Mayday! Hvordan beregner jeg trykket på e~
Fra : mdj

Dato : 25-05-02 01:06

Jeg er ved at lave et matematik projekt hvor jeg har en gavl struktur.

Denne er omkring 690m^2 og befinder sig i højden fra 0m til 15m over
havetoverfalde.

Kan jeg finde hvor meget belastningen er på denne overflade, ved en given
vindhastighed? - og hvordan?

Det haster lidt, men alt hjælp ville være rart!

Mvh
Morten Dam
www.mdj.dk

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 25-05-02 04:17

> Kan jeg finde hvor meget belastningen er på denne overflade, ved
> en given vindhastighed? - og hvordan?

Jeg ved ikke meget om vind, men jeg kan forestille mig at dette bliver
MEGET svært at beregne. Ting jeg ville tænke over:

Turbulens (eller hvad man kalder det) og trykforskel på hver side af
gavlen!

Formen af gavlen!

Vindens indvirkning på vandstanden foran og bagved gavlen!

Antagelser vil gøre det lettere (noget lignende: "Af vindens kinetiske
energi, overføres XX% til gavlen"). Hvor du så kan få disse tal fra,
aner jeg ikke!

Men som sagt: Jeg ved ikke om ovenstående har noget at sige. Det kommer
vel an på hvor præcist resultatet skal være!

Og nu må jeg nok hellere hoppe i seng, så jeg er klar til lidt
karnev..., ææh, projektarbejde når jeg vågner (*suk*).

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-05-02 10:58

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:
[snip tekst med fem udråbstegn]

> --
> Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
> jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

LOL.
Så står Morten i dilemmaet: Kan man stole på Jakob?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 25-05-02 11:25

> LOL.
> Så står Morten i dilemmaet: Kan man stole på Jakob?

Hehe. Jeg troede faktisk ikke at nogen ville fange den

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-05-02 23:58

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> writes:

> Hehe. Jeg troede faktisk ikke at nogen ville fange den

Pratchett-kriteriet for vanvid er vist også, at de fem udråbstegn
skal stå umiddelbart efter hinanden!!!!!

--
-- Torben.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 26-05-02 22:29

> Pratchett-kriteriet for vanvid er vist også, at de fem udråbstegn
> skal stå umiddelbart efter hinanden!!!!!

Ja.

Fra : mdj

Dato : 25-05-02 11:04

> Jeg ved ikke meget om vind, men jeg kan forestille mig at dette bliver
> MEGET svært at beregne. Ting jeg ville tænke over:

Ja du har nok ret, men det er ikke fordi jeg skal ud og bygge et hus eller
noget, det er til et matematik projekt, hvor der ikke forventes at man tager
højde for alle de fysiske faktore.

Men findes der ikke en formel, for beregning af dynamisk tryk på en plade
med et vist areal... det lyder da underligt... er det ikke sådan et
monometer virker?

Mvh
Morten