Lave omdrejninger under boot
Fra : [5000] Bo

Dato : 26-05-02 07:52

Hej NG

Jeg har et lille problem..

Normalt når jeg booter op er min blæser på cpu'en omkring 2460, og det er
også fint nok..

Men de sodste 3 gange jeg har startet op kommer den og brokker sig fordi den
jun ligger på 1450 omdrejninger.

Hvorfor dælen starter den så lavt?

Jeg har en P41600@2136, med in-a-box køleren - P4S533 Asus Bundkort, MSI
GF4Ti4400 samt 256 Pc2100 ram.

Det eneste jeg har rørt ved er FSB - ikke strøm eller andre smarte ting.

Jeg ved ikke om maskinen vil tage skade, for lige nu ligger den på ca. 1420,
men jeg vil da helst have den op og ligge normalt.

Mvh Bo

Fra : Esben

Dato : 26-05-02 10:47

"[5000] Bo" <bo7404@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
1420,
> men jeg vil da helst have den op og ligge normalt.

Er det kun under boot den er lav? Hvordan ser det ud med støv i maskineriet?

--
Esben

Fra : [5000] Bo

Dato : 26-05-02 10:52

"> > Jeg ved ikke om maskinen vil tage skade, for lige nu ligger den på ca.
> 1420,
>
> Er det kun under boot den er lav? Hvordan ser det ud med støv i
maskineriet?

Computeren er ikke mere end 5-6 uger gammel. Der er åbent i den ene side, så
der er ikke ret meget støv derinde.

Men selvom den ikke kører hutigere, ligger cpu-temp. på 33 grader efter at
have skrevet i Word i to timer. Da jeg startede op var den på 29 grader.

Mvh Bo

Fra : Martin S.

Dato : 26-05-02 12:22

<SNIP>

> Men selvom den ikke kører hutigere, ligger cpu-temp. på 33 grader efter at
> have skrevet i Word i to timer. Da jeg startede op var den på 29 grader.
>
> Mvh Bo

Det er da ikke så vildt.. he. Tror heller ikke man kan regne helt med de
temp. du får, og Word er jo ikke det mest krævende.
Min idletemp. ligger på 40 og max. load temp. på 51.

Har du set om Q-fan er enabled/disabled?. Det kan jo være den står på 10/15
eller noget. Vil du køre max. blæserhastighed så sæt den til 15/15 eller
vælg disable. Du finder den under hardwaremonitorering i Bios.`
Og er det Asusprobe der advarer dig ?? Eller ser du i Bios hvad temp. er.?
Der kan godt være forskel. Du kan dl. den nyeste asusprobe fra hjemmesiden.
Her et link:
http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=misc/utils/probe21607.zip

Mvh. Martin S.