4 delt spinnestang
Fra : Bent Nielsen

Dato : 07-02-01 22:56

Hej i gruppen.
Jeg underviser i lystfiskeri på en ungdomsskole, hvor vi bl.a. bygger
stænger. To af gutterne kunne godt tænke sig at bygge en 7-8' 3 el. 4 delt
spinnestang, som jo er nem at have med når man er ude at rejse. Problemet er
bare at det ikke er muligt at opdrive en sådan klinke her i Danmark, (jeg
har ikke haft held med det), men skulle der mon være nogen der har en adr.
hvor man kan købe sådan en klinge vil vi være glade for at få sådan en
oplysning.
På forhånd tak.
Knæk og bræk
Bent.
bent.nielsen@nvn.dk
www.lystfiskershoppen.dk

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 08-02-01 08:31

Hej!!

Jeg ved ikke om GO FISHING har sådanne klinger. Men de har meget inden for
gør det selv fiskegrej.

http://www.go-fishing.dk

De har ikke et online katalog. Men du kan jo bestille et katalog eller ringe
og snakke med dem.

Med venlig hilsen Rasmus

Fra : Lars Würtz Hammer

Dato : 08-02-01 19:49

Hej Bent

jeg ved ikke inden for hvilken kaste vægt der er tale om, men der er altid
muligheden for at bruge en flueklinge til ul/let spinne klinge, aftm 7-8
svar til 3-13 gram ca. efter hvad jeg husker.

Et lille problem med mange delte stænger er overgangene mellem klinge
delene, hvor stange naturlig vis vil være lidt mere "skrøbelig" og stiv
hvilket ødelægger stangens aktion.

ellers som den anden poster på gruppen. kontakt. Sika (Sønderborg) Korsholm
(skjern) Gofishing (Odense) Ækvator sport (Odense) Steef (Århus tror jeg
nok) og forklar deres situation, og hvad du leder efter, og de har som ofte
en fornuftig løsning på problemet

Hilsen Flyfish.dk

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 08-02-01 20:54

Ville der egentlig være noget i vejen for selv at dele en stang i flere
stykker? Jeg har aldrig prøvet selv, men en almindelig stang er vel i
princippet een lang klinge som er delt i to, så hvorfor ikke selv dele
videre? Du kan selvfølgelig ikke lave den "moderne" samling, hvor topdelen
går uden på bunden eller omvendt, men jeg har da flere ældre Hardystænger
med spigotferrule dvs. at samleleddet er en glasfibertap som er limet i den
nederste del og går stramt op i toppen. Det fungerer upåklageligt og
ødelægger ikke aktionen mere end moderne samlinger. Samlingen er lavet sådan
at glasfibertappen er konisk som indersiden af røret men en anelse større.
Herved går tappen ikke helt i bund og vil også fungere når den bliver lidt
slidt.
Husk at forstærke hundelen med bevikling. Har nogen erfaringer med dette?
Kunne egentlig godt selv tænke mig at dele min 10 fods letspinnestang, den
bruges mest på fjellet og er ret uhandy uden på en rygsæk.
MVH Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-02-01 02:15

"Niels Damsgaard-Sørensen" wrote:

> Husk at forstærke hundelen med bevikling. Har nogen erfaringer med dette?
> Kunne egentlig godt selv tænke mig at dele min 10 fods letspinnestang, den
> bruges mest på fjellet og er ret uhandy uden på en rygsæk.

Jeg har også flere Hardy-stænger med den omtalte spigot-samling, og det
fungerer meget stabilt, en anden mulig løsning kan også være en ferrulle
løsning i glas/kulfiber, jeg har en 3-delt 15" Orvis Spey med den
løsning, og dens aktion er bare i en klasse helt for sig selv.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-02-01 09:08

Niels Damsgaard-Sørensen skrev...
> Husk at forstærke hundelen med bevikling. Har nogen erfaringer med
dette?
> Kunne egentlig godt selv tænke mig at dele min 10 fods letspinnestang,
den

Jeg har prøvet at lave omtalte spigot-ferule og resultatet var
nedslående.
Hardy's stænger er _meget_ forstærkede både i han- og hun-delen.
Uden denne forstærkning vil klingen revne, ihvertfald i hun-delen.
Jeg eksperimenterede med forskellige løsninger, som skulle
forstærke hullet uden samtidig at få stangen til at se klumpet ud.
Jeg fandt noget hvid kevlartråd, der vist oprindeligt var ment som
fluebindingsmateriale ( til hvilket det er aldeles uegnet )
Kevlartråden er fuldstændig uden elastik og lidt vanskelig at
have med at gøre. Den vikles på en klinge som er gjort klæbrig
med en anelse Araldit (Husk at putte hannen i hullet imens, for
hullet bliver rent faktisk en smule mindre i processen) Klingen
bevikles tæt i hannens længde +2-3cm frem og tilbage mindst
2 gange. Beviklingen "lakeres" med Araldit i et tyndt lag.
Den langsomttørrende Araldit bliver fuldstændig klar og suger
ned i kevlartråden, så denne bliver nærmest usynlig. Påføres bedst
med en pensel som man alligevel er træt af...
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 09-02-01 13:44

Hej Peter. Hvorfor nedslående?
MVH Niels

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-02-01 15:24

Niels Damsgaard-Sørensen skrev...
> Hej Peter. Hvorfor nedslående?
> MVH Niels

Resultatet blev "underligt"
Det var et hestearbejde at finde en massiv glasfiberklinge med den
rigtige tapering, som siden skulle slibes mat uden at ødelægge for
meget af overfladen. Derefter skal spigot'en puttes gennem klingen
nedefra uden at den smatter alt ind i Araldit (nu opdager man at den
kan trækkes 3cm længere ud af toppen, end før den blev smurt ind)
Her er problemet at selv meget dyre rørbyggede klinger ikke er
"tomme" men (kan være) fyldt med rester fra produktionen, foliestumper,
fibertjavser og klatter af bindemiddel.
Det er forøvrigt vigtigt at "skuldrene" på spigot'en slibes runde
i begge ender, idet belastningen inden i klingen ellers bliver for stor.
Hvis stangen skal bevare bare en lille smule af sin oprindelige
aktion skal spigot'en ikke være meget længere 6-7 cm fri og
3-4cm nede i den faste del. Laver man den for lang bliver aktionen
"kantet" og klingen vil knække umiddelbart over øverste bevikling.
Jeg blev aldrig rigtig tilfreds med resultatet, men måske er jeg for
forsigtig....
Peter
psch[AT]mail.dk