MEGET ny i linux
Fra : Morten

Dato : 24-05-02 21:53

hvordan installere man et program, har mandrake 8.0 og har hentet en tgz
fil og hvordan bliver den installeret, er windows bruger men vil til at
rode med linux derfor fatter jeg det ikke.

håber en vil hjælpe.

Mvh Morten

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-05-02 16:02

Morten wrote:

> hvordan installere man et program, har mandrake 8.0 og har hentet en tgz
> fil og hvordan bliver den installeret...

Sådan her:

tar zxvf filnavn.tgz
cd filnavn
./configure
make
su -
make install

MVH
-Claus

Fra : jacob_a@spamos.dk

Dato : 24-05-02 17:41

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Sådan her:
>
> tar zxvf filnavn.tgz
> cd filnavn
> ./configure
> make
> su -
> make install

Der mangler vist lige en lille 'cd' mellem de to sidste

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-05-02 18:08

jacob_a@spamos.dk wrote:

> Der mangler vist lige en lille 'cd' mellem de to sidste

Der var vist nærmest en bindestreg for meget.

-Claus

Fra : enrique

Dato : 24-05-02 20:51

Yello

On Fri, 24 May 2002 19:08:28 +0200, Claus Rasmussen wrote:

> Der var vist nærmest en bindestreg for meget.

Nope, så får du ikke brugerens env du su fra med.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-05-02 20:50

enrique wrote:

> Nope, så får du ikke brugerens env du su fra med.

Det er omvendt: Bruger man 'su -' får man et helt frisk environment.
Bruger man blot 'su' får man den aktuelle brugers environment.

Men ingen af delene burde påvirke 'make install'

-Claus

Fra : enrique

Dato : 24-05-02 21:02

Yello

On Fri, 24 May 2002 21:50:16 +0200, Claus Rasmussen wrote:

> Det er omvendt: Bruger man 'su -' får man et helt frisk environment.
> Bruger man blot 'su' får man den aktuelle brugers environment.

Det var også det jeg mente, det var bare meget _meget_ dårligt formuleret
:)

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 24-05-02 21:00

> [...]

> Bruger man blot 'su' får man den aktuelle brugers environment.
>
> Men ingen af delene burde påvirke 'make install'

Øh, jo, lidt:

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Henrik Olesen

Dato : 24-05-02 18:11

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan her:
> tar zxvf filnavn.tgz
> cd filnavn

Her vil jeg så påstå at der mangler en vigtig more README og more INSTALL
hvis disse eksisterer.

Henrik Olesen

Fra : Ole PE Jensen

Dato : 26-05-02 08:51

Claus Rasmussen wrote:

> Sådan her:
>
> tar zxvf filnavn.tgz
> cd filnavn
> ./configure
> make
> su -
> make install
>
> MVH
> -Claus

Hvor skriver man ovenstaaende kommando
MVH Ole PEJ

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 26-05-02 08:37

Ole PE Jensen wrote:

> Hvor skriver man ovenstaaende kommando
> MVH Ole PEJ

Begynd med at kikke her : www.sslug.dk , friheden til at vælge.

Linux er meget spændende men det er vigtigt at komme godt igang for at
få succes. Newbies kommer allerbedst igang ved at købe en boxed version,
f.eks hos www.linuxpusher.dk eller hos www.suse.dk.
Medmindre at du i forvejen er skrap ved en computer...

Til ovenstående spørgsmål: Du skal ind i et shell, f.eks xterm. I kde,
kør kommando, skriv xterm.

Hilsen Claus Larsen.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-05-02 21:33

Ole PE Jensen wrote:

> Hvor skriver man ovenstaaende kommando

Vælg StartMenu|System|Konsole. Og så vil du nok også få stor gavn af
at bruge noget tid her: http://www.sslug.dk/linuxbog/

-Claus

Fra : Jan

Dato : 24-05-02 17:12

Morten wrote:

> [...]
> fil og hvordan bliver den installeret, er windows bruger men vil til at
> rode med linux derfor fatter jeg det ikke.

Så vil denne side være noget for dig:

http://www.linuxin.dk/artikler/vis_artikel.php?id=64

/Jan

Fra : Jan

Dato : 24-05-02 17:13

Øhhh, det var denne adresse:

http://www.linuxin.dk/artikler/vis_artikel.php?id=63

/Jan

Fra : Stig

Dato : 24-05-02 20:59

"Morten" <kalkunen@mail.dk> wrote in message
> hvordan installere man et program, har mandrake 8.0 og har hentet en tgz
> fil og hvordan bliver den installeret, er windows bruger men vil til at
> rode med linux derfor fatter jeg det ikke.

I windows skal man stille sit ur rigtigt når man skriver i en nyhedsgruppe,
det samme skal du også gøre ved alle andre OS'er.

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 25-05-02 14:59

Morten wrote:
> hvordan installere man et program, har mandrake 8.0

Måske du skulle begynde med at kikke her:

http://www.linuxnewbie.org/

Hilsen Claus