Tuderi-hysteri...
Fra : Jan & Connie Jensen

Dato : 23-05-02 06:18

Hej

Vores dejlige datter på 7 år har haft det på nøjartig samme måde. Vi stod
simpelhen magtesløs i disse siturationer. Og det værste af det var når da
det skete når vi var ude at handle. Vi har ikke selv gjort noget ved det.
Hun startede i børnehaveklasse sidste sommer, og hun havde mange af de
hysteri lige i starten. Og der var det skolen der tog hånd om det, det var
dem der fik hende til at lade være. Nu er det fuldstændigt holdt op, og det
er dejlig.

Hilsen
Connie og Jan
Forældre til
Sasja, Maj og Theis

Fra : cloe

Dato : 23-05-02 11:23

"Jan & Connie Jensen" <cj-soft@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem der fik hende til at lade være. Nu er det fuldstændigt holdt op, og

Hvad gjorde skolen helt nøjagtig ved det som hjalp, det gad jeg nok vide?

Fra : Stine

Dato : 23-05-02 20:33

> [...]
> dem der fik hende til at lade være. Nu er det fuldstændigt holdt op, og

Det er ikke sådan, at hun kaster sig ned eller flipper ud - hun tuder bare
men på en ekstrem voldsom måde. Det er ikke lige til at beskrive.

Vi oplever det kun herhjemme - ikke når vi er ude. Heller ikke i
mini-SFO'en, hvor hun går om dagen. Hun er meget populær hos de andre børn
og vi har for det meste huset fuldt af vejens unger, så rent socialt er der
ingen problemer.

Det er særlig slemt når hun har været inde hos far og blive forkælet (der er
hun enebarn - herhjemme er lillebror også). Vi har naturligvis talt om det
med den overdrevne forkælelese hjemme hos far, men som han siger, så er det
så svært at lade være, når han kun ser hende så sjældent, hvilket jeg godt
kan forstå.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af, om det muligvis kan være for meget
for hende at blive "flyttet" fra det ene sted til det andet. Måske hun har
svært ved at kapere de mange (forskellige) regler. Hvad må man hos far i
forhold til hos mor. I SFO'en i forhold til børnehaven (hun skiftede i
april). Kan omvæltningerne være for meget for hende?

/Stine
..

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-05-02 08:58

Stine wrote:

<snip>

> [...]
> så svært at lade være, når han kun ser hende så sjældent, hvilket jeg godt

Ja, det kan man godt forstå. Men det er nu engang forældrenes pligt (i
modsætning til bedsteforældre oa.) at holde igen og tænke langsigtet på
barnets udvikling.

Når det er sagt, så lyder det i øvrigt snarere i mine ører som om den
reele forkælelse består i et overmål af kontakt. Far har sparet sammen
til at være sammen med sin datter i 14 dage - de fleste daglige gøremål
er lagt til side i den tid for i stedet at være sammen med tøsen, o g så
er der oven i købet ingen andre børn der sluger tid.

Se *det* er en forkælelse der rykker. Og den er det *meget* svært at
gøre noget ved.

> [...]
> forhold til hos mor. I SFO'en i forhold til børnehaven (hun skiftede i
> april). Kan omvæltningerne være for meget for hende?

Det er meget muligt. Omvæltninger er ofte et problem for små børn. I så
fald skal de bare have tid - og støtte. Hvor længe har det stået på med
hendes hysteriske anfald?

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Stine

Dato : 24-05-02 21:08

"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> skrev i en
meddelelse news:3CEDF271.45DA8212@MOVEcgey.com...
> [...]
> er lagt til side i den tid for i stedet at være sammen med tøsen, o g så
> er der oven i købet ingen andre børn der sluger tid.

Dét er helt sikkert! Vi er udemærket klar over, at vi på ingen måde kan
hamle op med den opmærksomhed hun får hos far. Her skal vi jo op om
morgenen - og alle de andre daglige gøremål. Hvilket betyder, at hun ikke
kan være i centrum på samme måde. Men hvordan får man forklaret det til
poden?

> Se *det* er en forkælelse der rykker. Og den er det *meget* svært at
> gøre noget ved.

Det (altså opmærksomheden) synes jeg ikke der skal gøres noget ved. Det er
da ekstremt fedt for hende. Lidt som da jeg var barn og tog hjem til min
momse for bare at blive hygget om :)

Desværre er det langt mere end opmærksomhed. Hun kan være temmelig
manipulerende - og far kan bare ikke sige nej. Med andre ord hun får hvad
hun peger på af far. Han ved lige så godt som jeg, at det er et problem, men
som han siger, så får hun sikkert ikke mere af ham på 2 dage end hun får af
mig på 14. Hos ham er det bare mere koncentreret, hvorfor det virker mere
ekstremt.

> Det er meget muligt. Omvæltninger er ofte et problem for små børn. I så
> fald skal de bare have tid - og støtte. Hvor længe har det stået på med
> hendes hysteriske anfald?

Det er kommet i perioder, men har været særlig slemt den sidste måned... Det
er derfor jeg måske tænker at omvæltningerne kan være for meget, fordi det
er blevet værre efter hun er startet i mini-SFO'en (som hun ellers er vældig
glad for).

/Stine