Et sæt skærm/tastatur/mus til to computere~
Fra : Devast8or

Dato : 23-05-02 20:49

Hej med jer,

Jeg har et lille problem. Jeg vil gerne have sat en extra computere op til
at rode med noget netværk, men jeg har ikke supermeget plads. Faktisk ville
den bedste (og næsten eneste) løsning være at jeg kunne sætte min nuværende
skræm (og helst også tastatur/mus) til den to computere på en gang. Jeg
mener at have set en tingest der kunne klare netop dette job på et
tidspunkt, men kan ikke husk hvor henne, hvad den hed eller noget som helst
andet.

Er der nogle af jer der kender en løsning på mit problem? Det skulle helst
være sådan at man bare trykker på en kontakt for at skifte mellem de to
computere.

PFT

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin K

Dato : 23-05-02 21:06

Devast8or wrote:
> [...]
>
> Er der nogle af jer der kender en løsning på mit problem? Det skulle
> helst være sådan at man bare trykker på en kontakt for at skifte

Jeps, sådan et dyr findes såmen. Vi bruger det bl.a. på mit arbejde til at
styre alle serverne fra een skærm. Men... for sådan eet er der.
Billedekvaliteten, samt musens bevægelse pliver pivringe af det. Specielt
billedekvaliteten er et stort problem, og man skal ikke arbejde længe ved
skærmen før man har lidt hovedpine og opkastningstendens (ej, måske ikke
helt det sidste , men altså: Se dig for når du vælger model...

--
Martin K

Fra : Devast8or

Dato : 23-05-02 21:29

Ok, tak for oplysningen. Det er da helt sikkert værd at tænke over. Hvad
hedder sådan en svend, og hvilket prisleje ligger den i?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Mikael Bertelsen

Dato : 23-05-02 22:37

On Thursday 23 May 2002 22:29, Devast8or wrote:

> Hvad hedder sådan en svend, og hvilket prisleje ligger den i?

Svenden hedder en KVM-switch (Keyboard, Video, Mouse)...

Jeg har en KVM-switch fra ATEN med modelnummer CS-114. Jeg kører en
opløsning på 1600x1200, og synes ikke billedkvaliteten er mærkbart
forringet...
Dyret har mulighed for AT eller PS/2 keyboard, seriel eller PS/2 mouse,
omskiftning mellem computerne vha. af keyboardet (dog ikke OSD).

Min samlede pris for hele herligheden incl. 5 meters kabler til alle portene
var lidt under 3000 kr.

Den kan fås meget billigere hvis du køber lidt billigere og evt. kortere
kabler, eller hvis du køber en billigere KVM-switch...(men kvaliteten
modsvarer som regel også prisen...)

Min KVM har mulighed for cascade... dvs koble flere KVM-switche efter
hinanden. Og jeg kan stadig skifte via keyboardet i tilfælde af cascade...

Håber det er til hjælp...

Mikael

Fra : Jeppe Ladefoged [ICQ~

Dato : 23-05-02 22:09

Jeg har sådan en fætter.

Der står ikke andet end KVM Switch (Keyboard, Video, Mouse).
Der er en jeg har fået i gave så jeg ved ikke hvad den har kostet. Jeg vil
gætte på max 500kr. Den er til 2 computere.

Det er ikke meget info, men nu har du da noget at søge på.

/*
Jeppe Ladefoged
j.ladefoged@lundbergvest.dk
www.underflow.dk
*/

Fra : Leony

Dato : 24-05-02 07:24

> [...]

> være sådan at man bare trykker på en kontakt for at skifte mellem de to

Zitech sælger sådan nogle 2 computere på 1 skærm switchbokse.
Noget fjernstyringssoftware som VNC, XP's indbyggede eller PCAnywhere
(Symantec), kunne måske være en mulighed.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Devast8or

Dato : 24-05-02 12:11

En af mine venner nævnte VNC for mig igår, men jeg har ikke set det i brug.
Hvordan virkr den slags programmer? Hvad skal der være installeret på de to
maskiner?

Hele baggrunden for at ville have en extra maskine er at kunne lære lidt
mere om at sætte netværk op (DNS og den slags), men vil jeg få problemer
hvis jeg bruger en software løsning?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin K

Dato : 24-05-02 13:41

Devast8or wrote:
> En af mine venner nævnte VNC for mig igår, men jeg har ikke set det i
> brug. Hvordan virkr den slags programmer? Hvad skal der være
> installeret på de to maskiner?

