Overaktiv ex-traver?
Fra : Dragen

Dato : 26-05-02 21:00

Hei!
Har dere ideer om hvordan man kan behandle en snill, men
overopphetet ex-traver? Hun har det så travelt når hun skal ut.
Klarer ikke å stå i ro og raser avgårde.... Hun er bare 5 år
gammel. Det er vanskelig å komme opp på henne....

Tips noen? Hvordan kan man behandle og trene en slik hest?

Med vennlig hilsen
Camilla

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-05-02 07:45

"Dragen" <dragefjes@hotmail.com> wrote:

>Tips noen? Hvordan kan man behandle og trene en slik hest?

Det er nemt at "behandle" sådan en hest. Meget nemt endda. Det er
nemlig dig der skal "behandles".

Problemet er at du lader hesten være leder og nedgør dig selv over for
hesten. Du er utvivlsomt den lavest rangerende i flokken og hesten
driver rundt med dig. Det er slet ikke noget som hesten bryder sig om,
men dens instinkt fortæller den at hvis flokken skal overleve, så må
den overtage ledelsen, da der ikke er nogen anden stærk leder til
stede.

Begynd med at gå til www.horsemanship.dk og køb Gittes bog og video.
Gør du som der står i bogen, så har du efter kort tid en hest der
roligt står og venter på dig indtil du er klar til at ride. Der er
andre bøger, men denne er bare så enkel og nem at gå til.

Jeg har selv trænet to heste efter bogen og er i gang med nummer tre.
Den hest jeg selv rider på er den vildeste krabat man kan komme i
nærheden af og tromler alt ned der er i nærheden når jeg sidder på
ham. Men jeg kan ALTID sadle af og på uden at han flytter så meget som
et ben medens jeg gør det. Faktisk står han aldrig bundet. Træktov
eller tøjle lægges bare over bommen som man normalt binder til. så
tror han at han er bundet og bliver stående. Du kan også lære din hest
dette.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Pia

Dato : 27-05-02 07:55

Hvor længe har du haft den? Mit gæt er, at den er trænet til at være
ophidset når den skal ud, så den yder mere på banen. Hun aner ikke, at hun
er irriterende.

Du skal bruge en masse tid på jorden til at lære hende de nye regler. Starte
forfra. Blidt og tålmodigt vise hende hvordan man står - om du så skal bruge
hele ridetimen på det. Derefter lære hende at stå mens du sætter foden i
bøjlen - hvis hun tager et skridt begynder du forfra. Hun skal lære, at der
ikke sker noget sjovt før hun slapper af!

Ikke noget med hårde ord eller ryk - så bliver hun endnu mere ophidset. Bare
sig ståååå, stands hende, ros. Hvis hun går væk, bring hende roligt tilbage
til startstedet som om intet var sket og sig stå. Ros og kæl meget, hvis hun
står stille, vær hurtig, for i starten varer det måske kun 3 sekunder inden
hun laver en ny cirkel. Bliv ved og bliv ved, og stil hende så ind igen.

Når du når dertil at du kan komme op, så stiger du ned igen og gentager et
par gange indtil hun har fattet det - det skal egentlig blive lidt kedeligt
det her med opsidning, ikke noget man behøver hidse sig op over. Når du har
opnået det, skal hun lære at stå stille EFTER du er kommet op, det foregår
på samme måde.

Denne metode brugte jeg på "vores" (jeg rider den kun) araber da han var ung
og grøn. Det tager tid, for de har svært ved at holde opmærksomheden på det
der sker lige nu, de venter spændt på at komme i gang. Men du kan hurtigt
lære hende at stå længe nok til at du kommer op, derefter bliver hun med
tiden mere lydhør.

Løsningen med at lade en anden holde hesten mens man stiger op, hjælper ikke
på noget som helst. Du opnår kun at hesten kun står stille med en person
foran sig, den vil ikke blive bedre til at stå alene.

Du har en hest som ikke er trænet til andet end at løbe - manerer betyder
ikke så meget på banen.

:Pia

Fra : Dragen

Dato : 27-05-02 11:11

"Pia" <x@x.com> skrev i melding news:acsl5a$1lk$1@sunsite.dk...
> [...]
> foran sig, den vil ikke blive bedre til at stå alene.
>
> Du har en hest som ikke er trænet til andet end at løbe - manerer betyder

Hei !

