Bilferie med 4 mdr. barn - hvordan?
Fra : Charlotte & Torben J~

Dato : 23-05-02 09:06

Hej!

Er der nogen der har nogen erfaring med at køre med små børn på ferie?

Jeg skal på ferie i 14 dage til henholdsvis Dole & Nice, Frankrig. Min kone
og jeg kører sammen med min søster og svoger, og havde planlagt at tage
Cenia vores datter der til den tid er 4½ måned gammel, og sidder i autostol
med.Men jeg kan godt se at det vil være for lang for hende at sidde i sådan
en stol uafbrudt. Det tager ca. 10 timer og vi kører om natten.
Sundhedsplejersken sagde at hvis hun kunne ligge i en lift ville der ikke
være nogen problemer, men jeg ved ikke hvilken bil hun har siden at hun kan
få proppet 4 voksne og lift ind i den. Hvis man stoppede hver 3 time
undervejs, og kørte uafbrudt imens hun sover er det så ikke en mulighed, og
hun så sidder i autostol?

-Torben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-05-02 10:24

Charlotte & Torben Jørgensen wrote:
> [...]
> lift ind i den. Hvis man stoppede hver 3 time undervejs, og kørte
> uafbrudt imens hun sover er det så ikke en mulighed, og hun så sidder

Tag udgangspunkt i at barnet skal ligge i en lift, med liftnet over
liften.
Det optager det meste af bagsædet i en alm. bil.
Er der ikke plads til det - så find en anden bil
Jeg ville *ikke* lade min datter sidde 10 timer i en autostol når hun
kun re 4½ måned...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : MM

Dato : 23-05-02 12:45

> Er der nogen der har nogen erfaring med at køre med små børn på ferie?

Tjae...ferie og ferie. Vi kørte på Pinseferie til et sommerhus ved
Limfjorden i sidste uge. Turen tog godt to timer hjemmefra, og var meget
drøj for vores fem mrd. gamle søn. Vi holdt pause hver 20. minut hvor han
kom ud af autostolen og ned at ligge eller op at stå. På vejen hjem lå han i
liften, og der kørte vi hjem i et stræk kun afbrudt af en optankningspause,
hvor han så også fik noget at drikke.

> [...]

> Sundhedsplejersken sagde at hvis hun kunne ligge i en lift ville der ikke
> være nogen problemer, men jeg ved ikke hvilken bil hun har siden at hun

Nøøh det kan der være noget om, men mon ikke det var en god ide´ at køre i
to biler så? Det bliver selvfølgelig noget dyere, men så har I da mulighed
for at tage ordentligt hensyn til Jeres datters ryg.

Hvis man stoppede hver 3 time
> undervejs, og kørte uafbrudt imens hun sover er det så ikke en mulighed,
og
> hun så sidder i autostol?

Jeg ville absolut ikke gøre det, da 3 timer i den stilling er meget lang tid
for sådan en lille ryg. Og når hun tilmed skal sove i den, får hun jo slet
ikke slappet ordentligt af i ryggen. For mig lyder det som en rigtig dårlig
idé når I ikke har mulighed for at tage liften med...

--

Venlig hilsen Mia
Jamen så var det jo her jeg skulle reklamere for den rigtig fede hjemmeside,

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-05-02 12:50

"Charlotte & Torben Jørgensen" <tjca@orangenet.dk> wrote in message
> [...]

>. Hvis man stoppede hver 3 time
> undervejs, og kørte uafbrudt imens hun sover er det så ikke en mulighed,

jeg vil som de andre her sige at det er en enorm dårlig ide.....
kunne i ikke overveje at en af jer tog et fly derned og hjem med den lille i
stedet for bilen??
sålænge det kun er flybilletten er det vel næppe en hel bondegård i skal af
med.... og jeres datter må da absolut være det værd....
hvis det ikke er en mulighed så synes jeg i skal sende datteren på ferie hos
bedsteforældrene i stedet...
men jeg synes bestemt ikke i skal gå på kompromis med sikkerhed og ordentlig
transport til jeres datter.... det ender bare med at i har en skrigende
datter hele ferien fordi hun har ondt i ryggen.......

håber i finder en løsning.....

