Øget hastighed på køler
Fra : Jacob Zneider

Dato : 25-05-02 16:14

Hvordan kan jeg øge antallet af omdrejninger på en køler. Er det ikke noget
med at øge antallet af volt?

På forhånd tak

Jacob

Fra : Mogens

Dato : 25-05-02 16:31

On Sat, 25 May 2002 17:14:13 +0200, "Jacob Zneider" <jacob@zneider.dk>
wrote:

>Hvordan kan jeg øge antallet af omdrejninger på en køler. Er det ikke noget
>med at øge antallet af volt?

Hvis den allerede kører med 12 volt så risikerer
du at brænde blæseren af ved at give den mere
power. 12 volt er den spænding de fleste blæsere
er beregnet til.

Det vil nok være mere sikkert at købe en mere
effektiv køler.

mvh Mogens

Fra : Klaus G.

Dato : 25-05-02 18:44

> Hvis den allerede kører med 12 volt så risikerer
> du at brænde blæseren af ved at give den mere
> power. 12 volt er den spænding de fleste blæsere
> er beregnet til.

Der står nu 8-15v på de fleste blæsere...mener jeg :)

--
Klaus G.

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 25-05-02 19:57

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev

> Hvis den allerede kører med 12 volt så risikerer
> du at brænde blæseren af ved at give den mere
> power. 12 volt er den spænding de fleste blæsere
> er beregnet til.

Man kan sagtens køre en blæser ved flere Volt.. problemet er bare at få de
ekstra volt. Nogle bruger tricket at anvende -5v udtaget i ATX stikket
sammen med 12V for at få 17v over blæseren, dette vil jeg langt fra anbefale
da, -5v linien ikke kan trække så meget strøm.
Den eneste måde at få ekstra vol er ved at lave en strømforsyning selv, ved
siden af!

Jeg har selv kørt en billig 80mm helt op til 24v uden problemer.
Og som Klaus skriver, så er mange blæsere lavet til at køre ved en lidt
højere spænding.

> Det vil nok være mere sikkert at købe en mere
> effektiv køler.

Helt sikkert!!!
Med mindre det ikke er til CPU'en selvfølgelig!

mvh
Anders Lorentzen

Fra : henrik

Dato : 26-05-02 00:00

> [...]
anbefale
> da, -5v linien ikke kan trække så meget strøm.

Jeg har en pc der køre to blæsere med +12V til -5V. Den har kørt problem
frit siden engang i 1999. Det kan selvfølgelig afhænge lidt af PSU
kvaliteten.

mvh
henrik