Nested If-sætninger...
Fra : Carsten Hansen

Dato : 08-02-01 13:25

Jeg har en if sætning med en masse ElseIf i... I en af disse ElseIf
sætninger vil jeg gerne lægge en ny if sætning ind. Denne nye
if-sætning skal jo nødvendigvis afsluttes med en End If (eller?) Men
når jeg så gør det, stopper den med at udføre resten af ElseIf
sætningerne i den første If sætning?? Nogen der har en god løsning?

På Forhånd Tak

Carsten

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 08-02-01 13:33

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Carsten Hansen
<carsten.hansen@codecs.dk> just offered me, he muttered some weird
stuff, and I had to correct this gibberish:

> [...]
>når jeg så gør det, stopper den med at udføre resten af ElseIf
>sætningerne i den første If sætning?? Nogen der har en god løsning?

Du burde sagtens have en kontrol struktur der ser sådan her ud

if (blabla)
   yadadada
elseif (yadada)
   kode kode kode
elseif (tralala)
   if (something = something)
      tum de dum
   elseif (somethingelse)
      tralala
   endif
else if (tum de dum)
   kode kode kode kode
endif

Men det vil rigtigt nok "stoppe" koden. Men det er jo fordi du
allerede *er* inde i en af elseif'erne, så vil den jo klart nok ikke
komme videre til de næste elseif'er... Hvis der er flere ting som skal
have mulighed for at køre så kunne du evt. prøve at rette det til if i
stedet for elseif.

f.eks.

if(something)
   yada
endif
if (something else)
   if (yada)
      yadada
   elseif (yadada)
      yadada
   endif
endif
--
Martin Mouritzen. | http://www.trendy.dk
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-02-01 14:35

Martin Mouritzen wrote:

> The truth is out there! Does anyone know the URL?

Vi lever vel i en .com tid: http://www.thetruth.com/

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jakob Andersen

Dato : 08-02-01 15:21

"Carsten Hansen" <carsten.hansen@codecs.dk> wrote
> [...]
> if-sætning skal jo nødvendigvis afsluttes med en End If (eller?) Men
> når jeg så gør det, stopper den med at udføre resten af ElseIf

Hvis du begynder at gennemløbe if sætningen er der joi ingen grund til at
fortsætte da en betingelse allerede er opfyldt! Brug istedet en If til den
sidste hvis den altid skal tjekkes.

Men under alle omstændigheder skulle en if ala dette virke:
<%
minvar = 3
dinvar = 2
If minvar= 1 Then
Response.write "Du valgte nummer 1"
elseif minvar = 2 Then
if dinvar = 1 then
response.write "Du valgte nummer 2 og 1"
Elseif dinvar = 2 Then
response.write "Du valgte valgte nummer 2 og 2"
End if
Elseif minvar = 3 Then
Response.write "Du valgte nummer 3"
End if
%>
Den går fint videre til den sidste elseif hvis minvar er hverken 1 eller 2.
--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Carsten Hansen

Dato : 08-02-01 16:07

On Thu, 08 Feb 2001 14:20:59 GMT, "Jakob Andersen" <jakob@andersen.as>
wrote:

> [...]
>%>
>Den går fint videre til den sidste elseif hvis minvar er hverken 1 eller 2.

Hmmm, hvorfor stopper den så mit script efter end if i den nestede if
sætning?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 08-02-01 16:46

"Carsten Hansen" <carsten.hansen@codecs.dk> wrote
> Hmmm, hvorfor stopper den så mit script efter end if i den nestede if
> sætning?

Det ville hjælpe hvis du postede noget kode... Dette er jo som at lede efter
en nål i en høstak.

Men jeg kan da lige forklare lidt grunlæggende om elseif som du måske har
glemt:

If noget = true Then ' Hvis denne er sand stoppes eksekveringen
Elseif noget = nogetandet Then ' Hvis denne er sand stoppes eksekveringen
Elseif noget <> nogetandet then ' Hvis denne er sand stoppes eksekveringen
Else gør noget.