Engelsk pilot styrtet ned i 1945
Fra : Tanja Olesen

Dato : 27-05-02 07:00

Jeg ved ikke, om dette er det rette sted at starte, men det gør jeg.

Jeg har skrevet lidt med en englænder, som leder efter oplysninger om sin
kones fætter, som var pilot på et Short Stirling fly fra 570 squadron RAF,
der blev skudt ned over Skagerak i april 1945 omkring kl. 01 om natten.
Han hed Geoff A. Mombrun og omkom ved styrtet - han blev begravet i Århus.
Der var i hvert fald to overlevende fra flyet - Reginald Frank Rawlings og
Charles Flannigan.

Er der nogen her der har prøvet at lede efter nogen på "den måde" eller
nogen der tilfældigvis ved, hvad man kan gøre/starte med?

Mvh Tanja

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-05-02 09:19

"Tanja Olesen" <to@pc.dk> wrote in message news:3cf1cb52$0$97288$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er der nogen her der har prøvet at lede efter nogen på "den måde" eller
> nogen der tilfældigvis ved, hvad man kan gøre/starte med?

http://www.cwgc.org/

Surname Rank Service Date of Death Age Regiment Nationality
MOMBRUN, G A Flying Officer 152348 26 April 1945 Royal Air Force Volunteer Reserve United Kingdom

Search Results Page 1 out of 1

Debt of Honour Register
In Memory of

GEOFF ADRIAN MOMBRUN

Flying Officer
152348
570 Sqdn., Royal Air Force Volunteer Reserve

who died on
Thursday 26 April 1945 .

Cemetery: AARHUS WEST CEMETERYDenmark
Grave or Reference Panel Number: Row G, Grave 311.
Historical Information: Commonwealth forces fought no land campaign in Denmark during the Second World War, but from the
German occupation on 9 April 1940, the air forces were active in Danish skies with special operations and raids on strategic
targets, supplying the Danish resistance, anti-submarine patrols and bombing missions over northern Germany. Many airmen were killed
in these operations and lie buried in churchyards and cemeteries all over Denmark. Aarhus West Cemetery contains 11 Commonwealth
burials.

Hugh W

Fra : Tanja Olesen

Dato : 27-05-02 11:43

Wow - tusind tak for hjælpen!

Mvh Tanja

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-05-02 09:58

"Tanja Olesen" <to@pc.dk> wrote in message news:3cf20dcc$0$70372$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Wow - tusind tak for hjælpen!

I had a quiet moment this morning at about 400 am and remembered him

I drove my taxi into Tuborg havn Hellerup out on the mole
and in spite of all the changes, there is still surving the granite memorial stone for all the people like him who died to free
Denmark

My father HMS Somali 1942
my uncle 1945 a Japanese prisoner of war

Hugh W

Fra : Hugh Watkins

Dato : 29-05-02 08:16

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote

> [...]
>
> Flying Officer
> 152348
> 570 Sqdn., Royal Air Force Volunteer Reserve

this is the official UK governmental record

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&safe=off&q=MOMBRUN&btnG=Google+Search

possibly a Frenchman or American ??

RootsWeb: ALSACE-LORRAINE-L Archive (August 2000)
.... by Sonia Meyer; Re: [ALS-LOR-L] August Meyer by RobtBehra; [ALS-LOR-L] Christian
Kohler by Jewelross; [ALS-LOR-L] FRENCH GENEALOGY ... [ALS-LOR-L] Where is Mombrun? ...
archiver.rootsweb.com/th/index/ALSACE-LORRAINE/2000-08 -

grandfather Martin Black came to American in 1892. His
country is listed as Germany and the town as Mombrun. Is this
is in Alsace or Lorraine? Is someone able to give me more
information about it? It's the first clue I've had as to where
he came from and I was quite excited to see it! >>

Bette-Jean,

I would try Montbronn, in the département de la Moselle, France
(the portion of Lorraine which was ceded to Germany following the
Franco-Prussian War). It is in the arrondissement of Sarreguemines
and canton of Rohrbach-lès-Bitche, about 6 km southeast of
Rohrbach-lès-Bitche and about 10 km southwest of Bitche, and if
you go due north the German border is only 16 km away.

