Johannes Bech, degn på Sjælland
Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 23-05-02 12:54

Johannes Bech, (søn af Antonius Bech, kapellan i Skt. Mortens kirke,
Randers) født i Randers den 5.2.1756, elev på Randers Latinskole, hvor
han tog "akademisk eksamen" i 1778. I en protokol fra Randers latinske
skole står der "han blev Degn i Sjælland". Er der nogen, der er stødt på
ham?

Mvh Hedvig

Fra : Familien Kristensen

Dato : 23-05-02 16:05

"Hedvig Pitzner-Jørgensen" skrev
> [...]
> han tog "akademisk eksamen" i 1778. I en protokol fra Randers latinske
> skole står der "han blev Degn i Sjælland". Er der nogen, der er stødt på

Hej Hedvig !
Kan det være ham her:
Samtlige personer i husstanden

København, Smørum, Brøndbyøster, Brøndbyøster by, , , 66, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Johannes Beck, 45, Gift, husbond, skolelærer og kirkesanger,
Ane Sophie -, 32, Gift, hans kone [Johannes Beck], ,
Hendric Christian, 13, Ugift, deres søn [Johannes Beck/Ane Sophie -], ,
Peter Holm, 12, Ugift, en fattig slægtning, ,
Maren, salig Thomsens, 84, Enke(mand), hans konemoder [Johannes Beck], får
ophold,
----
Hilsen Jeannie

Fra : HENRIK MICHAEL ADELE~

Dato : 25-05-02 23:27

Re: Johannes Bech

Prøv at slå ham op i "Sjællands Degnehistorie" af Anders Pedersen. Findes
bl.a på Landsarkivet (Jagtvej/Kbh.).

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 25-05-02 23:47

Tusind tak for dit forslag, den vil jeg prøve at finde, næste gang jeg
er på arkivet.

Mvh Hedvig

Fra : Henning Christensen

Dato : 26-05-02 05:49

"HENRIK MICHAEL ADELER-BJARNØ" <mabpa28@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:27UH8.104$MH5.2505@news.get2net.dk...
> Re: Johannes Bech
>
> Prøv at slå ham op i "Sjællands Degnehistorie" af Anders
> [...]

Desværre passer ingen af de 8 Bech eller de 4 Beck i "Sjællands
Degnehistorie"
på din Johannes Bech.

Mvh.
Henning Christensen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-05-02 19:07

Desværre nævnes han heller ikke i "Lolland-Falsters Degne", "Degne- og
skoleholdere samt kateketer, klokkere og organister i Fyns stift indtil
1814", "Hardsyssels Degnehistorie"
Jeg har også kigget i Wibergs Præstehistorie. Ingen steder har jeg fundet
ham.

Der findes også : "Skoler, Degne og Skoleholdere i Vendsyssel" , men den har
jeg kun en del af.

Jeg har også en anden mulighed, men den skal jeg bruge mere tid til at kigge
i.

Måske står han under et andet efternavn, som: Antoniussen eller Randers.

Venlig hilsen
Bodil Madsen

"Henning Christensen" <henning-christensen@mobilixnet.dk> skrev i en
meddelelse news:LOZH8.222$q91.1419379@news.orangenet.dk...

Fra : Henning Christensen

Dato : 26-05-02 22:03

"Bodil Madsen" <katry@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg fundet
> ham.
> Måske står han under et andet efternavn, som: Antoniussen eller

Heller ikke under et af disse navne i "Sjællands Degnehistorie".

Mvh.
Henning Christensen

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 27-05-02 12:53

Hvor er det rart med al den hjælpsomhed, tusind tak til alle, der har
slået op og kigget efter!

Venlig hilsen

Hedvig