Athlon XP1900+ brændt af!
Fra : Rasmus S

Dato : 23-05-02 19:02

Netop vendt hjem fra SHG med MSI KT3 ULTRA, Athlon XP 1900+, 256 MB Samsung
PC333 DDR2700 og Thermal Take Silent Viking køler.

Satte det i mit system som iforvejen bestod af:

300W PSU

GeForce2 Pro
Seagate Barracuda IV 80GB

Skidtet startede op første gang hvorefter jeg gik ind i bios'en for at kigge
nøjere.

Her er det så at jeg kommer ind til FSB indstillingen som kan justeres
mellem 100-220.
FSB'en skal såvidt jeg ved køre 200/266 og jeg sætter den derfor til 200.
Skal den ikke kunne sættes til 266???
Saver settings og rebooter hvorfter lortet er totalt dødt. Clearer cmos'en
uden held og ser på 4 dioder at fejlfindingen lyser "defekt CPU" ...
Arghhhhh
Afmonterer køleren, og der sidder en dejlig afbrændt cpu tilbage. Nu er det
så jeg ser at CPU'en jeg købte som en XP, faktisk er en MP udgave???

Hvad er en MP udgave, og er det iøvrigt min egen fejl at skidtet er brændt
af?

Mvh

Rasmus S

Fra : Martin K

Dato : 23-05-02 19:06

Rasmus S wrote:
> Hvad er en MP udgave, og er det iøvrigt min egen fejl at skidtet er
> brændt af?

Uha... det lyder godt nok ikke godt En AMD Athlon MP er til et
dual-system (MP = Multi Processor), og kan nok derfor ikke køre alene... Om
det er din fejl...? Tja... Hvad står der på fakturaen, står der XP eller MP.
Hvis du har bestilt en XP og har fået en MP kan det vel ikke være din
fejl... eller!

Correct me if i'm wrong!

--
Martin K

Fra : Rasmus S

Dato : 23-05-02 19:15

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> wrote.

> [...]
MP.
> Hvis du har bestilt en XP og har fået en MP kan det vel ikke være din

Det står som jeg har bestilt "XP" på fakturaen.

Mvh

Rasmus S

Fra : Martin K

Dato : 23-05-02 19:19

Rasmus S wrote:
> Det står som jeg har bestilt "XP" på fakturaen.

Så vil jeg ikke mene det er din fejl, og bixen må i givet fald op med en
bytter. Sådan mener jeg det forholder sig, men om gutterne i
news:dk.videnskab.jura er enige ved jeg ikke.

Check for en god ordens skyld at bundbrædtet ikke er futtet af i samme
omgang...

--
Martin K

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 23-05-02 19:21

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> wrote in message
(snip)

( En AMD Athlon MP er til et
> dual-system (MP = Multi Processor), og kan nok derfor ikke køre alene...

Det tror jeg nu godt den kan - det er den anden vej det går galt (single CPU
processor der kører dual).

/Lars

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 23-05-02 19:37

> Her er det så at jeg kommer ind til FSB indstillingen som kan justeres
> mellem 100-220.
> FSB'en skal såvidt jeg ved køre 200/266 og jeg sætter den derfor til 200.
> Skal den ikke kunne sættes til 266???

NEJ MAND! Sig det er løgn! Du har 100% ristet din CPU. xp1900
er svjv 1600 mhz. Dvs. 133 FSB * 12. Du har sat den til 200 FSB (400 MHz
DDR),
og dermed har CPU'en rendt 2400 MHz. 800 MHz overclocking med en køler
SLET ikke er certificeret til den hastighed!

Det er 100% DIN fejl, du skulle kun have sat den til 133. Og ikke 200.
Dit grafikkort kan også være brændt af, hvis AGP speed ikke var/er låst.

MP og XP - same thing generelt, men MP kan bare arbejde sammen med
en anden CPU - ellers er det samme kerne.

Sorry Dude. Det er din fejl. Og din cpu er død. Du må bide i det sure æble
og købe en ny CPU...

Til jer andre "n00bs": Ham her havde gang i SERIØS overclocking - med
resultatet
at skidtet brændte af. DERFOR er FSB farligt.

//Troels

Fra : Rasmus S

Dato : 23-05-02 19:59

".: [d33p blu3] :." <puttitat@adslhome.dk> wrote.

> [...]
> og dermed har CPU'en rendt 2400 MHz. 800 MHz overclocking med en køler
> SLET ikke er certificeret til den hastighed!

Forklar lidt nøjere hvorfor den skal sættes til det ½ når der normalt står
XP1900+ FSB266 under info på CPU'en.

> Det er 100% DIN fejl, du skulle kun have sat den til 133. Og ikke 200.
> Dit grafikkort kan også være brændt af, hvis AGP speed ikke var/er låst.

