vådt øje eller betændelse?
Fra : Maria Humle

Dato : 27-05-02 15:09

Jeg har læst at langhåret/semilanghåret katte har tendens til at få
vådeøjne. Hvordan ka jeg se forskellen på et vådt øje og på et øje med
øjenbetændelse?

Hvis det bare et et vådt øje ska det så bare tøres med et stykke vådt
vat?

Maria

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-05-02 16:53

Hej Maria

Det er ret let at se forskel på betændelse og tårevæske - betændelse er gult
og sidder typisk i "klatter", hvorimod tårevæske er klart og bliver
brunt/rødt, når det bliver iltet og tørrer ind.
Uanset hvad det er, så synes jeg du burde gå til dyrlæge med katten - selv
om det ikke er betændelse, så er der en årsag til, at øjnene pludselig
begynder at løbe i vand, det kan være, at katten har tilstoppede tårekanaler
pga. en tidligere infektion, som kan behandles - og at du i øvrigt kan få
vejledning til, hvordan du bedst muligt "plejer" øjnene, så katten ikke
bliver generet.
Perserkatte - og andre katte med samme type ansigt som disse - kan have
større tendens til løbeøjne pga. deres ansigtsform, som gør, at
tårekanalerne oftere bliver tilstoppede eller "løber over".

Mvh. Camilla

"Maria Humle" <mariamille15@hotmail.com> skrev...