Celeron 300 vs. PII 400
Fra : Finn I

Dato : 25-05-02 15:26

Hej

Junior har en maskine med en Celeron 300 til at se DivX film på. Men
billedet hakker en del og det er faktisk lidt trættende at se på.
Jeg har mulighed for at få fat på en PII 350 eller 400 mhz. Vil det fjerne
"hakkeriet" ved at gå fra Celeron til PII og så lidt fler mhz eller skal jeg
op i 6-700 mhz før det hjælper?

Maskinen har 192 mb ram og er bestykket med et TNT2 M64 32mb ram grafikkort.

--
Best Regards
Finn

Remove "2" in mail for reply

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 25-05-02 16:40

On Sat, 25 May 2002 16:26:02 +0200, Finn I wrote:
> [...]
> op i 6-700 mhz før det hjælper?
>
> Maskinen har 192 mb ram og er bestykket med et TNT2 M64 32mb ram grafikkort.
Det er min erfaring at "smerte-grænsen" for DivX film ligger lige
omkring de 300mHz (min 300mHz Celeron kan vise nogle film uden at hakke
og andre kan den ikke, mens min fætters 300mHz PII kan afspille alle),
så jeg er rimeligt sikker på at du vil slippe for problemer hvis du
køber en 400mHz PII (og sikkert også hvis du køber en 350mHz, men
prisforskellen er vel så ubetydelig at du ligeså godt kan købe den
hurtigste).

Mvh. Jonas

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Finn I

Dato : 25-05-02 17:02

Tak! Så prøver jeg det

Fra : Esben

Dato : 25-05-02 22:57

"Finn I" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> op i 6-700 mhz før det hjælper?
>
> Maskinen har 192 mb ram og er bestykket med et TNT2 M64 32mb ram

Hvis bundkortet tillader det burde du prøve at overclocke cpu'en til
450MHz - det kan de fleste Celeron 300 nemlig, uden problemer.

--
Esben

Fra : Finn I

Dato : 26-05-02 00:07

> Hvis bundkortet tillader det burde du prøve at overclocke cpu'en til
> 450MHz - det kan de fleste Celeron 300 nemlig, uden problemer.

Det er en SuperMicro P6SBA, Rev. 2.0, Slot 1
Om den kan overclockes ved jeg ikke det har jeg aldrig forsøgt - og jeg ved
heller ikke hvordan sådan umiddelbart.

Mvh
Finn

Fra : Esben

Dato : 26-05-02 03:20

> Det er en SuperMicro P6SBA, Rev. 2.0, Slot 1
> Om den kan overclockes ved jeg ikke det har jeg aldrig forsøgt - og jeg
ved
> heller ikke hvordan sådan umiddelbart.

Ok, det ser umiddelbart ud til at være et fint board. Det kører nu med din
Celeron 300 66MHz på system-bussen (FSB), og cpu'en kører så 4,5x 66Mhz. Det
du skal gøre er at ændre FSB til 100MHz så cpu'en kører 4,5x100MHz = 450MHz.
Dette sker ved at flytte en jumper på bundkortet - se efter dette i
manualen. I
dette tilfælde er det så kun selve cpu'en der er overclocket - resten
(bundkort, grafikkort etc) vil stadig
køre ved nominerede hastigheder.

Der ER selvfølgelig en mulighed for at cpu'en bliver ødelagt, men det har
jeg aldrig hørt om med en Celeron 300.

--
Esben