Udskiftning af blæser i AOpen HQ08 kabinet
Fra : Thomas Finnerup

Dato : 27-05-02 10:39

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-05-02 10:58

"Thomas Finnerup" <tofi@tdcinternet.dk> skrev..."

> Hvis jeg vil udskifte blæseren i mit AOpen HQ08 kabinet, skal det så være
> med en almindelig 80 mm blæser, ligesom man bruger til kabinetter?

Ja, altså nu er det jo et kabinet der er tale om :)

> Hvad kan anbefales at skifte til, med hensyn til dB og CFM? Jeg regner
med, at det
> skal være en Papst, men jeg ved ikke helt hvilken model.

Hvis du har et alm. system så sku' en 1500 RPM 12 dba Pabst ku' klare
opgaven, en optimal løsning vil være en blæser i fronten samt udskiftning af
blæseren i PSU'en ... Hvis du samtidig sørger for at få lukket alle
unødvendige huller i det kabinet så sku' de to nok ku' skabe et fornuftigt
airflow igennem dit kabinet!

> Kan det i øvrigt betale sig at udskifte chipset- og grafikkort-blæsere?

Jep...

> Larmer de gode af den slags blæsere meget mindre end de blæsere, der
følger med?

Helt ubetinget...

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 27-05-02 11:04

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-05-02 11:41

"Thomas Finnerup" <tofi@tdcinternet.dk> skrev.."

> Ok, det var også en anelse dårligt formuleret. :) Jeg mente, hvis jeg vil
> udskifte blæseren i PSU'en. Er det stadig en almindelig 80 mm blæser?

Jep, den er magen til alle andre 80 mm blæsere ... 25 mm tyk tror jeg nok
det er!

> Jeg har i forvejen en 19 dB (vistnok) blæser i fronten og temperaturen er
> egentlig ikke det store problem. Det er snarere støjen, og jeg mistænker
> den for at komme fra PSU'en og de små blæsere.

Det er MEGET sandsynligt ... hvis det er Aopens standard PSU du har i med
original blæser, så vil du i hvert flad ku' mærke at støjen falder væsentlig
ved udskrifning til en Pabst 12 dba ... det er meget sandsynligt at de små
blæsere larmer meget, jo mindre de bliver jo højere bliver frekvensen og
også gerne omdrejningstallet ... så egentlig får du meget mere luft med en
lidt større køler om meget mindre larm!

Ja, hvis de da ikke helt kan undværes ... det har jeg dog ingen erfaring med
så det vil jeg overlade til andre !

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 27-05-02 12:41

Fra : Mogens

Dato : 27-05-02 12:43

On Mon, 27 May 2002 13:41:00 +0200, Thomas Finnerup
<tofi@tdcinternet.dk> wrote:

>Jaeh, men jeg kan vel ikke sætte en f.eks. 60 mm blæser hvor der før sad en
>40 mm? "Soklen" skal jo også passe. :)

Det er jo derfor man kan købe fan-adaptere. Plastic tragter som gør
det muligt at bruge en større blæser end den originale.

mvh Mogens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-05-02 13:00

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev..."

> Det er jo derfor man kan købe fan-adaptere. Plastic tragter som gør
> det muligt at bruge en større blæser end den originale.

Hvilket ikke kan anbefales dels pga. prisen, den plads det optager samt
personlige dårlige erfaringer!

Hvis man skal købe en ny blæser samt en fanadapter når man nemt op på @
200,- hvilket man tit kan få en ny kølerprofil samt en blæser for!

Fanadapteren er MINDST lige så høj som blæseren, der vil derfor ik' være
plads til det på indstikskort osv ...

Den fanadapter jeg købte var fra 80mm til 60mm ... den sluttede ikke tæt
hverken på blæser eller profil så det betød et stort tryktab der resulterede
i høj CPU temp ... derfor måtte jeg makke pakninger der kunne holde
samlingerne tætte!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-05-02 13:04

"Thomas Finnerup" <tofi@tdcinternet.dk> skrev..."

> Er en blæser på 12 dB nok til PSU'en? Bør jeg ikke vælge én på 19 dB?

Øhm, jeg sku' mene at en 12 dba er nok ... Jeg har selv et Aopen HQ45 - ja
en gammel skodsag - hvori jeg har 3 stk 12 dba pabste blæsere ... en i
fronten, en i PSU'en og så en på CPU'en!

> Jaeh, men jeg kan vel ikke sætte en f.eks. 60 mm blæser hvor der før sad
en
> 40 mm? "Soklen" skal jo også passe. :)

Øhm, nogen bøjer bare profilen så det kommer til at passe ... det er dog ik'
noget jeg ku' tænke mig at rode med ... så ja det er klart en fordel at købe
en blæser der passer til kølerprofilen. Du kan jo evt. sætte blæseren ned
til 7v så den ik' larmer helt så meget!

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Thomas Finnerup