Dania lader
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-05-02 00:19

Hej i ng.
Er der nogen der har erfaringer med den Dania lader som TopDane sælger for
895,- ?
http://www.topdane.dk/andenelektronik.htm
Er det den der leverer 12v eller er det batteriet (også når 230v er
frakoblet) ?

Karl Erik - Vega 1941 Marika.

Fra : Lars Andersen

Dato : 23-05-02 07:32

Karl Erik Christensen <karlerik@_nospam_edbnoerden.dk> skrev:
> [...]
> 895,- ?
> http://www.topdane.dk/andenelektronik.htm
> Er det den der leverer 12v eller er det batteriet (også når 230v er

Jeg er næsten 100 på at det er en moderne 3-trins lader, som p.g.a.
elektronisk styring selv frakobler efter fuld opladning.
Nej det er batteriet som leverer forbrugsstrøm, med og uden 230V, dog
kan laderen ses som en parallelkoblet energikilde (batteri) til
batteriet, når den er tilsluttet 230V. D.v.s. at hvis du ingen batteri
havde, kunne laderen levere op til 10A som erstatning for batteriet.
Blot kræver det en fandens lang ledning, selv ved korte ture ...
Så køb du bare den, prisen er ganske fornuftig! Min er et andet
fabrikat - Mascot, og er væsentlig dyrere. Fungerer upåklageligt.
v.h. Lars A.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-05-02 16:24

"Lars Andersen" <la@mail.tele.dk> wrote in message
> Nej det er batteriet som leverer forbrugsstrøm, med og uden 230V, dog
> kan laderen ses som en parallelkoblet energikilde (batteri) til
> batteriet, når den er tilsluttet 230V.
Men der står jo netop i annoncen "Leverer også forbrugsstrøm"
MVH
Karl Erik.

Fra : @ndersson

Dato : 25-05-02 00:32

"Karl Erik Christensen" <karlerik@_nospam_edbnoerden.dk> skrev i en
meddelelse news:3cee5afe$0$70435$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Lars Andersen" <la@mail.tele.dk> wrote in message
> Men der står jo netop i annoncen "Leverer også forbrugsstrøm"
> MVH
> Karl Erik.
Hej

Jeg har lige været inde og tjekke den.. Det med at de mener er at når den er
sat til landstrøm bruger du ikke batterierne men el fra laderen.. med mindre
du bruger mere strøm end den kan give.. desuden kan den tåle at spændingen
falder til 205 v på broen (overbelastning på broen) den vil stadig lade
normalt men der under kan den stadig lade helt om men det tager længere tid.

Hilsen

Andy

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 25-05-02 05:45

Takker for svarene.
Hvor ser du de oplysninger Andy ?

MVH
Karl Erik - Vega 1941 Marika.

Fra : @ndersson

Dato : 25-05-02 15:37

Jeg skrev en e-mail til topdane og de svarede indenfor 24 timer, så servicen
er da ok.

Hilsen

Andy
"Karl Erik Christensen" <karlerik@_nospam_edbnoerden.dk> skrev i en
meddelelse news:3cef16bb$0$18591$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lars Olesen

Dato : 26-05-02 21:58

Jeg har også lige købt sådan en lader fra topdane, da der ikke var noget
diagram med, kunne jeg tænke mig at spørge panelet hvordan den tilsluttes
korrekt. Der er 2 udtag til 2 batterier og et 3 udtag, jeg ikke ved hvad
skal bruges til. Jeg har netop tilsluttet det ene udtag til mit
forbrugsbatteri og det blev fint ladet op. Kan jeg tilslutte det andet
udtag til mit startbatteri? eller skal jeg have en af disse spærredioder?
mvh Lars Olesen, Fredericia

Fra : @ndersson

Dato : 27-05-02 07:34

"Lars Olesen" <lars.olesen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbrugsbatteri og det blev fint ladet op. Kan jeg tilslutte det andet
> udtag til mit startbatteri? eller skal jeg have en af disse spærredioder?

Klip

Skriv dog til Topdane det må være en fejl at der ikke er en "forklaring"
med.. De svarer hurtigt. Du kan da også bare ringe til dem:
Ring: 47 74 94 44 (ma-fre 8:00-16:00) hentet fra www.topdane.dk

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Ole Pagh

Dato : 30-05-02 20:16

Jeg har for et par dage siden talt med producenten af den pgl. lader da jeg
også fandt manualen utilstrækkelig

Det er et produkt fra midten af 90'erne så elektronikken er ikke af helt ny
dato (switch mode etc.)
De 3 udgange er direkte paralelle. Det vil sige at der i realiteten kun er
een udgang.
Da laderen skal have en modspænding fra batteriet for at fungere (ellers
opfatter den batteriet som fladt og sender kun en ganske lav strøm ud) kan
der ikke anvendes en diodebro for at lade flere batterier af gangen med
mindre man direkte parallelkobler batterierne under ladningen. Desuden
skulle ladespændingen så også øges med ca. 0,7..0,8 V pga spændingstab i
dioder.

Fabrikanten oplyser at laderen ikke er produceret til marinebrug men primært
til campingvogne etc.

Umiddelbart synes jeg at TopDane overdriver lidt i deres anprisning af
laderen. Især laderens alder taget i betragtning.

mvh Ole

Skjoldungen, pd26
Jyllinge