"
www.FlashFAQ.dk" <admin@flashfaq.dk> skrev i en meddelelse
news:dOaI8.6683$N46.367100@news010.worldonline.dk...
> Jeg takker for Jeres indsigt og råd.
>
> Jeg blev bare selv lidt harm over, at det blev tolket som en fejl, når jeg
> nu havde forsøgt at lege matematiklærer på hjemmefronten. Datteren skulle
> nødig få det indtryk, at der ikke er nogen pålidelig hjælp at hente i
> hjemmet fremover.
Pas på at det ikke kommer til at dreje sig om din forfængelighed fremfor
datterens læring.
Jeg har selv døtre og kan godt forstå din reaktion som forældre, men du
bliver nok nødt til at slå koldt vand i blodet: det er ikke DIN opgave at
gøre lærerens arbejde, nemlig at undervise din datter - det er lærerens, og
det er din datters ansvar at forsøge at finde ud af tingene ved f.eks. at
sætte sig ned og "boge" den.
Naturligvis kan du da hjælpe hende, hvis du er i stand til det, og det har
da den positive effekt, at I så laver noget sammen, men din datter vil ikke
få noget ud af at du evt. lader din harme gå ud over læreren - at du føler
dig "irettesat" er måske meget dækkende for situationen, men den er ikke
reel - som jeg skrev, så lægger læreren nok mere op til at de unge i klassen
får nogle hensigtsmæssige arbejdsstrategier fremfor at de kopierer voksnes
"færdige" løsninger i det daglige liv.
Når jeg f.eks. regner privat, så benytter jeg mig absolut ikke altid af
hensigtsmæssige strategier, hvilket måske er for dårligt, men ikke
destomindre er jeg som voksen selv ansvarlig for, hvordan mine resultater
bliver fortolket - forskellen er her, at din datter er på vej til at lære
nogle hensigtsmæssige strategier for hvordan det KAN gøres, så man ikke er i
tvivl. Det er altså det, læreren signalerer ved at skrive at hun skal skrive
punkter i stedet for x'er - i den daglige voksenverden kan man sagtens
vælge, hvad man nu synes er rimeligt - men det er noget andet når det drejer
sig om en undervisning, hvor den unge skal lære noget.
Det svarer omtrent til at man til en køreprøve skal demonstrere en vis
mængde af fejlfrihed under kørslen, og hvor man kan risikere at dumpe for
"bagateller" - medens man efter køreprøven sagtens kan slippe fornuftigt
igennem trafikken uden at køre 100 % korrekt.
Derfor synes jeg at det fornuftige er at sige til din datter: "Man kan
benytte begge måder at skrive på, men det er korrekt, at det er mere
hensigtsmæssigt at benytte punkter når det f.eks. drejer sig om ligninger
for at stykket ikke kan misforstås, og det er det, din lærer forsøger at
lære dig"
>
> Jeg mener stadig læreren burde have vinget opgaven rigtigt af, og evt.
> noteret at næste gang ser hun hellere en prik frem for et x når der
skrives
> gange.
Det kan du måske have lídt ret i - men ærlig talt: hvad er vigtigst: at hun
forstår, hvad hun har med at gøre eller at hun når til det rigtige resultat?
I min skoletid var det resultatet der talte mest, men det er det ikke i dag:
et forkert resultat ud af en blandet opgave, kan sagtens få noget korrekt
alligevel: man vurderer nemlig om fremgangsmåden er korrekt og så går man
videre derfra - et resultat ved afgangsprøven kan altså sagtens ende med at
man får et godt resultat´selvom facit er forkert. Det modsatte er til
gengæld ikke tilfældet.
Jeg plejer at sige til mine elever, at hvis de blot leverer et færdigt
resultat, hvor jeg ikke kan se fremgangsmåden, så får de fejl for opgaven:
de kunne jo i princippet have "hentet" facit hos bageren på hjørnet eller
fra en tilfældig tilgængelig facitliste.
Det er vigtigere at de forstår, hvad der går galt og hvorfor fremfor at de
blot leverer et bevidstløs facit på noget, hvor de har benyttet
regnemaskinen uden at reflektere over resultatet og hvordan man er kommet
frem til det. Det er det, læseplanerne og vejledningerne lægger op til - og
naturligvis også afgangsprøven - når der ses bort fra
færdighedsregningsopgaverne: her er det desværre facit, der tæller mest.
Tro mig, din datter vil garanteret komme igen når du og læreren er blevet
enige om, hvad sigtet er med undervisningen, men lur mig om det ikke er
tilfældet at hun netop har til hensigt at lære din datter en hensigtsmæssig
strategi for udførelsen af opgaverne: ordentlig opstilling, hensigtsmæssig
måde at skrive på og formulere opgaverne på. Jeg vil næsten tro det.
