ftpfs install under RH 7.3
Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 24-05-02 13:31

Jeg har problemer ved compiling af ftpfs under RH 7.3. Jeg har prøvet
at ændre i alt muligt, men har ikke kunne få den til at compile som
den skal. Nogle foreslag?

[root@impsoft ftpfs-0.6.2-k2.4]# make install
make[1]: Entering directory `/root/ftpfs-0.6.2-k2.4/ftpfs'
gcc -O2 -fomit-frame-pointer -fno-strict-aliasing -pipe
-mpreferred-stack-boundary=2 -Wall -I- -I. -I/usr/src/linux/include
-DMODULE -D__KERNEL__ -DLINUX -DEXPORT_SYMTAB -c cache.c -o cache.o
In file included from /usr/include/linux/module.h:20,
from cache.c:2:
/usr/include/linux/modversions.h:1:2: #error Modules should never use
kernel-headers system headers,
/usr/include/linux/modversions.h:2:2: #error but rather headers from
an appropriate kernel-source package.
/usr/include/linux/modversions.h:3:2: #error Change
-I/usr/src/linux/include (or similar) to
/usr/include/linux/modversions.h:4:2: #error -I/lib/modules/$(uname
-r)/build/include
/usr/include/linux/modversions.h:5:2: #error to build against the
currently-running kernel.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 24-05-02 21:18

On Fri, 24 May 2002 14:30:43 +0200, Bjarke Freund-Hansen
<rknews@impsoft.dk> wrote:

>Jeg har problemer ved compiling af ftpfs under RH 7.3. Jeg har prøvet
>at ændre i alt muligt, men har ikke kunne få den til at compile som
>den skal. Nogle foreslag?

<snip>

Efter en masse roden, og gøren ved fik jeg den til at compile, men nå
jeg så vil insmod'e den vil den ikke, hvad betyder den fejl?

[root@impsoft ftpfs-0.6.2-k2.4]# insmod ftpfs
Using /lib/modules/2.4.18-3smp/kernel/fs/ftpfs/ftpfs.o
Warning: loading /lib/modules/2.4.18-3smp/kernel/fs/ftpfs/ftpfs.o will
taint the kernel: no license

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 24-05-02 21:22

On Fri, 24 May 2002 22:17:56 +0200, Bjarke Freund-Hansen
<rknews@impsoft.dk> wrote:

> [...]

>Using /lib/modules/2.4.18-3smp/kernel/fs/ftpfs/ftpfs.o
>Warning: loading /lib/modules/2.4.18-3smp/kernel/fs/ftpfs/ftpfs.o will

Og så var jeg (igen) lidt for hurtig, den fejl betød åbenbart
ingenting. ftpfs virker som det skal.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-05-02 21:51

Bjarke Freund-Hansen wrote:

> Og så var jeg (igen) lidt for hurtig, den fejl betød åbenbart
> ingenting. ftpfs virker som det skal.

Jeg kan måske så summe op, at det er som regel en god ting, at læse
de fejlmeddelelser man får. Den første sagde:

Change to -I/lib/modules/$(uname-r)/build/include
to build against the currently-running kernel.

Hvis du ikke fik gjort det, får du problemer, næste gang du skifter
kerne - og det vil være alt for obskur en fejl til at nogen kan hjælpe
dig.

Den næste sagde:

Warning: loading /lib/modules/2.4.18-3smp/kernel/fs/ftpfs/ftpfs.o
will taint the kernel: no license

"Warning" - altså ikke "Error". Derfor kan du køre nu.

Essensen er, at kernel folkene er blevet temmeligt trætte af at folk
spørger om alle mulige mærkelige fejl, der i sidste ende viser sig at
skyldes, at de har brugt ikke-åben software (NVidia drivere f.eks).

De har så lavet den snedighed, at alle moduler, der er under GPL licens
indsætter et symbol i kernen, der viser, at den kun består af GPL soft-
ware. Det symbol kan ses, når synderen sender den Oops-listing med, som
kerne folkene altid beder om. Og dermed kan de hurtigt udelukke dem, der
ikke bruger 100% open-source kode.

Dit ftpfs er sikkert under GNU licens men nok så gammel, at den endnu
ikke har fået indsat det symbol, som warningen efterlyser.

-Claus

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 27-05-02 17:45

On Fri, 24 May 2002 22:51:10 +0200, Claus Rasmussen
<clr@cc-consult.dk> wrote:

> [...]

>Hvis du ikke fik gjort det, får du problemer, næste gang du skifter
>kerne - og det vil være alt for obskur en fejl til at nogen kan hjælpe

Det var ikke før jeg fik gjort dette at den ville compile, dog var
problemet at Makefile var rimlig indviklet, og der stod noget med
includes indtilflere stedet, og den belv ved med at finde de
"forkerte" includes. Men det lykkes til sidst med en masse
rundflytning.

> [...]

>ware. Det symbol kan ses, når synderen sender den Oops-listing med, som
>kerne folkene altid beder om. Og dermed kan de hurtigt udelukke dem, der

Slet ikke dumt, tak for den information.

>Dit ftpfs er sikkert under GNU licens men nok så gammel, at den endnu
>ikke har fået indsat det symbol, som warningen efterlyser.

hmm, ja, den er vist ikke hel ny. Den nyeste news på siden er dateret
d. 09/09/01 Dog virker det fortrindeligt.