Det er det så ikke, da det sidder i denne maskine jeg skriver på nu ;)

> [...]
> en anden CPU - ellers er det samme kerne.
>
> Sorry Dude. Det er din fejl. Og din cpu er død. Du må bide i det sure æble

Tror jeg finder noget der er endnu surere end at æble.

> Til jer andre "n00bs": Ham her havde gang i SERIØS overclocking - med
> resultatet
> at skidtet brændte af. DERFOR er FSB farligt.

RESPECT! ... hehe, utroligt at jeg kan have humor i dette tragiske øjeblik.
Mvh

Rasmus S

Fra : Mogens

Dato : 23-05-02 20:09

On Thu, 23 May 2002 20:58:32 +0200, "Rasmus S"
<rasmusstubert@hotmail.com> wrote:

>Forklar lidt nøjere hvorfor den skal sættes til det ½ når der normalt står
>XP1900+ FSB266 under info på CPU'en.

De 200/266 er kun internt i CPU'en. FSB'en skal kun køre det halve,
altså enten 100 eller 133
Sidder selv med en T'bird 1200 ( @1400 ) CPU som kører 133 FSB
og 266 MHz internt

mvh Mogens

Fra : Sven

Dato : 23-05-02 20:20

> Forklar lidt nøjere hvorfor den skal sættes til det ½ når der normalt står
> XP1900+ FSB266 under info på CPU'en.

Det er jo det der med DDR RAM. Det hedder sig jo også, at PC2100 kører
266Mhz. Gu' gør det ej, det kører 133 Mhz som alm. PC133 ram, men da der er
"signal" på både 'op' og 'ned' i DDR RAM har det samme effekt (næsten) som
hvis alm PC133 kørte 266 Mhz.
AMD var SVJH den første CPU fabrikant til at udnytte DDR-metoden mellem
CPU-chipsæt osv., og det har givet anledning til, at man benævner FSB med
den "effekt" den virker ved, og ikke den hastighed den reelt kører med. Du
skulle have sat din FSB til 133 Mhz, hvilket ville have givet en (effektiv)
266 Mhz FSB (DDR). Du kunne så evt. have prøvet at hæve din FSB til 135-138
og testet stabilitet. Husk i den forbindelse, at hver Mhz OC giver ca det
dobbelte af hver Mhz med alm. PC133 SD RAM.

Egentligt er det RET imponerende, at din CPU kom så langt som til at brænde
sig selv af! Min egen AMD XP 1900+ nægter at gøre noget som helst over 148
Mhz FSB, og den er kun stabil under 146 Mhz FSB.

Sven

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 23-05-02 20:38

> [...]
> sig selv af! Min egen AMD XP 1900+ nægter at gøre noget som helst over 148
> Mhz FSB, og den er kun stabil under 146 Mhz FSB.

Såre simpelt. MSI's interne sensor (den der skal slukke hvis CPU'en
"fucker"), virker
aldrig ordentligt. Thermal Diode mener jeg den hedder, tomshardware.com har
faktisk
lavet en video hvor de piller blæseren af et par AMD cpuer (der i første
film brænder
af, der er lavet en 2'er hvor det bliver vist at Thermal Diode KAN virker -
og pc
slukker).

//Troels

Fra : Anders Schwartz

Dato : 24-05-02 13:30

> [...]
> sig selv af! Min egen AMD XP 1900+ nægter at gøre noget som helst over 148
> Mhz FSB, og den er kun stabil under 146 Mhz FSB.

Jeg er også forbløffet over at det var muligt for den overhovedet at starte.
Jeg har selv en T-bird 1400@1533, som jeg har haft på 1600, som jo ikke er
mere end 200 MHz OC, men derefter krævede det at jeg kiggede på cas og alt
det der, som jeg hverken havde tid eller kræfter til, men når jeg kravlede
over de 1600 med en clock på deromkring de 145, så beepede mit MB (EpoX
8KTA3+pro helt sindsygt hvorefter jeg skulle resette og så startede den
op med standard settings, som er 1200 MHz og 12*100 hvis jeg husker korrekt,
så du har været pænt uheldig....

Mvh

Anders

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 23-05-02 20:36

> Forklar lidt nøjere hvorfor den skal sættes til det ½ når der normalt står
> XP1900+ FSB266 under info på CPU'en.

Gerne. AthlonXP bundkort kører DDR på bus'en, dvs. FSB åbenbart skal
fordobles. Men når man snakker AthlonXP hedder det stadig, at FSB = 133 MHz,
som så fordobles op internt i BUSsen til 266 - eller sådan noget. Pointen i
det
hele er, at en AthlonXP skal køre 133 på bussen. Så sørger computeren for
at cpu får de fornødne MHz fra bussen.

