Nyhed fra JyllandsPosten i søndags
Fra : Liz

Dato : 23-05-02 08:35

Heste og ryttere får nyt mekka

Af HELLE BJØRN

Mange ryttere er bange for at ride galop, fordi hesten løber løbsk med dem,
konstaterer den europæiske forfatter, kursusleder og hestehvisker Klaus
Ferdinand Hempfling. Det vil han nu råde bod på i sin splinternye
opfindelse: En erfarings- og øvelsespark for hest og rytter.

Den ligger ved Fåborg, fordi Klaus Ferdinand Hempfling og hans danske kone
Malene har flyttet al virksomhed fra Tyskland og Spanien til Fåborg-egnen.
Her har ægteparret købt tre gårde, der er ved at blive bygget om til tre
projekter, og et af dem er erfarings- og øvelsesparken, hvor Klaus Ferdinand
Hempfling vil træne hest og rytter i at galopere på en syv meter bred,
lukket ringvej.

Hestesimulator
I parken sættes begynder-ryttere på en hestesimulator for at lære at følge
hestens bevægelser, senere rider de på en lukket, oval bane og skal kun
koncentrere sig om at følge hestens bevægelser. For en sikkerheds skyld er
hegnet foret med skumgummi.

Erfarings-parken har forskellige stationer med hver sin guide, som lærer
rytteren at sætte sin hest i trailer, at håndtere hesten ved besøg af
dyrlæge og smed, at ride gennem vand eller en støjende gade. Der indrettes
en særlig overraskelsesvej med flagrende ting, som hest og rytter skal vænne
sig til.

Et andet projekt er et center, hvor man kan udfolde sig kreativt, ofte
sammen med en hest, og det giver specielle erfaringer, der påvirker ens liv.

Levende museum
Det tredje projekt er et levende museum, hvori tilskuere kan se nye samspil
mellem vilde dyr, nyttedyr, heste og mennesker. Dyrene vælger selv, om de
vil opholde sig i et menneskefrit skov-område , eller om de vil søge foder
og menneskers selskab i et andet område på gården.

Som kommunikationsforsker og diplomingeniør bruger Klaus Ferdinand Hempfling
sin viden fra teater og dans. Kursusdeltagere møder livsfilosofi, kreative
fag som maling og tegning, musik, sans og dans. Kropsbevidsthed og øvelser i
smidighed og kondition står også på programmet.

Kurserne er ikke blot beregnet til ryttere, men også til ledende
medarbejdere og andre med interesse for utraditionel tilgang til arbejdsliv
og tilværelsen.

Kursus-deltagerne uddannes på flere niveauer, men højst i tre år. Private
uddannelser skal man selv betale, og prisen bliver fra 5000 euro per år og
opefter. Centeret regner med at beskæftige over en halv snes af sine egne
kursusdeltagere.

Fra : Mona

Dato : 24-05-02 10:28

YES, -dét lyder fedt!

Faaborg? ØVVVVvvvvvv....

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev i en

Fra : Holm

Dato : 24-05-02 13:07

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:M_0H8.2271$N46.180898@news010.worldonline.dk...
> Heste og ryttere får nyt mekka

Det bliver jeg nødt til at vide meget mere om, er der lavet en hjemmeside
for dette projekt ?????
Det er bare spændende !

Holm

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-05-02 20:05

Hej!

Ja, jeg vil bare sige at hans danske kone Malene, rent faktisk har lånt min
ridebane i et stykke tid....Dengang havde hun Islændere. Jeg bor i Hammer,
der bor hendes mor stadig.
Synes bare at det var et lidt pudsigt sammentræf :0)

Venlig hilsen Nina Svanholm.