Ønsker gode råd om Proaccess ADSL og route~
Fra : Mikkel Hansen

Dato : 22-05-02 11:42

Hej
Jeg ville blive ganske lykkelig hvis der her er personer som vil komme med
deres gode og dårlige erfaringer med P@ og routervalg, også kommentarer
iøvrigt.

### ISDN / PSTN
Jeg har pt ISDN2, men er der grund til at konvertere til PSTN for en 512/512
linie ?
Er der noget dårligt at sige om ADSL på en ISDN linie ?

### IP adresse
Man får angiveligt en IP adresse i formatet:
cpe.atm0-0-0-164105.arcnxx1.customer.tele.dk
Men hvad er dette for en type IP ? Kan den benyttes til remotecontrol o.s.v.
og kan man ikke istedet få de officielle 62.242.242.242 adresser ?

### Router
TDC siger at man får en Speedstream 5781 ethernetrouter med til P@ - er det
korrekt og er det en god router ?
Er det muligt at tiltvinge sig adgang til denne router ? og hvis ja -
nulstilles hele konfigurationen hvis man får brudt pw'et ?

ZyXel ZyWALL 1
http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-r/netfw/modzw1.html
Er der noget bøvl med denne router som ZyXEL ikke vil fortælle om ? (Jeg har
dårlig erfaring med alle P202 som går i baglås når linien timer ud).
Kan der iøvrigt telnettes til 192.168.1.1 til ZyWALL ?
Jeg hører gerne alle gode og dårlige erfaringer med ZyWALL'en

Netgear RP114 Bredbåndsrouter med 4 ports Switch
http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-r/netreth/netngrp114.html
Erfaringer ???
Fungerer skidtet med NAT / PAT ? og pcAny remotecontrol ?

Hvilken router kan iøvrigt anbefales i prislejet op til 6.000 og hvilke må
frarådes ?
Nogen der ved hvor man kan downloade konfigurationsvejledninger til P@
opsætninger for diverse routere - f.eks Cisco 806 ?

MVH

Fra : Kim Jensen

Dato : 22-05-02 12:31

> ### IP adresse
> Man får angiveligt en IP adresse i formatet:
> cpe.atm0-0-0-164105.arcnxx1.customer.tele.dk

Nej. Dette er et hostname.

> og kan man ikke istedet få de officielle 62.242.242.242 adresser ?

Du får en fast IP-adresse, som fx 80.196.68.98.

> ### Router
> TDC siger at man får en Speedstream 5781 ethernetrouter med til P@ - er
det
> korrekt og er det en god router ?

Den er for så vidt OK, hvis ikke du har planer om at hoste specielle servere
(læs: ændre i routerens konfig). TDC kan ændre config'en for dig, men det
koster.

> Er det muligt at tiltvinge sig adgang til denne router ? og hvis ja -

Ja. Med et managementkabel.

> nulstilles hele konfigurationen hvis man får brudt pw'et ?

"Brudt passwordet"? Hvis du kan gætte passwordet (eller på anden vis finde
ud af det) og logge ind, sker der intet med config'en. Hvis du resetter
routeren som beskrevet i manualen et sted, så vil jeg tro, at config'en
mistes.

> Hvilken router kan iøvrigt anbefales i prislejet op til 6.000 og hvilke må
> frarådes ?

Jeg bruger en 3COM OfficeConnect DSL ting istedet for TDCs router. Den kører
fint. Koster kun 12-1400.

mvh
Kim Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-02 10:12

Den Wed, 22 May 2002 13:30:58 +0200 skrev Kim Jensen:

> [...]
>ud af det) og logge ind, sker der intet med config'en. Hvis du resetter
>routeren som beskrevet i manualen et sted, så vil jeg tro, at config'en

Hvis man nøjes med at slå op under "help, I forgot my password", slettes
konfigurationen ikke.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 22-05-02 23:22

"Mikkel Hansen" <mihan@tele2.dk> wrote:

>### ISDN / PSTN
>Jeg har pt ISDN2, men er der grund til at konvertere til PSTN for en 512/512
>linie ?
>Er der noget dårligt at sige om ADSL på en ISDN linie ?

Nej - medmindre altså TDC siger at linjekvaliteten er for dårlig
til at køre din ønskede hastighed over ISDN. Hvis de ikke siger
det, så er der næppe noget problem.