Lad altså være med at tage det personligt - du må naturligvis sige til din
datter, at hvad hun gør når hun er færdig med skolen, er en ting, men i
ethvert job er der elementer af ting, man bliver nødt til at gøre på en
bestemt måde: ikke fordi det er mere korrekt end en anden tilsvarende facon
eller fordi alle er enige om at der kun er et "bevis" der gælder, men fordi
man har vedtaget at det "her på bjerget" er sådan tingene skal være.
Først hvis man får både magt og indflydelse, kan man måske gøre sig håb om
at få ændret på praksis.
Man skal vurdere om en sag med et "skide" x eller . er "kampen" værd: der er
ikke noget forkert i at benytte x som gangetegn, og der står ikke noget om
det i nogen bestemmelser, men det er ikke hensigtsmæssigt at bruge x som
gangetegn i 8.klasse, når man regner med ligninger, der ofte benytter tegnet
x som "den ubekendte" - og hvis din datters håndskrift gør at man i farten
har vanskeligt ved at skelne mellem x og gangetegnet, så bør prikken/punktet
benyttes -i hvert fald dér.
Og husk: læreren har metodefrihed og kan faktisk bestemme at det er mere
hensigtsmæssigt at din datter skriver med punkt/prik fremfor x - ikke fordi
det er mere eller mindre korrekt, men af de grunde jeg har skrevet om
tidligere.
Nogle gange må vi forældre bøje os for ting, vi synes er fjollede - og tro
mig - også som lærer og forældre kan man opleve at der er ting mine
"kolleger" foretager sig , som jeg synes er helt hen i skoven - men jeg
undlader som regel at gøre noget ved det, fordi som jeg siger til mine
døtre: I bliver hverken gladere eller lykkeligere af at jeg geråder mig i en
konflikt med jeres lærer om en bagatel som f.eks. ovenstående - der er mange
måder at se på tingene på: jeres opgave er at komme så nemt gennem
skoleforløbet som muligt og vide, at det som jeres lærer anviser jer at gøre
blot er en af de utallige måder at løse en opgave på - ingen af os er
tankelæsere - og det er ikke altid let at vide, hvad læreren har tænkt sig i
en bestemt sammenhæng og ikke alt der er objektivt "korrekt", men det er nu
hans/hendes måde - og hvis det ikke er helt vanvittigt, så er det faktisk i
orden, at I også lærer den mulighed at kende.
Eksempel: det er fuldkommen uhensigtsmæssigt - både pædagogisk og
regneteknisk at subtrahere ved den såkaldte "lånemetode" - alligevel er det
de fleste lærere forsøger at lære deres elever.
Jeg bryder mig bestemt ikke om den og har fortalt læreren, hvad jeg mener om
den og hvorfor - men jeg anerkender også samtidig hans ret til at vælge den
metode, han finder bedst egnet til situationen - og du kan tro at det kan
være meget vanskeligt som forældre og lærer at tage en sådan diskussion med
en "kollega". Det kræver takt og finfølelse- noget som man ikke i samme
grad behøver at have hvis man blot er forældre.
Til gengæld vil jeg være enig med en lærer, der kan argumentere for at det
er hensigtsmæssigt at en elev skriver så alle kan læse det -og det er netop
tilfældet med din problematik: du gør intet forkert, men i forhold til din
datter, der stadig er skoleelev og under "oplæring", så forholder det sig
anderledes: hun skal netop lære hensigtsmæssige strategier - noget som du
allerede er i stand til at vurdere i DIN dagligdag.
Hun skal nok vende tilbage til dig, når det kniber - og hvis du bærer dig
fornuftigt ad, så vil hun sagtens kunne have tillid til dine "evner" som
"lærer" fremover.
Mine børn undlader jeg som regel at "hjælpe", men overlader det til min
kone - jeg har endnu ikke gennemgået det lille kursus i tålmodighed
>
> Det må jeg/vi vist hellere få en snak med læreren om til næste
forældremøde
>
Jeg tror at I får en snak om mange andre ting også - tro på at lærerne som
regel vil det bedste for dine børn - det er faktisk det bedste udgangspunkt
for en dialog.
> Ja - "indoktrineret" - var et forkert ordvalg - sorry
Ja, det var et noget "fortegnet" billede du diskede op med her. Men svaret
må så være: ja - det er i orden at læreren "indoktrinerer" børnene til at
vælge hensigtsmæssige strategier i undervisningen, for det er faktisk krævet
i henhold til bestemmelserne: lærerne skal f.eks. inddrage it i alle fag og
herunder forsøge at lære eleverne, hvornår det f.eks. er hensigtsmæssigt at
benytte sig af "matematiske el-kalkulatorer" og andet it-materiale og
hvornår det ikke er.
--
Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.pæd.