Retur
Fra : Zirfelt

Dato : 24-05-02 20:34

Jeg er brændt inde med en Araber, som ikke bestod bøjeprøven. Aftalen med
ejer var at den skulle retur inden 14 dage (det var i går) Hvis der var
noget med den.
Dagen i går var lidt stresset, så ejeren går (telefonisk) med til at det
måtte blive i dag, jeg leverede hesten tilbage
Her til morgen ringede han så og sagde at nu ville han ikke have den retur,
for de 14 dage var jo gået.
Så kommer spørgsmålet: Hvad siger den danske købelov? Har man ikke en måned
returret på en hest der ikke er i orden?
Vi er nu ved at køre sagen med advokat
Jeg håber der er en af jer der kan hjælpe.
På forhånd tak
Irene.

Fra : Pia

Dato : 24-05-02 20:37

spørg i juragruppen, men jeg mener en mundtlig aftale om at vente ½ døgn må
være bindende.

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-05-02 20:43

In article <acm4l3$68l$1@sunsite.dk>, Pia wrote:
> spørg i juragruppen, men jeg mener en mundtlig aftale om at vente ½ døgn må
> være bindende.

Det er den skam også, det er bare svært at bevise en mundtlig aftale.
Men du har ret, vedkommende får et bedre råd i jura gruppen, eller en
rigtig advokat, sådan en kan nemlig se på kontrakten, samt lægge
sag an, hvis det er nødvendigt.

JonB

Fra : Zirfelt

Dato : 25-05-02 09:36

Tak for alle jeres gode svar.
Ja jeg har nu lært at den næste hest skal undersøges inden den bliver købt.
Vi starter med advokat på mandag.
Men jeg vil da lige smide spørgsmålet op i juregruppen.
Fortsat god dag
Irene.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-05-02 20:46

In article <3cee9584$0$97320$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Zirfelt wrote:
> Jeg er brændt inde med en Araber, som ikke bestod bøjeprøven. Aftalen med
> ejer var at den skulle retur inden 14 dage (det var i går) Hvis der var
> noget med den.

Hvorfor lavede du ikke bøje prøven før den blev leveret?

> [...]
> Så kommer spørgsmålet: Hvad siger den danske købelov? Har man ikke en måned
> returret på en hest der ikke er i orden?

Nu havde i jo lavet en aftale om 14 dage... Man kan mig bekendt
aftale sig fra købeloven, men måske er det kun erhverskøb/salg?

> Vi er nu ved at køre sagen med advokat

God ide.

JonB

Fra : Tanja Bromley

Dato : 24-05-02 22:23

"Zirfelt" <zirfelt@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
snippelip
> Så kommer spørgsmålet: Hvad siger den danske købelov? Har man ikke en
måned
> returret på en hest der ikke er i orden?
> Vi er nu ved at køre sagen med advokat

Før i tiden havde man 30 dage til at opdage/konstatere fejl, sygdom m.v. på
hesten. Men da husdyrvoldgiften blev nedlagt for nogle år siden, blev det i
stedet sådan, at man nu har (dengang ét) TO år til det samme. - Men, men,
men ... man kan jo reelt intet bevise efter 2 år, og faktisk siger
tommelfingerreglen, at man skal være ude indenfor 14 dage-1 måned, hvis man
skal stå stærkt (beviser, beviser, beviser) overfor sælger.
Så kør på! - Gør brug af advokaten, du har kontaktet, og hold fast på den
aftale, du havde med sælger (om den ekstra dag). Selvom mundtlige aftaler er
svære at bevise, så kan sælger jo li'som heller ikke modbevise ...

Og til en anden god gang ... få hesten undersøgt INDEN du tager den med hjem
...... det er meget nemmere

/Tanja

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-05-02 09:17

"Zirfelt" <zirfelt@post9.tele.dk> writes:

> Jeg er brændt inde med en Araber, som ikke bestod bøjeprøven. Aftalen med
> ejer var at den skulle retur inden 14 dage (det var i går) Hvis der var
> noget med den.

Bare et dumt spørgsmål: Hvad er en bøjeprøve?

Mvh Trine

http://usenet.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-05-02 10:35

In article <uoff4d4lo.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen wrote:

> Bare et dumt spørgsmål: Hvad er en bøjeprøve?

Det er vist sådan her:

Du tager det ben den skal testes for, og bukker det op, højt op.
Som om du skal rense hove, bare højere. Så holder du det der i 30??
sekunder, eller er det mere ? Bagefter så ser du hvor hurtigt den
kommer sig, og om den evt. halter. Få en dyrlæge til at gøre det
for dig, da du så burde kunne hænge dyrlægen op på ansvaret hvis
der er problemer.

JonB

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 25-05-02 23:23

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> Bare et dumt spørgsmål: Hvad er en bøjeprøve?
>
> Mvh Trine

En bøjeprøve er noget dyrlægen gør for at lokalisere en evt. halthed eller
svaghed i et led. Princippet er at dyrlægen bøjer et eller flere led med en
hvis kraft i en hvis tid (15kg og 2min.) hvorefter hesten mønstres og der
ses efter haltheder (evt. forværinger af eksisterende). Hvis hesten er halt
er prøven positiv.
Teorien bag er at der i syge/beskadigede led oftest er mere ledvæske (+
andre faktorer), kompression af et sådant led vil føre til øget tryk i
leddet i forhold til et normalt led, hvilket medfører øget tryk på nerverne
som så giver en forbigående halthed.
Heraf følger også at hvis du bøjer længe og hårdt nok vil du kunne gøre selv
et normalt led ømt, med efterfølgende halthed .

Laura

Fra : Jeanette

Dato : 29-05-02 10:09

NEJ OG NEJ den hest skal tages tilbage
skriv venligst mail til jeanette nielsen galantrengoring@tdcadsl.dk
skriv om du har papir fra aftalen eller om alt er gået pr tlf
men de skal tage hesten retur og her kan jeg godt hjælpe dig

jeanette n

Fra : Lilian Hansen

Dato : 06-06-02 22:17

Hej Jeanette