Netværk mellem 98SE og 2000
Fra : Bo Dudek

Dato : 26-05-02 20:31

Hejsa

Jeg har tidligere haft et netværk via en hub kørende imellem en bærbar
med 98SE og en stationær med 2000 på, og fil- og printerdeling har
fungeret glimrende vha. TCP/IP protokollen. Printeren er tilsluttet
den stationære og er delt.

Den bærbare har nu været væk fra netværket i 6 mdr. og det kan ikke
udelukkes, at jeg har haft lavet nogle ændringer i den periode - jeg
kan dog ikke mindes dette.

Jeg har prøvet at sætte det hele op som tidligere, men det ser ikke ud
til at virke. Jeg har har ADSL via en Cisco router, og jeg har selv
angivet en gateway samt to forskellige ipadresser - nemlig:

gateway: 10.0.0.1
ip-stationær: 10.0.0.2
ip-bærbar: 10.0.0.1

Jeg har brugt samme arbejdsgruppe, og på 2000 maskinen har jeg
aktiveret 'Gæst'-accounten. Endvidere har jeg delt alle diske med
forskellige navne.

1) jeg KAN godt pinge den bærbare fra den stationære

2) jeg kan IKKE komme ind på adressen \\10.0.0.3 fra den stationære

3) jeg kan IKKE pinge den stationære fra den bærbare

4) jeg kan IKKE se printeren fra den bærbare

5) jeg KAN se indholdet af den stationære FRA den stationære..
deriblandt printeren, som jo er delt..

Kan nogen hjælpe?? En ting som jeg SLET IKKE forstår er, hvordan jeg
kan pinge den bærbare, men ikke se indholdet, selvom dette er delt.

3)
Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk
www.bodudek.dk/cd (only for dsl or faster conn.)

Fra : henrik

Dato : 26-05-02 20:59

> gateway: 10.0.0.1
> ip-stationær: 10.0.0.2
> ip-bærbar: 10.0.0.1
Hvis ovenstående er korekt, så har jeg fundet dit problem! Du kan ikke have
to forskellige enheder med samme IP adresse og forvente at det virker!

Alternativt kan du bruge IPX/SPX prtokollen til fil og printer deling.

mvh
henrik

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-05-02 21:01

>Hvis ovenstående er korekt, så har jeg fundet dit problem! Du kan ikke have
>to forskellige enheder med samme IP adresse og forvente at det virker!
sorry.. var naturligvis en fejl..

ip-bærbar: 10.0.0.3

jeg har også prøvet ipx protokollen, men kan heller ikke få denne til
at virke.. :(

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 26-05-02 21:08

Bo Dudek wrote:
> ip-bærbar: 10.0.0.3
>
> jeg har også prøvet ipx protokollen, men kan heller ikke få denne til
> at virke.. :(

Er det samme subnet?

vh
Peter

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-05-02 21:07

>Er det samme subnet?
jeps.. 255.255.255.0 på begge comp

Fra : henrik

Dato : 26-05-02 21:48

> jeg har også prøvet ipx protokollen, men kan heller ikke få denne til
> at virke.. :(

Fjern alle netværks indstillinger på den bærbare og installere dem igen!

mvh
henrik

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-05-02 21:49

>Fjern alle netværks indstillinger på den bærbare og installere dem igen!
har jeg prøvet adskillige gange.. ligeledes på den stationære :/

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-05-02 23:04

Hejsa

Efter af have geninstalleret alt ca. 6-7 gange (deribland at have
installeret NetBeui) virker det nu. Don't ask why :)