Københavns Kommune politianmelder Jyllands~
Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 23-05-02 00:21

Hej Alle!

FYI:

http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3686786

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-05-02 00:28

For meget!
Hvis ikke JP gjorde det på den "rene" måde....Så ville andre gøre det, på
den "grimme" måde!!!
Da sikkerheden på Trådløs. er kendt af mange "skumle" personer.

Med venlig Hilsen
TDN.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-05-02 00:37

On Thu, 23 May 2002 01:28:10 +0200, "Thomas Nielsen" <info@tdn.dk>
wrote:

>For meget!
>Hvis ikke JP gjorde det på den "rene" måde....Så ville andre gøre det, på
>den "grimme" måde!!!
>Da sikkerheden på Trådløs. er kendt af mange "skumle" personer.

Placerer du medierne over lovgivningen? I så fald har vi da først for
alvor en fjerde magt udover den almindelige tredeling.

Der er så mange "angribere", der efterfølgende har undskyldt sig med
at de bare ville teste sikkerheden. Det er ingen undskyldning.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-05-02 01:01

> [...]
> Der er så mange "angribere", der efterfølgende har undskyldt sig med
> at de bare ville teste sikkerheden. Det er ingen undskyldning.

Nej, Jeg mener ikke at bare fordi at det var en "stor" avis som lavede dette
nummer at de så ikke
skal straffes, men jeg synes bare at KBH kom overreager lidt...

Hvis jeg var admin hos KBH kom ville, sige ups... men ikke ligefrem
politianmelde dem.
Men jo jeg kan også følge dem lidt da bare fordi at de har valgt at test
noget wireless også blive "angribet"
det er fair nok....

Men ja...
Adminen skal måske bare en tur på bænken...

ps. Når jeg tester noget nyt sætter jeg det "aldrig" på admin nettet!!!
/TDN.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-05-02 01:31

On Thu, 23 May 2002 02:01:06 +0200, "Thomas Nielsen" <info@tdn.dk>
wrote:

>Hvis jeg var admin hos KBH kom ville, sige ups... men ikke ligefrem
>politianmelde dem.

Det er heller ikke administratoren, der har politianmeldt dem, men
kommunaldirektøren.

Administratoren (evt. kombineret med det firma, der lavede
test-setuppet) har under alle omstændigheder grund til at have røde
ører.

Kommunaldirektøren forholder sig blot til at der er sket en
overtrædelse af straffelovens §263 stk. 2, og foretager som følge
heraf en anmeldelse.

--
- Peter Brodersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-05-02 08:27

"Thomas Nielsen" <info@tdn.dk> writes:

>Nej, Jeg mener ikke at bare fordi at det var en "stor" avis som lavede dette
>nummer at de så ikke
>skal straffes, men jeg synes bare at KBH kom overreager lidt...

I så fald ville de jo mellem linierne sige, "når vi ikke har styr på
IT-sikkerheden, skal enhver være velkommen til at stjæle vores ting
og først bagefter kontakte os. Vi politianmelder ikke nogen".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-05-02 01:03

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

>Placerer du medierne over lovgivningen?

Der er skam retspraksis for, at journalister må bryde
lovgivningen for at skaffe en historie.

Og jeg synes egentlig, at netop den aktuelle sag viser, at det er
en god ting.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 23-05-02 13:35

On Thu, 23 May 2002 01:37:26 +0200 skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> ...:

>Placerer du medierne over lovgivningen? I så fald har vi da først for
>alvor en fjerde magt udover den almindelige tredeling.

Det er alment kendt at netop pressen kaldes den 4. magt (udover den
dømmende, lovgivende og udøvende). Uden en fri presse, der stikker sin
næse i sporet når der er noget folk ikke selv lige ka' hit' u' a',
ville samfundet sikkert ligne det nordkoreanske eller det amerikanske
(vælg selv efter politisk smag). Brixtofte ville uden medier
formentligt i år 2003 have repræsenteret 16 mill. væk, og året efter
32 mill....trenden var lagt.

At i alvor tro der kun findes 3 magter i samfundet kan kun skyldes
naivitet, dumhed eller skumle bagtanker.

>Der er så mange "angribere", der efterfølgende har undskyldt sig med
>at de bare ville teste sikkerheden. Det er ingen undskyldning.

Og nu findes der en klar lovgivning på området omkring følsomme
oplysninger. Den skal følges, og da i særligt høj grad af 'det
offentlige'. Følges gældende lov ikke, kan jeg personligt ikke hidse
mig op over at pressen afdækker den slags forhold. Var loven fulgt,
havde JP jo ingen sag....

Martin

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-05-02 16:39

Martin Østerberg skrev:

> Følges gældende lov ikke, kan jeg personligt ikke hidse mig op over
> at pressen afdækker den slags forhold. Var loven fulgt, havde JP jo
> ingen sag....

Hvis man skal følge din tankegang, skal enhver cracker bare skynde sig
at blive jounaliststuderende, så kan han gøre som han har lyst til, ja?

Hvilke gældende love må pressen overskride, efter din mening, for at
afdække whatever?
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Martin Østerberg

Dato : 23-05-02 22:35

On Thu, 23 May 2002 17:39:28 +0200 skrev "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> ...:

> [...]
>at blive jounaliststuderende, så kan han gøre som han har lyst til, ja?

>Hvilke gældende love må pressen overskride, efter din mening, for at

Det mener jeg bestemt ikke at have sagt. I det hele taget har jeg ikke
udtalt mig om hvorvidt pressen SKAL overtræde love for at afdække et
forhold. At det sker skyldes en journalistisk tradition, og det er jeg
ikke så bekymret over, vi har jo netop domstolene til at behandle
pressens lovovertrædelser. Det må derfor være pressens opgave at
vurdere om mål og midler er passende...og tage hvad der følger.