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 23-05-02 12:55

> [...]
> få proppet 4 voksne og lift ind i den. Hvis man stoppede hver 3 time
> undervejs, og kørte uafbrudt imens hun sover er det så ikke en mulighed,

Ikke erfaring - kun en mening...

Jeg ville ikke køre så langt med en 4½ mdr. baby i en autostol. Kun hvis
turen kunne fordeles over f.eks. 2 eller 3 dage, og kun hvis autostolen kan
lægges meget ned.

Betteberg skal jo altså også ha' sig rørt lidt, selv når hun sover. Derfor
er liften klart at foretrække, selvom den fylder.

Overvej 2 biler, eller at en (eller to) af de voksne evt. tager toget
derned? Det tager jo ikke længere tid, så i ku' sikkert hente dem på
stationen dernede? Det er jo ikke noget problem at ha' jeres datter i
autostol dernede, sålænge turene i kører er relativt korte.

Go' ferie!
Michael.

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 23-05-02 20:59

Jeg kunne ikke selv finde på at tage et så lille barn med på en biltur ala
det du beskriver, hverken i lift eller autostol, det synes jeg ville være
synd.
Jeg ville personligt vælge et feriested meget tættere på, sådan at
transporten blev minimal og derved så lidt belastede som muligt for den
lille,

Håber I finder en god løsning,

Vh. Pernille R.

Fra : Nina Hald

Dato : 24-05-02 08:53

Hej Torben.
Hvis hun kun er 4½ måned hvorfor så ikke sætte liften på forsædet af bilen,
I kan sikkert lege en der ikke er så lang, så må de voksen sidde tre på
bagsædet. Eller sæt liften på den lange led bag ved passagersædet. Det
vigtigste må være at hun ligger godt og sikkert.
Jeg kender nogen med en stationcar og de har spændt barnevognskassen fast
lige bag bagsædet, her ligger guldklumpen så når de kører, hun er spændt
fast i liften med et liftnet, og passagerne på bagsædet kan se og nå hende
undervejs. Men jeg ved ikke om det er lovligt, det fungerer godt for dem.

--
Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.

Fra : Anja

Dato : 24-05-02 09:16

"Nina Hald" <ninahald@XXprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Torben.
> Hvis hun kun er 4½ måned hvorfor så ikke sætte liften på forsædet af
bilen,

Liften skal stå på bagsædet og barnet skal have siden mod kørselsretningen
desuden så skal barnets hoved vende mod midten.
Anja
Autostole og lifte skal bruges efter de foreskrevne regler ellers er de
ulovlige

Fra : Nina Hald

Dato : 24-05-02 09:25

"Anja" <aremoveholdum@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> desuden så skal barnets hoved vende mod midten.
> Anja
> Autostole og lifte skal bruges efter de foreskrevne regler ellers er de
> ulovlige

Det er jeg da helt enig i, men hvor står de regler? dem er jeg da aldrig
stødt på, kun i forbindelse med airbag i bilen kan der opstå problemer. Og
hvorfor skal barnets hoved vende ind mod midten? Så kan man da få problemer
med solen.

Nina

Fra : Anja

Dato : 24-05-02 09:58

> [...]
> stødt på, kun i forbindelse med airbag i bilen kan der opstå problemer. Og
> hvorfor skal barnets hoved vende ind mod midten? Så kan man da få

Hej Nina

Nu sidder jeg og kæmper med at huske hvor jeg har fundet det og mener at det
er FDM - men jeg har ikke lige mit medlems nr så det kan jeg ikke tjekke
lige nu men jeg skal nok finde det til dig.
Jeg har dog fundet noget andet som også kan bruges specielt med henblik på
det med at køre så langt med et spædbarn.
http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=155&Menu=3&SubMenu=21&SubSubMe
nu=0

Anja

Fra : Anja

Dato : 24-05-02 10:02

"> > hvorfor skal barnets hoved vende ind mod midten? Så kan man da få
> problemer

Jeg glemte at sige at der er hvis man skulle blive ramt i siden så vidt jeg
har forstået

Anja

Fra : WebWoman

Dato : 24-05-02 10:04

> Og hvorfor skal barnets hoved vende ind mod midten? Så kan man da få
problemer
> med solen.

Solen kan du klare på andre måder!

Hovedet skal beskyttes i tilfælde af kollission - og altså være længst
muligt væk fra bilens sider.

Mvh. Lisbeth