>### IP adresse
>Man får angiveligt en IP adresse i formatet:
>cpe.atm0-0-0-164105.arcnxx1.customer.tele.dk
>Men hvad er dette for en type IP ?

Det er et navn, ikke en IP-adresse.

> Kan den benyttes til remotecontrol o.s.v.

Ja.

>og kan man ikke istedet få de officielle 62.242.242.242 adresser ?

Det gør man skam - navnet står for en "officiel" IP-adresse (som
endda måske begynder med 62.242 - det gør min fx).

>Er det muligt at tiltvinge sig adgang til denne router ? og hvis ja -
>nulstilles hele konfigurationen hvis man får brudt pw'et ?

Hvis man har eller laver det relevante kabel og kan læse indenad
i manualen om hvad man skal gøre hvis man har "glemt" passwordet,
så kan man sagtens konfigurere den uden at ødelægge
konfigurationen (på en 5711 - det er kun mit gæt at det er det
samme på en 5781).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : MJ

Dato : 23-05-02 09:03

> [...]
> dårlig erfaring med alle P202 som går i baglås når linien timer ud).
> Jeg hører gerne alle gode og dårlige erfaringer med ZyWALL'en

Jeg har en zywall 1 og en zywall 10 som indtil for nyligt har fungeret
upåklageligt.

TDC har for nyligt opgraderet deres central(er), og er, så vidt jeg er
orienteret, begyndt at sende en "broadcast" ud til alle brugere 1 gang i
timen for at undersøge om brugeren er aktiv. Denne broadcast er det ikke
alle routere der kan forstå, bl.a. Zyxel, Netgear, 3-com har problemer med
nogle af deres routere. Resultatet er at routeren ikke svarer på
broadcast'en og derfor bliver IP sat til 0.0.0.0. Jeg har oplevet at der går
mellem 2 sek. og op til 2 timer før IP igen bliver fornyet. Normalt går der
ikke over 10 sek, men det er ret forstyrrende at blive koblet af 1 gang i
timen.

Til min Zywall 10 har jeg fået en ny firmware som har løst problemet, og så
snart at den er testet igennem, bliver den også frigivet til de øvrige
routere.

Jeg har kun godt at sige om Zywall1 som jeg bruger privat, og Zyxel's
support (ja, de har slutbrugersupport) har været meget hjælpsomme.

> Kan der i øvrigt telnettes til 192.168.1.1 til ZyWALL ?
Jeg er lidt i tvivl om der kun kan bruges web-interface til zywall1, eller
om der også kan bruges telnet som på zywall10. Jeg kan teste når jeg kommer
hjem, hvis det har interesse.

MJ

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-02 18:01

"MJ" <mj@notvalid.se> wrote in message

> Til min Zywall 10 har jeg fået en ny firmware som har løst problemet, og

> snart at den er testet igennem, bliver den også frigivet til de øvrige
> routere.

Har du prøvet den nye Firmware til Zywall 1? Der er frigivet officiel ny
firmware pr. 17/5

Fra : MJ

Dato : 24-05-02 10:17

> Har du prøvet den nye Firmware til Zywall 1? Der er frigivet officiel ny
> firmware pr. 17/5

Jeg har søgt hos zyxel og fundet en med dato 7/5-02. Jeg går ud fra at det
er den du mener ??.

Jeg har ikke prøvet den, men vil forsøge senere.

MJ

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-02 14:01

> Jeg har søgt hos zyxel og fundet en med dato 7/5-02. Jeg går ud fra at det
> er den du mener ??.

Det ved jeg ikke

> Jeg har ikke prøvet den, men vil forsøge senere.

prøv at forbinde til: ftp.europe.zyxel.com

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-02 10:15

Den Thu, 23 May 2002 10:03:01 +0200 skrev MJ:

> [...]
>ikke over 10 sek, men det er ret forstyrrende at blive koblet af 1 gang i

Mon ikke det kun gælder de DHCP-baserede linier (plus evt. PPPoA/E)?
ProAccess har fast IP, så der skulle ikke gerne være noget der skal
fornys.

Mvh
Kent
--
unsigned long main = 0xC8C70FF0;

Fra : Christian Petersen

Dato : 17-06-02 10:26

Jeg har netexpress med fast ip... og jeg har haft det problem i beskriver
der... den endeste måde tdc kunne løse det på var at fjerne min faste ip...