rep. af ridsede CD'er
Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 25-05-02 16:01

Hej.
Jeg ved ikke, om jeg er helt forkert på den; men det forekommer mig, at jeg
for
'lang' tid siden så et par indlæg 'et eller andet sted' om, at man kunne
borteliminere
ridser på cd'er.
Det ene var vist med en eller ande maskine, man skulle køre cd'en i.
Det andet, mener jeg, handlede om, at man kunne bruge et blødt
alm.viskelæder, og simpelthen viske hele cd'en, for bagefter at vaske
denne med alm. håndsæbe i smålunkent vand - for til slut at tørre den med
en meget blød fnugfri klud.

Nu er problemet blevet aktuelt for mig, så jeg ville lige spørge de kloge
hoveder herinde, om der er nogen der har erfaring / ell. lign med en sådan
operation.???

Jeg håber, at denne ng er rimelig til dette spørgsmål, da jeg ikke synes, at
der er andre, som kommer tættere på. En CD er da en slags hardware..??
Med venlig hilsen
Torkil

Fra : Mogens

Dato : 25-05-02 16:22

On Sat, 25 May 2002 17:00:49 +0200, "Torkil Halvorsen"
<Toltronic@pc.dk> wrote:

> [...]
>borteliminere
>ridser på cd'er.
>Det ene var vist med en eller ande maskine, man skulle køre cd'en i.

Hej

Kik her :
http://www.dr.dk/reneord/servicearkivet/sider2002/020429cdslib.htm
CD sliberen blev testet i ROFP for et par uger siden.
Mon ikke det er sådan en fyr du skal bruge

Den med viskelæderet tror jeg ikke rigtigt på. Så hellere
prøve med autovoks. Det har jeg selv brugt med held
et par gange.

mvh Mogens

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-05-02 16:26

Det burde nok have været i cd-rom gruppen men pyt.
FDB (OBS/Kvickly) sælger en Storm P konstruktion som laver en masse små
ridser i pladen fra kanten og ind mod centrum. Det kan hjælpe på ridsede
plader, hvis problemet er ridser på den blanke side af en trykt plade.
Hi-fidelity og Rene Ord har testet den og konstateret at den kunne hjælpe på
70-80 % af de udvalgte ridsede plader.

Men i praksis er det ikke så meget ridser som snavs der ødelægger pladerne.
Jeg vasker i så fald mine plader med flydende opvaskemiddel (50 % Vel og 50
% vand). Jeg smører en lille smule på pladen og fordeler det til hele
pladesiden med en finger. Når jeg skal skylle pladen ren, sætter jeg en
finger i hullet og lader en lunken blød vandstråle ramme pladen, mens jeg
snore den langsomt rundt. Jeg tørrer den i et blødt bomulds håndklæde.
Jeg har meget sjældent problemer med at afspille plader jeg har rengjort på
denne måde!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Ove Kristensen

Dato : 25-05-02 16:55

"Torkil Halvorsen" <Toltronic@pc.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> 'lang' tid siden så et par indlæg 'et eller andet sted' om, at man kunne
> borteliminere
> ridser på cd'er.

Jeg har prøvet at fjerne ridser på cdér som ikke kunne læses, og jeg har
altid brugt tandpasta, og jeg har hver gang fået dem op at køre igen, men
prøv det.

Med venlig hilsen
Ove.

Fra : Klaus G.

Dato : 26-05-02 12:03

> Jeg har prøvet at fjerne ridser på cdér som ikke kunne læses, og jeg har
> altid brugt tandpasta, og jeg har hver gang fået dem op at køre igen, men
> prøv det.
ja, jeg har også brugt tandpasta, og jeg må sige jeg var overrasket over
resultatet. Men som sagt sådan en behandling skal kun bruges hvis CD'en ikke
kan læses :)

--
Klaus G.

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 26-05-02 11:43

Hej

Tak for alle de fornuftige svar.

Fra : Anders Schwartz

Dato : 26-05-02 16:42

Jeg kan anbefale et produkt der hedder "Crystal disc", som jeg købte i
Stereo Studio....

/Anders