversat. Min første
programmeringsbog var Kris Jamsa "web programming", som var oversat til
dansk. Så godt at man havde rettet dato formatet fra US til dansk i nogle
perl eks., dog kun i det output, som man skulle få, ikke i koden, hvilket
gav mig hovedbrud som grøn. Sidenhen gennemlæste jeg den og skrev alle fejl
ned og smed en mail til IDG, fik bare svaret at den solgte man da ikke mere,
fedt!

Men jeg vil da kigge på den omtalte bog, selvom jeg ikke er bange for
reference bøger skrevet på engelsk. Jeg har bare svært ved at vænne mig til
ugennemtænkte tabeller med postnummer og by(reseveret ord), en anden grund
til at gå udenom en DK bog

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 27-05-02 20:56

-Martin- skrev:

> En dansk bog ved navn "Relations databaser"

Det håber jeg virkelig ikke, den hedder. Hvem er ham Relation, der ejer
nogle databaser?

FUT: dk.kultur.sprog

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Lars Hulbæk

Dato : 28-05-02 13:46

> [...]
> eller hvad skal man gå efter?
>
> Jeg arbejder primært med MySQL, men også Oracle.

Helt grundlæggende (til alle der arbejder med databaser) kan jeg varmt
anbefale "Practical Issues in Database Management" af Fabian Pascal.

Den er (med vilje) ikke produktspecifik, men beskæftiger sig med en lang
række overordnede aspekter indenfor databasedesign.

Vh
Lars Hulbæk

Fra : Flemming Froekjaer

Dato : 28-05-02 21:26

Jeg formodet at det er "Fundamentals of database systems", af Elmasri og
Navathe, du referere til.
Som laere bog er den glimrende, men jeg kan ikke mindes nogensinde at
have brugt min som opslags vaerk.
Jeg mener at der er udkommet nyrere udgaver end min, med opdaterede
kapitler, bla. om Object databaser.

\Flemming

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 29-05-02 21:27

"Flemming Froekjaer"
<4696894m001@mail1.stofanet.dk> skrev:
> ["Fundamentals of database systems", af Elmasri]

Aldrig har jeg set en bog med så mange fejl i...

/Mikael
- Der brugte den på 1. + 2. semester på Datamatiker
studiet.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-02 01:00

On Wed, 29 May 2002 22:27:02 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Aldrig har jeg set en bog med så mange fejl i...
>
> /Mikael
> - Der brugte den på 1. + 2. semester på Datamatiker
> studiet.
Fejl?? Hvilke??

Når man udspreder den slags information, ville det pynte, hvis du kunne
dokumentere dine påstande!

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder,
but when you do, it blows away your whole leg." - Bjarne Stroustrup
Fjern NOSPAM fra min adresse, for at sende mig en mail

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 30-05-02 12:51

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev

> Aldrig har jeg set en bog med så mange fejl i...

Hvilke fejl er det du mener? Og hvilken udgave af bogen?

Fra : Martin Christensen

Dato : 01-06-02 14:18