Jeg bruger selv VNC derhjemme. Det kører fint!
Det er freeware, og det eneste der skal installeres, er et lille program på
den pc du vil have adgang til. På din primære pc har du således bare en
exe-fil som så kan kommunikere med VNC-serveren. Vil du have adgang begge
veje, skal programmet installeres på begge pc'ere... Det er det bedste
progam til prisen (gratis : og kan findes her:
http://download.com.com/3000-2085-8591703.html?tag=lst-0-1

--
Martin K

Fra : Henrik Dissing

Dato : 24-05-02 19:04

On Fri, 24 May 2002 13:11:10 +0200, Devast8or wrote:

>En af mine venner nævnte VNC for mig igår, men jeg har ikke set det i brug.
>Hvordan virkr den slags programmer? Hvad skal der være installeret på de to
>maskiner?

Jeg var også lige ved at foreslå noget tilsvarende. Det er langt mere
bekvemt end en hardware switch. Du har den ene maskine kørende i et vindue
på den andens desktop. Det er ligeså nemt og intuitivt at køre to maskiner
på den måde som det er at køre to programmer.

Mht. det tekniske, bliver jeg dig svar skyldig.

>Hele baggrunden for at ville have en extra maskine er at kunne lære lidt
>mere om at sætte netværk op (DNS og den slags), men vil jeg få problemer
>hvis jeg bruger en software løsning?

Formentlig, eftersom løsningen forudsætter en fungerende netværksforbindelse
mellem de to maskiner. Hvis du får lavet ged i den på den maskine som ikke
har nogen skærm, mus eller tastatur, er du nødt til at flytte kablerne over
for at komme i kontakt med den.

Hvis du af den grund beslutter dig for switchen, er der jo ikke noget til
hinder for at du kører VNC og så kun bruger switchen i nødstilfælde. Ved
nærmere eftertanke lyder det som det idelle netværkseksperimentarium

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Devast8or

Dato : 24-05-02 19:53

Se det lyder jo som en udmærket ide, hvis Martin K har ret i at billedkvali
bliver elendig :)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin K

Dato : 24-05-02 20:06

Devast8or wrote:
> Se det lyder jo som en udmærket ide, hvis Martin K har ret i at
> billedkvali bliver elendig :)

Det kan også bare være jeg er over følsom overfor hvordan skærmbilleder
står. Men jeg kan da prøve at uddybe lidt hvordan det er i praksis. De to
forskellige 'boxe' jeg har arbejdet med, bliver meget 'ulden' i kvaliteten -
det hele står bestemt ikke super tydeligt - som om der er skygger på
ikonerne. Det er ellers en ok skærm der er sat til, der virker perfekt hvis
man kører den uden om boxen! Den er fin nok til servere oa. hvor man ikke
skal sidde ved for længe ad gangen (med mindre der er seriøse problemer ,
men til en arbejdsstation hvor man skal sidde længe eller måske spille
(afhængig af lyster) er et switch-box-system ikke en god løsning (med mindre
man kan få nogle gode boxe, og hvis kablerne ikke er for lange. En del af
det netop beskrevne problem, kan måske også hænge sammen med forlængerkabler
á 15 m).

Prøv hellere med freeware-VNC'en i første omgang. Den kan godt være lidt
langsom idet, men bestemt meget bedre en end box. Hvis du så bliver rigtig
bidt af det, kan du jo prøve et lidt mere professionelt program, som
eksempelvis PcAnyware eller NetOp hosts!

Blot min holdning!

--
Martin K

Fra : Devast8or

Dato : 24-05-02 21:02

> [...]
> man kan få nogle gode boxe, og hvis kablerne ikke er for lange. En del af
> det netop beskrevne problem, kan måske også hænge sammen med

Det kunne jo godt være noget med de lange kabler. Det var ikke noget jeg
havde tænkt mig at jeg skulle have, da problemet netop er pladsmangel.

> [...]
> bidt af det, kan du jo prøve et lidt mere professionelt program, som
> eksempelvis PcAnyware eller NetOp hosts!

Jeg tror jeg prøver noget i den stil først, og ser hvordan det går.

> Blot min holdning!

Som su selvfølgelig skal have lov til at have (men kun fordi jeg er enig ;)

> --
> Martin K

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Leony

Dato : 24-05-02 22:18

> En af mine venner nævnte VNC for mig igår, men jeg har ikke set det i
brug.
> Hvordan virkr den slags programmer? Hvad skal der være installeret på de
> maskiner?

En grundig gennemgang af VNC på dansk:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/vnc/index.htm
Den kan du starte med.

> Hele baggrunden for at ville have en extra maskine er at kunne lære lidt
> mere om at sætte netværk op (DNS og den slags), men vil jeg få problemer
> hvis jeg bruger en software løsning?

Hvilke problemer tænker du på. Jeg tror ikke det vil skabe nogle problemer.
Du skal stadig lave et netværk så den fornøjelse går du ikke glip af.