Danzig, Berlin, Paris mm. på Fyn ??
Fra : Poul Andersen

Dato : 23-05-02 19:58

Jeg har i Harndrup sogn, Vends Herred, Odense Amt, mødt følgende
stedbetegnelser i FT-1840:

Danzig, Berlin, Paris, Sto(c)kholm mm.

Det er navne på Boelsteder eller Gaarde, og de ligger i nærheden af
hinanden.
Er der nogen, der har en forklaring på disse interessante navne?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-05-02 20:40

On Thu, 23 May 2002 20:57:34 +0200, Poul Andersen wrote:

> [...]
>hinanden.
>Er der nogen, der har en forklaring på disse interessante navne?

Jeg tør ikke sige om det har med sagen at gøre, men jeg kommer straks
til at tænke på digteren Jens Baggesen, der omkring udskiftningstiden
opholdt sig på Brahetrolleborg.

Han fandt på mange poetiske navne til de udflyttede gårde, bl.a.
Agerspris, Yndighed, Blidegn, Søkilde, Flidsager, Lykkevalg,
Planteheld, Bondero, Lundsfryd, Aksglæde, Ladefyld, Nøjsomhed,
Skyggelund og Sølyst. Han sværmede endvidere for det klassiske
Grækenland og stednavne som Korinth og Lakedæmonien findes endnu på
Fyn.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 23-05-02 21:40

<paogba@oncable.dk> wrote:

>Er der nogen, der har en forklaring på disse interessante navne?

Det har nok ikke noget med sagen at gøre, men rundt om i den danske
geografi findes jo navne som: Holland (3 stk), Hollands, Norge,
Sverige, Sverrig, Tyskland, Rusland (2 stk), Sibirien (12 stk),
Frankrig (3 stk), Amerika (2 stk), Washington, Paris, Amsterdam,
Prøjsen, Babylone, Canada og der er flere af samme slags.

Dertil kommer diverse afledninger som fx: Norgesgård, Sverriggård,
Tyskebakke, Tyskegård (8 stk), Tyske Plantage, Tyskerbakke, Tyskerens
Rev, Tyskergrøft, Tyskermose, Tyskesgård, Amerika Skov,
Amerikagårde.

Dertil kommer diverse ældre afledninger over fx Prøjs(er) = Pryds =
Prydsegård, Prydsholm osv.

Måske også Frank(en) = .....

med venlig hilsen
Arne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-05-02 01:11

"Poul Andersen" skrev:

> Er der nogen, der har en forklaring på
> disse interessante navne?

Jeg har heller ikke noget svar, men tænker på om
digteren Jens Baggesens navneskik fra Brahetrolleborg,
har "smittet" af i Harndrup?
På mit G.I. kort 1:100000 fra 1946 er Berlin og
Stokholm med. Disse navne må da have afstedkommet
nogle interessante ordvekslinger på egnen. Eks: "Hvad
laver Aage i Paris i tide og utide?"

Har du undersøgt om der er en forbindelse mellem
det gods de nævnte Boelsteder eller Gaarde er
udstykket fra og de andre godser på Fyn med
specielle navne?

Jeg prøver tilsvarende at finde ud af, hvorfra stednavnet
Stralsund i Bagsværd n.f. København stammer.

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Annelise Christensen

Dato : 27-05-02 18:36

Mojn!

Uden at kunne komme med en forklaring på spørgsmålet vil jeg berette at der
på Kegnæs lå (ligger) en gård ved navn "Kronborg".
Da jeg i sin tid afskrev kirkebøgerne spurgte jeg (selvfølgelig, jeg er
ærkekøvenhavner) mig for og fik at vide at den første ejer havdee været
soldat på Kronborg.
I nabosognet ligger forøvrigt en gård af samme navn.

med venlig hilsen
annelise

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 28-05-02 20:49

> [...]

> Har du undersøgt om der er en forbindelse mellem
> det gods de nævnte Boelsteder eller Gaarde er
> udstykket fra og de andre godser på Fyn med

Ja, til dels, men med negativt resultat,- men nu har jeg altså også kun
Vends herred som
reference .

En germansk indflydelse kan nok ikke udelukkes, men måske lokalarkivet ved
mere.
Hvis I læser med her, må I da godt sende et par ord.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : bps

Dato : 28-08-02 23:20

"Poul Andersen" skrev d. 23-05-02 19:58 dette indlæg :
> [...]
>
> Venligst
> Poul F. Andersen
>
>Nilen, Hamburg, ægypten,sibirien, jo der mange i området. og der er
nok nyklasisismen,
med oplysningstiden, der har sit indtog blandt bønderne(godsejerne) i
begyndelsen af udskiftningen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 30-08-02 18:39

Kære ukendte,
Tak for dit svar, som vist godt nok kommer 3 måneder senere end beregnet?
Har du tænkt på at skifte udbyder?
Prøv engang at læse den allersidste linie du sendte.

Det er da vist et slogan med modifikationer

Venligst
Poul F. Andersen