Ny processor og 250W PSU???
Fra : J a c o b S t r u e

Dato : 24-05-02 11:13

Hejsa Alle....

Jeg overvejer at købe ny processor og grafikkort, men blev lidt "skræmt" da
jeg søgte på priser på http://www.edbpriser.dk/ .
Jeg sidder og læser lidt om de forskellige AMD XP 1500+, 1800+ osv. Og der
står ved dem alle at de KRÆVER en 300W PSU. Er det rigtigt? mit nuværende
system kører på en 250W PSU i et Aopen HQ45 kabinet. Jeg kører pt. med en
duron 750@891 og et Asus V7100 GeForce2 MX på et Soltek SL75-KAV i nævnte
Aopen Kabinet. Kan jeg ikke skifte processor og grafikkort og bruge resten
af systemet som det er??? Skal jeg have 300W PSU??

Jacob

Fra : Ole

Dato : 24-05-02 11:13

Du ksla nok regne med, at du skal ha' en ny PSU. AMD kræver en del mere
strøm, end din gamle CPU. Da jeg skiftede købte jeg en 320W (mener jeg) PSU,
og den kostede altså ikke mere end knap 400.-

/Ole

Fra : [5000] Bo

Dato : 24-05-02 11:19

> [...]
> Aopen Kabinet. Kan jeg ikke skifte processor og grafikkort og bruge resten
> af systemet som det er??? Skal jeg have 300W PSU??

Hvis der står at du skal bruge en 300W psu så er det nok ikke for sjov.
Altså hvis der står du skal bruge en 300W så skal du nok også - tror du
ikk'??

Grafikkortet kan du dog godt skifte uden at skulle have mere strøm, men det
er processoren der kræver min 300W.

Mvh Bo

Fra : Preben Bohn

Dato : 24-05-02 11:48

"[5000] Bo" wrote:
> Grafikkortet kan du dog godt skifte uden at skulle have mere strøm, men det
> er processoren der kræver min 300W.

Det er nok det samlede system der skal bruge 300W og ikke kun CPU'en...
Så hvis det samlede system bruger under 250W, så kan du vel godt bruge
en 250W... :)

Med venlig hilsen

Preben Bohn

Fra : Esben

Dato : 24-05-02 14:13

"Preben Bohn" <preben_bohn@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det er nok det samlede system der skal bruge 300W og ikke kun CPU'en...
> Så hvis det samlede system bruger under 250W, så kan du vel godt bruge
> en 250W... :)

Det er ikke sikkert. Det væsentlige er om psu'en kan levere nok ampere på de
enkelte spændinger, og det er ikke sikkert at en 250W kan, selvom systemet
viser sig kun at bruge fx 150W.

--
Esben

Fra : JRS

Dato : 24-05-02 12:30

> [...]
> Aopen Kabinet. Kan jeg ikke skifte processor og grafikkort og bruge resten
> af systemet som det er??? Skal jeg have 300W PSU??

Følgende computer kører på en Codegen 235W PSU ved mig :

Soltek SL-75kav
XP1600+
256MB SD133
Matrox G400 DH 32MB
Pioneer DVD
Lite-on Brænder
1x 45gig IBM
1x 3½gig Fireball
noname netkort
SB Live

Og det kører endda stabilt ;)

MVH
JRS

Fra : Peter Holm

Dato : 25-05-02 07:00

jeg havde selv samme overvejelser da jeg for nyligt købte en 1200 duron. Jeg
købte en 300w psu, men er siden kommet i tvivl om, hvorvidt det virkeligt
var nødvendigt. Jeg har målt forbruget på min PC, og i de 4 døgn jeg havde
måleren tilsluttet, så jeg aldrig at forbruget oversteg 165w.
Jeg er ingen ekspert udi w-forbrug, men det lyder da underligt at 300w er et
must, når man kun bruger 165w ved 100% CPU load. (kører desuden 2 hd,
all-in-wonder og det sædvanelige gear)
/peter
http://home1.stofanet.dk/phc/mypc.html

Fra : Ole

Dato : 25-05-02 07:48

Én af grundene til, at de forlanger en 300W psu, er også, at en mindre psu
ikke kan komme op på de spidsbelastninger, som cpu'en kræver, når den kører
for fuld skrald. En mindre psu kan ikke komme op på så mange ampere i
spidsen, som en større (siger lidt sig selv), du risikerer, at du ikke får
det ud af dit system, som det ellers kan. Og det for at spare skide 2-300
kroner

/Ole

Fra : N/A

Dato : 25-05-02 08:04

Fra : Anders Schwartz

Dato : 25-05-02 08:04

> Jeg ville prøve om det kan fungere med din 250W PSU,

Jeg ville være forsigtig med at prøve med en sådan lille PSU. Jeg kører selv
en antec 400 W, som er høj kvalitet og "større end jeg har brug for". Jeg
havde selv en 230 W PSU, som jeg prøvede at smække et system med en 1.4 GHz
T-bird 2 cd-dreve, og alt det sædvanlige. Jeg oplevede at jeg havde system
nedbrud af og til, mit grafikkort GF2mx "brød af og til ned", således at
comp crashede. Efter alle disse herligheder henvendte jeg mig til epox's NG
og de spurgte om jeg var sindsyg, og at det mindste jeg kunne forvente var,
at jeg forsagede overfladefejl på min hd, pga. den overarbejdende psu.
Samtidig kunne jeg heller ikke oveclocke min cpu, så jeg købte en 400 W og
derefter kunne jeg OC og køre med min cop som jeg ønskede....

> hvis det ikke vil fungere så køb en billig 300W PSU til et par hundrede
DKK
> og skift evt. blæseren i den til en støjsvag "Papst model" det har jeg
selv
> gjort og hvilken fryd for ørene!
Her er jeg heller ikke enig. Hvis man læser rundt omkring (tomshardware
masser af danske oc-sites) så taler de alle om at de billige psu'er skal man
holde sig langt væk fra! De bryder sammen efter 10 min. Køb enermax eller
antec, eller lign. de holder meget længere og er mere stabile. Prøv at søg
på emnet og læs nogle af de mere eller mindre morsomme historier.

/Anders