OOP: klasser der laver objekter af andre k~
Fra : Tinky Winky

Dato : 27-05-02 00:40

Hvis jeg prøver at lave et objekt af en klasse fra en PHP fil der selv er en
klasse, får jeg problemer.

Er det muligt i PHP? Hvis ja, hvordan?

Fra : N/A

Dato : 27-05-02 13:24

Fra : Tinky Winky

Dato : 27-05-02 13:24

> Hvad mener du? Uddyb, giv et eksempel!

Jeg har en klasse: Klasse1.
<?
Klasse1.inc.php:
class Klasse1 {
function Klasse1() { echo "Klasse1 objekt oprettet"; }
}
?>

Den kan en masse semantiske ting og bliver brugt af en "grafisk" klasse:
minside.php:
<?
require "Klasse1.inc.php";
$k1 = new Klasse1();
?>

Det virker fint nok.Så vil jeg lave en ny klasse, Klasse2, som ligger i sin
egen fil og bruger klasse1:
Klasse2.inc.php:

require "Klasse1.inc.php"
class Klasse2 {
$k1 = new Klasse1();
function Klasse2() { echo "Klasse2 objekt oprettet"; }
}

Hvis jeg så vil bruge Klasse2 i minside.php:
<?
require "Klasse1.inc.php";
require "Klasse2.inc.php";
$k1 = new Klasse1();
$k2 = new Klasse2();
?>

Får jeg problemer, fordi PHP klager over at Klasse1 bliver deklæreret to
gange: først når minside.php inkluderer Klasse1.inc.php, derefter når
minside.php inkluderer Klasse2 der også inkluderer Klasse1.inc.php.

Jeg lærte OOP i Java, og jeg er vant til at gøre det på den måde, med at
normalt have hver klasse i hver sin fil.

Fra : Tim Liljendahl

Dato : 27-05-02 14:03

Tinky Winky <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> wrote in message

> Får jeg problemer, fordi PHP klager over at Klasse1 bliver deklæreret to
> gange: først når minside.php inkluderer Klasse1.inc.php, derefter når
> minside.php inkluderer Klasse2 der også inkluderer Klasse1.inc.php.

Det kan jeg ikke se har så meget med OOP at gøre, kig på
http://dk.php.net/manual/en/function.require-once.php det burde løse dit
problem :)

--
tim

Fra : Lars Petersen

Dato : 27-05-02 19:26

> Det kan jeg ikke se har så meget med OOP at gøre, kig på
> http://dk.php.net/manual/en/function.require-once.php det burde løse dit
> problem :)

Præcis :)

--
-
Lars

Fra : Tinky Winky

Dato : 29-05-02 00:58

> Præcis :)

OK, tak. Jeg har ikke prøvet efter endnu, men det lyder rigtigt og jeg
stoler på Jer.