Præsentere en fil med et andet filnavn
Fra : Thomas Finnerup

Dato : 24-05-02 23:37

Hej NG,

Ja, det var altså det bedste subject, jeg lige kunne finde på.

Hvis man nu har en fil på en server, f.eks. "1.jpg", så kan man jo få
klienten til at downloade den ved at bruge

header("Location: 1.jpg");

men hvad nu hvis man vil have klienten til at modtage filen med et
andet filnavn, f.eks. "Halleluja.jpg"? Kan man overhovedet det, eller
er filen på serveren så nødt til at hedde sådan?

- Thomas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 25-05-02 00:02

On Sat, 25 May 2002 00:37:23 +0200, Thomas Finnerup wrote:

> men hvad nu hvis man vil have klienten til at modtage filen med et andet
> filnavn, f.eks. "Halleluja.jpg"? Kan man overhovedet det, eller er filen
> på serveren så nødt til at hedde sådan?

Lav fx. flg. konstruktion:

I /flaf.php:

   <?php
   header("Content-Type: image/jpeg");
   readfile("foobar.jpg";
   ?>

Prøv i browseren at hente: http://eksempel.dk/flaf.php/cola.jpg

--
Christian Jørgensen | If you need a screwdriver,
http://www.razor.dk | use the general purpose hammer.

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 25-05-02 00:59

On Sat, 25 May 2002 01:02:00 +0200, Christian Joergensen
<mail@phpguru.dk> wrote:

>Lav fx. flg. konstruktion:

> [...]

Jeg kender ikke lige den syntaks (flaf.php/cola.jpg). Er det det samme
som at skrive "flaf.php?cola.jpg", eller i hvilken variabel havner
"cola.jpg"?

- Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-02 01:54

Thomas Finnerup <TF@Picco.dk> wrote in

> Jeg kender ikke lige den syntaks (flaf.php/cola.jpg). Er det det
> samme som at skrive "flaf.php?cola.jpg", eller i hvilken
> variabel havner "cola.jpg"?

Den havner i $PATH_INFO, men i dette tilfælde er den irrelevant da
den kun tjener som en konstruktion til at "narre" browseren til at
tro den henter "cola.jpg" og ikke flaf.php som serveren serverer for
dig. På den måde kan du navngive den fil der skal downloades således
at alle browsere får navnet korrekt sat.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 25-05-02 09:55

On Sat, 25 May 2002 00:53:57 GMT, Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk>
wrote:

> [...]
> dig. På den måde kan du navngive den fil der skal downloades således
> at alle browsere får navnet korrekt sat.

Helt irrelevant er det nu ikke. Hvis jeg nu laver to links,

flaf.php/cola.jpg
flaf.php/fanta.jpg

så skal flaf.php jo vide hvilken af de to filer, der skal sendes. Men
hvis jeg kan se det ud fra $PATH_INFO, så det er jo fint.

Tak for hjælpen. :)

- Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-02 21:29

> [...]
>
> så skal flaf.php jo vide hvilken af de to filer, der skal
> sendes. Men hvis jeg kan se det ud fra $PATH_INFO, så det er jo

I forhold til det viste eksempel var det, men ellers har du 100% ret
;)