Jeg har henne ikke selv - forsøker å "redde" henne fra slakt. Hun skulle
blitt pølser i dag. Men det kan hende jeg får kjøpe henne. Siden hun er
så ung, bare 5 år, så synes jeg hun skal få en sjanse. Har ikke en gang
sett henne enda

Forløpig så står hun i en annen del av landet, men jeg får håpe det
ordner seg. Har funnet stallplass og mennesker som kan hjelpe meg.
Da jeg selv ikke er erfaren nok til denne oppgaven alene.

Jeg er overbevist om at dere har rett. Denne hesten er slett ikke "gal"
Hun trenger bare litt oppdragelse og erfaring

Tusen takk for svarene begge to!

Klem fra Camilla

Fra : Pia

Dato : 27-05-02 12:07

held og lykke med det - hun er jo kun en "teenager" og hvis hun aldrig er
blevet opdraget med tålmodighed, eller opdraget i det hele taget, hvordan
skulle hun så vide, hvordan man gør? Og har man krudt i bagdelen, så har
man.

Lederskabsøvelser er også en fin ting, hesten skal stole på, at du styrer.
Men ikke alle problemheste er det på grund af manglende respekt, der er
flere farver end sort og hvid! Med mindre hesten er ondskabsfuld i stalden
og når man henter den på fold, så mener jeg man kommer langt med god
tålmodighed. - Men hun skal også vide, hvornår der falder brænde ned.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-05-02 12:15

> [...]

>blitt pølser i dag. Men det kan hende jeg får kjøpe henne. Siden hun er
>så ung, bare 5 år, så synes jeg hun skal få en sjanse. Har ikke en gang

Det ville nærmest være en forbrydelse at slagte hende. Se at få fat i
den hest og red hende fra pølsegryden.

Den hest jeg rider i dag og som står så pænt stille, er normalt en
hest der nemt koster over Kr. 25.000 som føl. Jeg fik ham 3 år gammel
for bare Kr. 9.000, fordi han var utilregnelig, farlig og nervøs. Han
var kort sagt "kasseret", da han ikke kunne bruges til noget.

I dag går den tidligere ejer og skærer tænder af arrigskab over at jeg
fik den hest til så lav en pris og kan se hvor rolig han er.

Det er ikke fordi jeg har særlig gode evner eller stor erfaring med
heste. Faktisk sad jeg på en hest for første gang i marts 2001, altså
for omkring et år siden. Jeg har bare lært af andre der ved hvordan
man klarer sådan en hest og enhver kan faktisk lære det, bare man har
tålmodighed nok.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Pia

Dato : 27-05-02 12:24

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message
> [...]
> for omkring et år siden. Jeg har bare lært af andre der ved hvordan
> man klarer sådan en hest og enhver kan faktisk lære det, bare man har

Tja, min mand har siddet på en hest 1 gang for ikke så længe siden, men han
er noget så god til at berolige fx en hest som ikke bryder sig om at blive
klippet. Han har bare den nødvendige ro, så de stoler på ham.

Indenfor trav/galopverdenen er det ikke unormalt at banke hesten inden den
skal løbe, for så tror de den er hurtigere af ren panik. Jeg har passet 2
heste som det gik lige modsat, de gad ikke mere. Så det er ikke til at sige
hvad denne tøs har været udsat for, hun fortjener absolut en chance.

Jeg kan anbefale bøger af Mark Rashid, især hans seneste "Horses never lie".

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-05-02 18:03

"Pia" <x@x.com> wrote:

>klippet. Han har bare den nødvendige ro, så de stoler på ham.

Ja, der kan man bare se! Een med totalt ukendskab til heste kan have
en utrolig indvirkning på heste!

>heste som det gik lige modsat, de gad ikke mere. Så det er ikke til at sige
>hvad denne tøs har været udsat for, hun fortjener absolut en chance.

Nemlig! Jeg er aldeles sikker på at denne hest er ganske udmærket,
bare den får chanchen til at få en leder som den kan stole på.

>Jeg kan anbefale bøger af Mark Rashid, især hans seneste "Horses never lie".

Kender ikke bogen, men vil lede efter den. Bestemt!
Titlen er helt OK! Nej heste lyver ikke, men man kan altså heller ikke
lyve for hesten. Den er nemlig for klog og kan mærke hvis en persom
bare foregiver at være rolig, men inderst inde er nervøs. Derfor er
det nødvendigt at arbejde med sig selv først. Dernæst hesten!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com