Hjælp til FT Rosenborg Kvarter I tekst 4-5
Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 25-05-02 09:12

Her er såspørgsmålene til tekst 4 og 5. Håber du kan hjælpe?

Teksten kan hentes på dk.binaer.historie eller direkte på

Tekst 4:
Hvilket erhverv havde Villiam Wauscher

Tekst 5:
Var Dan Ludv. Aug. Piper "Bagermester"?
Hvad var Daniels efternavn?
Hvor var Daniel født?
Hvad var Frid. G.'s efternavn?

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Inger Buchard

Dato : 25-05-02 11:37

"Sv. Haakon Jensen" <sv-haa@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Her er såspørgsmålene til tekst 4 og 5. Håber du kan hjælpe?
>
> Teksten kan hentes på dk.binaer.historie eller direkte på
> Tekst 5:
> Var Dan Ludv. Aug. Piper "Bagermester"?
Hvis han var Bagermester, så blev Elisabeth Gellert født i Bovden
Hvis hun er født i Lovden, er han lagermester.
Shtelseeker http://www.jewishgen.org/ShtetlSeeker/loctown.htm giver i
Tyskland flg. muligheder:
LOPTEN 5209 1341 N Germany 28.0 miles SSE of Berlin
LOPTIN 5411 1013 N Germany 174.5 miles NW of Berlin
LAWDEN
(LAUDA) 5409 2032 V Poland 132.6 miles N of Warsaw
> Hvad var Daniels efternavn?
Jaegert?
> Hvor var Daniel født?
Greifswalde

Inger

Fra : Hans Hjeds

Dato : 25-05-02 20:57

Jeg tror manden hedder Wanscher og at han er Rozinhandler
mvh
Hans Hjeds

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 25-05-02 20:50

On Sat, 25 May 2002 10:12:08 +0200, "Sv. Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Her er såspørgsmålene til tekst 4 og 5. Håber du kan hjælpe?
>
>Teksten kan hentes på dk.binaer.historie eller direkte på

> [...]

Ja, han er Bagermester. Det er selvfølgelig underligt, at B'et ikke er
det samme som i fødestedet (mon ikke det skal være Bernau); men jeg
synes det er tydeligt, at hans svende er Bagersvende.

Iøvrigt står han også som Bagermester i Gerda Svanes indtastning af
FT-1850.

>Hvad var Daniels efternavn?

Ifølge FT-1850 hedder han Sægert, så mon ikke det skal være Säegert.

>Hvor var Daniel født?

Jeg er enig i, at han er født i Greifswald (måske stavet med et
afsluttende e), og det forklarer jo så også, hvis navnet er stavet med
tysk ä.

Samme fødested er angivet i FT-1850 og her er han også bagersvend, dog
ved en anden mester.

>Hvad var Frid. G.'s efternavn?

Jeg mener han hedder Veath.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 28-05-02 07:29

Tak for hjælpen. Hvor er det dejligt med den store hjælpsomhed her i
gruppen.
Korrekturlæsningen er ikke afsluttet endnu, så der kommer nok mere.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 28-05-02 14:21

> [...]
> Her er såspørgsmålene til tekst 4 og 5. Håber du kan hjælpe?
>
> Teksten kan hentes på dk.binaer.historie eller direkte på

´
En af mine kollegaer har forsket i Piperslægten og kunne oplyse følgende:

Daniel Ludwig August Piper var født 7/8 1785 i Bernau ved Berlin. Han var
bagermester i København fra 1812 - 1861. I perioden 1812 -1852 på
Klareboderne 5. Efter sigende er det ham, der har opfundet tvebakken. Han
blev gift 3/12 1834 med Ane Dorothea Wilckens, som var født 30/8 1802 i
København. De havde ingen børn.

--
Helmer Christiansen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 29-05-02 09:14

Tusind tak. Det er sjovt, når man kan få sådanne "krøller" i forbindelse med
indtastning/korrekturlæsning.
Hilsen
Svend Haakon

Helmer Christiansen <Helmer.Christiansen@oncable.dk> skrev i en