Birthe er løbet bort-Harndrup 1840
Fra : Poul Andersen

Dato : 23-05-02 10:12

Jeg har i binaergruppen lagt en lille scanning (94 Kb) fra FT-1840 Harndrup
Sogn, Vends Herred, Odense Amt

Mit problem er Birthe Katrine Rasmus Datter.
Listeføreren har lavet et NB ud for hende, med yderligere oplysninger.
Desværre ser det ud til, at Xeroxkopien er blevet beskåret nogle millimeter
i højre side.
Jeg har efter bedste evne fået dette tolkningsresultat, inklusive lidt
gætteri:

"Hun er bortløben, ikke skilt ved sin Mand fra Bord og Seng, tilhører?
forsat? ikke Sognet?"

Hvis en venlig sjæl ligger inde med mikrokortet, og dette har hele teksten
med, kan jeg måske komme nærmere en opklaring.

På forhånd tak

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 23-05-02 12:12

On Thu, 23 May 2002 11:12:06 +0200, "Poul Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>gætteri:
>
>"Hun er bortløben, ikke skilt ved sin Mand fra Bord og Seng, tilhører?

Der står ikke "fortsat", men derimod "saaledes". Ellers er jeg enig.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Poul Andersen

Dato : 23-05-02 15:18

> Der står ikke "fortsat", men derimod "saaledes". Ellers er jeg enig.
> --
> Lars Jørgen Helbo <

Tak Lars,
Selvfølgelig står der "saaledes", - efter to timers indtastning trænger man
nok til en pause

Men gad vide, om der stadig mangler lidt ude til højre?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Steen Mortensen

Dato : 24-05-02 03:49

On Thu, 23 May 2002 16:18:28 +0200, "Poul Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>nok til en pause
>
>Men gad vide, om der stadig mangler lidt ude til højre?

Jeg er fascineret af dette drama....
41 Aarig ugift kvinde, datter af huset , bortløben.....
....kan en af jer forklare sammenhængen med "ikke skilt ved sin mand"
når hun er ugift?

Mvh Steen Erik

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 24-05-02 07:06

On Thu, 23 May 2002 21:48:51 -0500, Steen Mortensen
<smortensen@kscable.com> wrote:

>Jeg er fascineret af dette drama....
>41 Aarig ugift kvinde, datter af huset , bortløben.....
>...kan en af jer forklare sammenhængen med "ikke skilt ved sin mand"
>når hun er ugift?

Der er to muligheder. For det første kan det være listeførerens
definition på ugift. Hun lever jo ikke i ægteskab, og det betegnes
nogle gange som ugift. Man ser også i nogle FT enker, der betegnes som
"ugift for tredie gang".

For det andet (og det tror jeg snarere her), kan listeføreren
oprindeligt have antaget, at hun var ugift. Hun bor jo hos sin bror og
forældre. Bemærkningen efter NB er så tilføjet senere, da han fandt ud
af den rigtige sammenhæng. Det kunne også tænkes, at det f.eks. er
degnen, som har skrevet listen, mens bemærkningen så senere er
tilføjet af præsten, som vidste bedre.
Man har så bare glemt at rette ugift - eller man har ment, at der ikke
måtte rettes i originalen på den måde.

Fra : dannebrog

Dato : 24-05-02 11:49

Jeg tror, det er den samme, der har skrevet i både første og anden omgang -

Ugift er blot en fejl; dem er der mange af rundt om. -

'Ikke skilt fra sin Mand fra Bord og Seng' betyder, at de ikke er separeret.
Skilsmisse har to dele: Den overfor mennesker, nemlig separationen;
økonomien adskilles, man søger ikke længere seng sammen, man bor ikke
længere sammen. Den anden del, som er for Gud, er selve skilsmissen. Den
ophæver også ægtefællernes gensidige økonomiske ansvar (bortset fra mandens
pligt til at underholde konen), og også deres ret til at arve hinanden.
Endelig kan man ikke indgå nyt ægteskab, før man er endleigt skilt - og har
erholdt tilladelse til at indgå andet lovligt ægteskab.

Forholdene er i princippet de samme i dag; blot får man nu automatisk till.
til nyt ægteskab, desuden kan også kvinden tillægges at yde hustrubidrag til
manden.

M.v.h.

Ulrich
--