Synes nu det er lidt sejt at du fik clocket den fra 1600 til 2400 mhz. Bare
ik så
fedt at skidtet brændte af. Men der er ikke noget at gøre, det kan end ikke
betale
sig at forsøge at få CPU'en byttet - medmindre du vil lyve og sige at CPU'en
var meldt død vha. de "4 røde lamper" (MSI's overvågningssystem til system
health)
allerede da du tændte første gang. Bare sig at du ikke fik noget billede, og
så er det
det. Men det er at snyde, og det vil jeg ikke anbefale. Jeg tror ikke din
samvittighed
kan lide det...

//Troels

Fra : jensen

Dato : 24-05-02 02:07

".: [d33p blu3] :." <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og dermed har CPU'en rendt 2400 MHz. 800 MHz overclocking med en køler
> SLET ikke er certificeret til den hastighed!

der er noget du ikke fatter , den skulle ikke futte af ved det , det eneste
der ville ske ved det er at den cpu ike vil starte op ,

jeg har da tit sat FSB til alt for meget , og vil fro de fleste kan køre
400mzh min køre da fint ved 370mzh

jensen

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 24-05-02 17:47

> der er noget du ikke fatter , den skulle ikke futte af ved det , det
eneste
> der ville ske ved det er at den cpu ike vil starte op ,

Det er ALT for stor OC. Der findes ingen 1600 MHz AMD AthlonXP der
har klaret 2400 MHz, selv ikke vandkølet (hvad jeg ved af, ihvertfald!).
Og da slet ikke med en Silent Viking. Og den er helt sikkert futtet af af
den ekstreme OC.

> jeg har da tit sat FSB til alt for meget , og vil fro de fleste kan køre
> 400mzh min køre da fint ved 370mzh

Sludder og vrøvl. Min AthlonXP går ikke højere end 142.7 mhz
(285.7 mhz DDR), med Silent Viking - hvis den skal være stabil.
Ved 147 mhz på FSB knækker computeren efter ca. 1 minut
(reboot uden varsel).

//Troels

Fra : Sven

Dato : 24-05-02 21:26

> jeg har da tit sat FSB til alt for meget , og vil fro de fleste kan køre
> 400mzh min køre da fint ved 370mzh
>
> jensen

Denne påstand kommer du nok til at bevise i form af et screendump i
dk.binaer! Jeg tror ikke, at du kan få ret mange herinde til at tro på, at
du kan køre med en AMD CPU med en FSB på 370 Mhz!!

Sven

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 24-05-02 13:48

Rasmus S wrote:
> [...]
> Arghhhhh
> Afmonterer køleren, og der sidder en dejlig afbrændt cpu tilbage.

Køleren har sandsynligvis ikke haft ret meget kontakt med core, når den
kan futte af på den måde.

> er det min egen fejl at skidtet er brændt af?

Hvis det er sket pga. dårlig montering af køler, ja.

Fra : Rasmus S

Dato : 24-05-02 21:07

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> wrote.

> Køleren har sandsynligvis ikke haft ret meget kontakt med core, når den
> kan futte af på den måde.

> Hvis det er sket pga. dårlig montering af køler, ja.

Min CPU lever!

Efter at hele skidtet har været ude af mit kabinet mens jeg skulle lave NG
indlæg m. gammelt hardware, har den pludselig fået livsgejsten tilbage igen!
Jeg antog først at den var brændt af fordi kanten på kernen så beskadiget
ud, men det var istedet smeltet gummi fra undersiden af blæseren. Nu kører
jeg rigtigt nok 133FSB og har gjort det uafbrudt siden sent igår aftes ...
100% stabil.
Uha hvor blev jeg glad da den startede igen. Jeg havde egentligt opgivet
den, men måtte bare prøve at samle det _en_ gang mere inden jeg gav totalt
op.
Har prøvet 140FSB=1700MHz (XP 2000+) uden held ... blå skærm ved opstart af
XP. Jeg er sådan set også godt tilfreds med at den ikke vil clockes da jeg
ikke skal finde knap 1400,- en gang mere ;)).
Ellers tak for de mange indlæg.
PS. CPU temp. er 56C både med og uden kølepasta. Hvad ligger jeres på?

Mvh

Rasmus S

Fra : .: [d33p blu3] :.

Dato : 24-05-02 22:10

> Min CPU lever!

Tillykke!

> Jeg antog først at den var brændt af fordi kanten på kernen så beskadiget
> ud, men det var istedet smeltet gummi fra undersiden af blæseren.

Måske et pic af kernen havde hjulpet Så kunne vi hardware-experter
herinde
hurtigt sige om kernen var færdig.

> Nu kører jeg rigtigt nok 133FSB og har
> gjort det uafbrudt siden sent igår aftes ...
> 100% stabil.

Sæføli... Og lad det være dig en lærestreg. XP'er er kun bygget til 133 FSB!

> Har prøvet 140FSB=1700MHz (XP 2000+) uden held ...

No matter what var garantien røget med den første start

> PS. CPU temp. er 56C både med og uden kølepasta. Hvad ligger jeres på?

Min XP1800 ligger på 48 grader IDLE med Silentviking. 52 grader FULL LOAD.

//Troels