P4 2Ghz...Hvilket motherboard?
Fra : Anders Lassen

Dato : 27-05-02 15:52

Hejsa

Jeg skal investere i en P4 2 GHz Northwood, og har dertil brug for et
motherboard. Løsningen skal være stabil, kan i proffer anbefale et godt
motherboard?

Derudover skal jeg lige høre om jeg skal købe et motherboard med DDR- RAM,
eller om jeg kan fortsætte med den 512 MB SD-blok, som jeg har i forevejen?

Mvh
Anders

Fra : Anders Lassen

Dato : 27-05-02 16:38

Ja, jeg har altså lige købt et Asus P4B, da det skulle gå stærkt.

Mvh
Anders

Fra : --= BGN =--

Dato : 27-05-02 17:18

Forhåbentlig P4B266 !!

Bo

Fra : Anders Lassen

Dato : 27-05-02 18:33

Nej, uden understøttelse for DDR-RAM. Er der meget stor forskel i
hastigheden?

Mvh
Anders

Fra : Lars Krag

Dato : 27-05-02 19:31

"Anders Lassen" <dsl38495@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:3cf26dd5$0$70455$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nej, uden understøttelse for DDR-RAM. Er der meget stor forskel i
> hastigheden?

Ja, temmeligt meget endda. Afhængigt af hvilken applikation op
til ~30%, og vel omkring en 20-25% i gennemsnit i spil. I meget
CPU intensive programmer er forskellen vel "nede" på en ~10%.
Jo hurtigere cpu'en bliver, des relativt større vil performancetabet
være. Sdram til en P4 er en rigtig, rigtig dårlig idé.

Lars

Fra : Bachelor

Dato : 27-05-02 21:59

"Anders Lassen" <dsl38495@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:3cf252df$0$11934$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja, jeg har altså lige købt et Asus P4B, da det skulle gå stærkt.

Du må da have styrtet ud af døre efter du postede første gang ?
Hvorfor spørger du så ?

Fra : Wizeguy

Dato : 28-05-02 00:10

"Bachelor" <not.working@nospam.net> wrote in message

> "Anders Lassen" <dsl38495@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du må da have styrtet ud af døre efter du postede første gang ?
> Hvorfor spørger du så ?

Ups, det var vist skønne spildte kræfter i mit forrige indlæg, skaden er
allerede sket Men det er nu mest synd for "Anders Lassen", der strøg ud
og købte et SD-RAM bundkort. Undskyld "Anders Lassen", men jeg tror, at den
rigtige Anders Lassen, vores verdenskendte krigshelt fra 2. verdenskrig,
ville have været alt for klog til at købe et P4B til en Pentium 4

Anders

Fra : Anders Lassen

Dato : 28-05-02 09:21

Næ, næh.... Jeg nød godt af jeres råd og har afbestilt mit bundkort. Istedet
har jeg bestilt et Asus P4B266 m. USB 2.0.
Der skal ikke overclockes.

Tak for rådene drenge!

Mvh
Anders

Fra : Wizeguy

Dato : 27-05-02 21:36

> [...]
>
> Derudover skal jeg lige høre om jeg skal købe et motherboard med DDR- RAM,
> eller om jeg kan fortsætte med den 512 MB SD-blok, som jeg har i

Du kan godt få bundkort der understøtter SD-RAM, men det kan ikke anbefales,
da Pentium 4 processoren i højere grad end Athlon nyder godt af hurtige RAM.
Det hænger sammen med, at Pentium 4 anvender en såkaldt Quad-pumped sysmebus
der kører 100*4=400 MHz effektiv. Det kræver ikke de store matematiske
kundskaber at indse, at der vil opstå en kæmpe flaskehals med SD-RAM, da
disse kører ved enten 100 MHz eller 133 MHz. Sagt med andre ord, bør du
enten købe DDR-RAM eller RDRAM (Rambus) og sælge dine SD-RAM. RDRAM giver
den bedste ydelse, men jeg vil nok alligevel anbefale DDR-RAM, idet du
derved senere har mulighed for at skifte til en AMD løsning. Der er flere
gode boards, men skal du overclocke er Abit BD7 eller Asus P4S533 efter min
mening de bedste valg. Førstnævnte board har mange overclockingmuligheder og
er garanteret stabilit, da det har Intel's eget 845 chipset. Sidstnævnte
board har godt nok ikke Intel 845 chipset, men derimod SiS 645DX chipsettet.
Til gengæld er det mest fremtidssikret, da det officielt understøtter både
den hurtigere 533 MHz systembus og DDR333 RAM. Venter du et par uger skulle
der være nye boards på vej, bl.a. Asus P4B533, som understøtter USB 2.0,
hvis det er noget du skal bruge.

Anders

Fra : max

Dato : 28-05-02 00:13

Hejsa

> [...]
> der være nye boards på vej, bl.a. Asus P4B533, som understøtter USB 2.0,

Det er imponerende expert oplysninger, men det vigtigste er ikke blevet
berørt - hva skal man bruge dyret til, er det værd at smide penge ud til
noget der koster det halve og er lettere outdated til efteråret. Jeg har
opgivet tanken om at købe noget der er "fremtidssikret" og jeg kan ikke
forestille mig der er mange der hopper på den længere. Eller hvad...
Så med mindre du har brug for et status symbol, eller er fanatisk gamer
gå efter computer dele der har været på markedet et år og spar 50%..
Og ovenikøbet få et gennemprøvet stabilt produkt
sdram - ddrsdram - rambus etc etc.. Der tales om 20-25% mere speed
med ddr-sdram, og det lyder som WOW, men de test jeg lige kastede
et blik på "tomshardware" taler om 10%, og så er der jo forskellige
typer 2100, 2700, 3000 og 3300 - ja det er ikke så nemt..
Fornylig opgraderede jeg for 1500 kr. til celeron og besluttede at
genbruge alt det jeg kunne, det har jeg ikke fortrudt, den skal nok
holde 2 år og til den tid snakker vi sikkert 6 GHz eller mere og nogle
helt nye og hurtigere ram typer.. mvh max

Fra : Wizeguy

Dato : 28-05-02 00:14

"max" <maxarte@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> holde 2 år og til den tid snakker vi sikkert 6 GHz eller mere og nogle
> helt nye og hurtigere ram typer.. mvh max

Der er meget rigtigt i det du skriver, men ser man på tallene, er Pentium
4+SDRAM den dårligst tænkelige løsning. Det svarer, lidt karikeret, til at
købe en Ferrari og spænde to bryggerheste foran. Så ville det have været
ebdre at købe et Athlon XP bundkort der kan tage SD-RAM.
Anders

Fra : max

Dato : 28-05-02 04:22

> [...]
> købe en Ferrari og spænde to bryggerheste foran. Så ville det have været
> ebdre at købe et Athlon XP bundkort der kan tage SD-RAM.

Det er lige der hunden ligger begravet for mit vedkommende, vi er
så focuseret på tallene at vi glemmer at se på det der betyder noget.
Vi fyrer rask væk op under Ferrarien når vi bare ska ned og hente
en pizza.. he he - in my dreams -
Hvordan Anders endte op med en P4 inden han havde bestemt
sig for et mb ved vi ikke, men det havde måske været smartere,
som du skriver, at han havde satset på Athlon, det ska jeg ikke
gøre mig klog på.. Men mon ikke han kan bytte kortet eller trods
alt blive tilfreds med det han har fået.. Vel vidende at han har sparet
over 1000 kroner, ved ikke at smide de gamle ram ud..
mvh max