scroll i netscape
Fra : Rasmus Agdestein

Dato : 24-05-02 18:18

jeg har defineret en boks med css på følgende måde:

#lag2 {
   visibility:hidden;
   position:absolute;
   left:92px;
   top:53px;
   background-color:#E7E8E9;
   height:520px;
   width:537px;
   overflow-x:hidden;
   overflow-y:scroll;
}

i ie virker overflow-x/overflow-y efterhensigten, men det gør di
ikke i netscape... er det ikke muligt, eller skal koden bare være
lidt anderledes???

mvh
rasmus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-05-02 19:40

Fri, 24 May 2002 17:18:17 +0000 (UTC), skrev Rasmus Agdestein
<rasmus@web-construct.dk>:

>i ie virker overflow-x/overflow-y efterhensigten, men det gør di
>ikke i netscape...

overflow-x/y er en en IE-only ting og er ikke med i
cssstandarden.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 24-05-02 20:33

Hej Rasmus

Rasmus Agdestein wrote:
> [...]

> i ie virker overflow-x/overflow-y efterhensigten, men det gør di
> ikke i netscape... er det ikke muligt, eller skal koden bare være

overflow-x og overflow-y er non-standard IE specifikke CSS proporties.
Mozilla/Netscape6+ har dog også nogle lidt tilsvarende proporties. Jeg
har ikke selv afprøvet dem, men du kan dog da prøve at lege med følgende
og se om du kan få den rigtige effekt frem med dem på en eller anden måde:

-moz-scrollbars-horizontal
-moz-scrollbars-vertical
-moz-scrollbars-none

Husk dog at du leger med non-standard proporties og at de næppe vil være
understøttet af andre browsere end hhv. Internet Explorer og Mozilla
baserede browsere. Så dit design bør ikke være alt for afhængig af
korrekt funktion af dette.

--
Mvh. Stig
stig(at)rockland(dot)dk

http://www.rockland.dk/ - reconstructing time...
http://bandlist.dk/
http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html - Bedre (D)HTML

Fra : Stig Nygaard

Dato : 24-05-02 20:39

Hej igen

> -moz-scrollbars-horizontal
> -moz-scrollbars-vertical
> -moz-scrollbars-none

Bemærk jeg har ikke noget ordentlig dokumentation på disse, men jeg tror
faktisk de skal bruges som værdier til overflow, dvs. f.eks:

#lag2 {overflow: -moz-scrollbars-horizontal;}

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 25-05-02 18:35

Stig Nygaard wrote:

> -moz-scrollbars-horizontal
> -moz-scrollbars-vertical
> -moz-scrollbars-none

Lad os aldrig gå igang med properitære tags når vi nu endelig er ved at
slippe af med dem

Mozilla har aldrig tænkt disse properties skulle bruges til web design.

Fra : Rasmus Agdestein

Dato : 25-05-02 19:03

> Lad os aldrig gå igang med properitære tags når vi nu endelig er ved at
> slippe af med dem
>
> Mozilla har aldrig tænkt disse properties skulle bruges til web design.

jammen hvad gør man så, hvis de ikke bør bruges??

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 25-05-02 19:51

Rasmus Agdestein wrote:

> jammen hvad gør man så, hvis de ikke bør bruges??

nu bruger jeg ikke IE, så jeg ved ikke hvilken effect de styles du har
brugt der har,

måske hvis du forklarede hvad det er du prøver at opnå/hvad stylene gør
i IE ville det være nemmere at hjælpe

mvh
henrik

Fra : Rasmus Agdestein

Dato : 26-05-02 10:41

Jo, styles'ne gør, at der kun er scrollbars i højre side og ikke i bunden...

mvh Rasmus

Fra : Stig Nygaard

Dato : 25-05-02 21:44

Hej Henrik

Henrik Lynggaard wrote:
> Lad os aldrig gå igang med properitære tags når vi nu endelig er ved at
> slippe af med dem

Jammen jeg er jo fuldstændig enig, men fik måske sagt det klart nok: Jeg
fraråder også properitære tags, men hvis han absolut vil bruge et
Microsoft properitært tag/property, hvorfor så ikke også supplere med
tilsvarende Mozilla/netscape.

Men han burde finde en måde at designe sitet med standardiseret kode.

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 25-05-02 23:13

Stig Nygaard wrote:
> [...]
> fraråder også properitære tags, men hvis han absolut vil bruge et
> Microsoft properitært tag/property, hvorfor så ikke også supplere med

Forskellen er at IE's properitære tags er ment fra producentens side at
skulle bruges af web-udviklere, mens mozillas udviklere alene bruger har
de properitære tags af hensyn til programmets brugergrænseflade.

Dette gør dem mere usikre da de principielt ikke er supporteret af
producenten modsat IEs tags

mvh
henrik

Fra : Stig Nygaard

Dato : 26-05-02 10:22

Hej Henrik

Henrik Lynggaard wrote:
> [...]
> de properitære tags af hensyn til programmets brugergrænseflade.
>
> Dette gør dem mere usikre da de principielt ikke er supporteret af

Jeg synes ikke den holder. Mozilla/XUL (eller hvad det hedder) er jo
også beregnet til at udvikle applikationer og Mozilla add-ons med, så
det er da ligeså vigtigt at de fortsætter med at være understøttet ? Det
er mit indtryk at det som er understøttet i Mozilla 1.0's API fortsat
vil være understøttet fremover. En af de væsentlige grunde til at kalde
browseren for version 1.0, er netop at det skal definere et stabilt API
som udviklere kan regne med fremover. Og selvom Mozilla 1.0 ikke er på
gaden endnu (men først om en uge eller to?) så er der da ikke noget der
tyder på at nævnte ikke vil være understøttet deri.

Men stadigvæk anbefaler jeg også kun at man holder sig til standarderne.