Martin

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 11:03

> http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3686786

Ja, den er de sgu selv skyld i. Jeg har hørt mange historier om hacker der
er brudt ind
i systemer og derefter oplyst adminen om hullet. Nogle sætter pris på denne
uventet hjælp
og andre ligger sag an, hvilket de retmæssigt også har grundlag for.
JP skulle have kontaktet KBH kommune (og alle de andre) og spurgt om de
måtte lave
denne lille test, derefter kan de så udføre angrebet. Det aller mindste de
kunne have gjort var
da at give kommunerne tid og vejledning om hvordan hullet lukkes INDEN de
offentliggøre
det, så kommuner er sårebare overfor angreb i den tid som det tager at lukke
hullet.

mvh
db

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-05-02 11:37

Daniel Blankensteiner wrote:
> JP skulle have kontaktet KBH kommune (og alle de andre) og spurgt om de
> måtte lave

JP behøver ikke at hænge kommunen ud med navn.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 11:44

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote in message

> JP behøver ikke at hænge kommunen ud med navn.

Nope

mvh
db

Fra : Jens m

Dato : 23-05-02 11:56

In article <3CECC664.7070709@example.net>,
chlyshoswmdatapunktumcom@example.net says...

> JP behøver ikke at hænge kommunen ud med navn.

Enig.. Men jeg tror hvis nu JP havde spurgt først, så ville hullerne jo
være lukket = ingen artikel og = ingen kendskab til problemet for folk
som enten ikke interessere sig for det eller folk som ikke arbejder med
det..

WLAN cracking er ikke just et nyt issue i netværks sikkerhed, men det er
da altid meget rart at nogen ryster grundvolden hos dem med pengene, det
er jo somregel ikke de samme som administrere systemerne og netværk ;)..

Jeg synes JP burde ha kontaktet alle de drejede sig om før de hængte dem
ud i en avis artikel og derefter kunne man jo i samråd med de ramte
blive enige om en artikel evt. uden at navngive de ramte firmaer.

--
Jens
"The definition of a sad geek: 0 packets received, 100% packet loss"

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-05-02 13:17

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:

> Det aller mindste de kunne have gjort var da at give kommunerne

"Kommunerne"? Det her er så vidt jeg kan se ikke noget
fælleskommunalt problem. Du kan da ikke udlede, at kommuner er
mere sårbare end alle andre netværk og har krav på målrettet
information, bare fordi een afdeling i een kommune var sårbar,
angiveligt sammen med et par hundrede erhvervsvirksomheder.

>tid og vejledning om hvordan hullet lukkes INDEN de
>offentliggøre det, så kommuner er sårebare overfor angreb i den
>tid som det tager at lukke hullet.

Dvs. at du ved, hvor lang tid der gik, fra Københavns Kommune
blev informeret, og til artiklen blev trykt?

Jeg synes i øvrigt, det var fint, at der blev sat navn på.
Nyheden virker simpelthen mere skræmmende på de mennesker, der
bør have grund til at være skræmte, når der bliver hæftet et
solidt dansk navn på. Historien om alle de mange store firmaers
trådløse netværk, der viste sig sårbare på en computermesse for
nogle måneder siden, har jo tilsyneladende ikke skræmt ret mange
i København.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 13:26

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> information, bare fordi een afdeling i een kommune var sårbar,
> angiveligt sammen med et par hundrede erhvervsvirksomheder.

Jeg har ikke fulgt 100% med i historien, jeg troede at dem der var blevet
hacket
var nogle få kommuner.

> Dvs. at du ved, hvor lang tid der gik, fra Københavns Kommune
> blev informeret, og til artiklen blev trykt?

Var hullet lukket inden det blev offentliggjort?

vh
db

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-05-02 14:01

Daniel Blankensteiner wrote:
> Jeg har ikke fulgt 100% med i historien, jeg troede at dem der var blevet
> hacket
> var nogle få kommuner.

Hvor mange kommuner er der i københavn og aarhus? :)

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 14:08

> Hvor mange kommuner er der i københavn og aarhus? :)

Ok, kun de to? *G*

mvh
db

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-05-02 14:31

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:

>Var hullet lukket inden det blev offentliggjort?

Det aner jeg ikke, bortset fra at det i artiklen lød til, at
kommunens edb-mand skulle ind og hive stikket ud umiddelbart
efter interviewet.

Men min pointe er, at _du_ jo tilsyneladende ved, at det ikke var
lukket:

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 14:47

> [...]
> efter interviewet.
>
> Men min pointe er, at _du_ jo tilsyneladende ved, at det ikke var

Jeg 'ved' det ikke, men det var/er min opfattelse.

mvh
db

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-05-02 14:49

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote:

>Jeg 'ved' det ikke, men det var/er min opfattelse.

OK.

Kan du i øvrigt ikke gøre noget ved din linieombrydning? Jeg har
vel efterhånden vænnet mig til, at OE hakker citeret tekst i
stykker, men jeg bliver godt nok træt af at læse originaltekst,
der er hakket i stykker på samme måde.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 23-05-02 14:56

> [...]
> vel efterhånden vænnet mig til, at OE hakker citeret
tekst i
> stykker, men jeg bliver godt nok træt af at læse

Jeg har gjort noget nu, ved ikke om det hjalp?

mvh
db

Fra : jacob_a@spamos.dk

Dato : 23-05-02 19:04

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> linieombrydning? Jeg har
> tekst i
> originaltekst,
>
> Jeg har gjort noget nu, ved ikke om det hjalp?

Nej, tværtimod :-/

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Daniel Blankensteine~