Hugorm.....
Fra : Axelsen

Dato : 26-05-02 18:05

Hej i NG
Er der nogen som har erfaring med at lade sin hund gå med en lille bjælle
omkring halsen, for at skræmme Hugorme væk ????

Fra : Heidi

Dato : 26-05-02 18:15

Hejsa

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hugorme, men jeg mener at have hørt/læst
engang at de ikke kan høre, men derimod reagerer på bevægelser i jorden.
Dvs. bare det at en hund eller et menneske går og dermed får jorden til at
vibrere, gør at de fordufter.
Jeg er af den mening at bjæller ikke hører hjemme omkring dyrehalse, da det
da må være dybt frustrerende ikke at kunne bevæge sig uden den der
irriterende lyd *SS*
Men det er så absolut bare min mening *S*

Jeg har dog aldrig hørt om at man lod hunde gå med en bjælle for at jage
hugorme væk.

Venlige hilsner
Heidi

--

http://www.drosholmgaard.infoside.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-05-02 20:07

On Sun, 26 May 2002 19:14:45 +0200, "Heidi" <hnr@hudii.dk> wrotd:

> [...]
>Dvs. bare det at en hund eller et menneske går og dermed får jorden til at

,,,,,,,,,,,,det tror jeg nu også slanger har vist ikke ører "fnis"
det ku nu se sjovt ud

> [...]
>da må være dybt frustrerende ikke at kunne bevæge sig uden den der
>irriterende lyd *SS*
>Men det er så absolut bare min mening *S*

,,,,,,,,,,,jeg kender en blindehund der har sådan en bjælde omkring
halsen den er også hjernedød måske er det derfor

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 27-05-02 11:51

Axelsen skriver:

> Hej i NG
> Er der nogen som har erfaring med at lade sin hund gå med en lille bjælle
> omkring halsen, for at skræmme Hugorme væk ????

Hejsa!
En hugorm vil kunne høre (mærke!) din hund på lang afstand, og prøve at
smutte væk. Hvis den ikke flytter sig, havde en bjælle ingen forskel
gjort...for en hugorm virker en løbende/snusende hund langt mere "larmende"
end lyden af en bjælde.
Hilsen Dorthe

Fra : Brian

Dato : 27-05-02 22:35

Bjælden ville ikke hjælpe det mindste, andet end at du vil kunne høre vor
hunden er )

Slanger har ikke noget ydre øre, men de kan registere vibrationer, og
lydbølger gennem jorden.
Derudover har de en meget veludviklet lugtesans, så hvis hunden ikke trænger
hugormen op i en krog vil den som regel forsvinde hurtigst muligt, den kan
dog blive overrasket, så den ikke når at gemme sig, hunde er jo ikke de mest
stilfærdige dyr i naturen )
øhh.... inden jeg nu modtager diverse dødstrusler fra hundeelskere, vil jeg
lige fortælle at selv har hund og er meget glad den

men det korte af det lange er, drop bjælden, og brug pengene til et ekstra
kødben til Fido

Mvh. Brian

PS. Har beskæftiget mig med krybdyr, især slanger siden 1987