<<

http://www.tarrant-rushton.ndirect.co.uk/LostAircrew.htm

Flight Sgt, 1853631, Air Gunner, 570 Squadron Royal Air Force Volunteer Reserve. 23-4-45, age 22. Son of Cecil Ernest & Jessie
Evelyn Johnson, of Wisbech. 570 Squadron flew Albermarles from Harwell. Aarhus West Cemetery, Denmark.

<<

Fra : dannebrog

Dato : 27-05-02 09:41

Eftersom han er begravet i Århus, så prøv at kontakte Begravelsesvæsenet i
Århus. - Du kan sikkert finde adressen og tlf. nr. på www.degulesider.dk

m.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
http://www.dannebrog.subnet.dk
dannebrog@post.tele.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : Jens Erik Christians~

Dato : 27-05-02 21:15

Se også:
Bjørnvad, Anders: Faldne allierede flyvere 1939 - 1945. Odense
Universitetsforlag 1995. s.169.
m.v.h.
Jens E. Christiansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-05-02 17:00

On Mon, 27 May 2002 07:59:45 +0200, Tanja Olesen wrote:

> [...]
>
>Er der nogen her der har prøvet at lede efter nogen på "den måde" eller
>nogen der tilfældigvis ved, hvad man kan gøre/starte med?

Jeg har trykket på de knapper jeg har i "branchen" og har modtaget
følgende svar fra Søren Flensted:

"Stirlingen blev skudt ned ved Lystrup/Skæring nord for Århus d.
23/4-45 kl. 00:46 af flak. Flyet havde nummer LJ645 og var kodet E7-M.

Der er i England kun een mand der hedder Frank R. Rawlings. Han bor
18 The Forge, RH 137HB, Horsham, West Sussex.
Ligeledes er der kun een Charles Flannigan. Han bor 12 Invervale
Anenue, ML6 8NH, Airdrie, Lanarkshire.

Om det er de to ved jeg ikke, men der er ikke andre der kan passe. Men
de kan selvfølgelig være døde. Det er jo et par år siden de styrtede
ned i DK. Det kunne jo tænkes at de havde noget om Mombrun. Hvis det
ikke er dem, så kom tilbage, så prøver vi en anden vej".

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tanja Olesen

Dato : 28-05-02 20:59

Jeg er ganske rørt over al den hjælp jeg har fået fra jer. Tusind tak for
det. Kieth og hans kone Margaret (Geoff's kusine) er utrolig glade for
hjælpen. Jeg vil skrive til dem, at de kan prøve at kontakte Rawlings og
Flannigan og finde ud af om de er de to overlevende.
Kurt: er du sikker på, at det var den 23. det blev skudt ned? Der står den
26. på de billeder af gravstenen, som jeg har fået tilsendt.

Jeg er selv meget interesseret i slægtsforskning og min mors kusine har
gjort et stort stykke arbejde mht. at finde vores families rødder.

Mange hilsner og tak fra Tanja (og Kieth og Margaret).

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-05-02 06:47

On Tue, 28 May 2002 21:58:39 +0200, Tanja Olesen wrote:

>Kurt: er du sikker på, at det var den 23. det blev skudt ned? Der står den
>26. på de billeder af gravstenen, som jeg har fået tilsendt.

Jeg sender lige en forespørgsel bagud i systemet og beder om
dokumentation fra Søren Flensted. Du får direkte svar.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-05-02 19:23

On Tue, 28 May 2002 21:58:39 +0200, Tanja Olesen wrote:

>Kurt: er du sikker på, at det var den 23. det blev skudt ned? Der står den
>26. på de billeder af gravstenen, som jeg har fået tilsendt.

Søren Flensted har svaret tilbage:
"Ja, det er sikkert at flyet styrtede d. 23. Mombrun blev svært
forbrændt og kvæstet ved styrtet og blev sammern med de to andre
overlevende kørt til det tyske lazaret i Århus.Her døde han den 26/4.
Kilden til datoen for styrtet er Statens Civile Luftværn, Daglige
Meldinger og Rapporter. Ligger på Rigsarkivet. Om sygehusopholdet :
"Faldne allierede Flyvere" af Bjørnvad.
Det nævnes også i Statens Civile Luftværn at tre mand køres til
Århus".

Jeg sender dig en mail med et billede af flyvraget.

Venlig hilsen
Kurt Hansen