Slut med bleen, hvordan ?
Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-05-02 11:02

Hej

Nu er det tiden til at vores søn på 2 år og 9 mdr. skal af med bleen.
Vi vil meget gerne have nogle gode råd i den forbindelse.

Vi er begyndt på at lade ham løbe rundt i bar numse om morgenen og om
aftenen. Vil fortæller ham så at han skal sige til hvis han skal "stort
eller lille" og han fortæller ofte at han skal "lille". Det klares så på
potten. Nogle gange har han ovenikøbet selv tisset på potten uden vi
først har været involveret. Men det kniber med det "store". Det holder
han blot tilbage sålænge der ikke er ble på.
Der er aldrig sket uheld i forbindelse med at han løber rundt uden ble.

Hvilken strategi skal vi følge ?

Der kommer en lille ny om 2 måneder og til den tid vil vi gerne have ham
helt afvendt.

Mvh. Jesper

Fra : Milea

Dato : 22-05-02 12:39

"Jesper Hansen" <newsgate@snagetv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken strategi skal vi følge ?
>
> Der kommer en lille ny om 2 måneder og til den tid vil vi gerne have ham

Hej Jesper.

Da mine 2 ældste piger skulle til at af med bleen, begyndte 'træningen' op
til sommer, i det år de fyldte 3 år, og skulle starte i børnehave

Jeg gjorde dem opmærksom på, at de nu ikke fik ble på længere, men lavede de
uheld, var der intet galt med det.
Da de begge havde brugt pottetræning fra ca 1 år ( bare fornemmelse med at
sidde på potten ), var der ikk de store problemer.

Den ældste smed bleen fra den ene dag til den anden, hun ville IKKE have den
på, dog var hun bange for at lave stort på toilettet, så der fik hun en ble
på. DEtte stod på i ca. ½ år, og så var bleen helt væk , og var renlig
inden start i børnehave.

Den mellemste var lidt mere 'stædig'. Hun gik og holdte sig, men jeg
'sørgede' for at sætte hende på potten, så hun ikke fik ondt i maven.

Bleen 'væk' om natten kom lidt efter lidt. Lagde plast under deres lagen, og
sørgede for at de fik tisset af inden sengetid, samt ingen drikkelse
medmindre de vitterlige var tørstige.

Der er dog ca 3 år imellem mine 2 ældste, så den ældste var bleen kvit,
inden nr. 2 kom.

Min yngste som pt. er ca 21 mdr, har IKKE været igennem pottetræning endnu,
har prøvet at sætte hende på den 2 gange, men hvor hun klart viste, at hun
ikke nød den.
Så det venter vi et stykke tid med, til hun selv viser 'interesse'.
Som der er nogen der har nævnt før, så ser vi jo ikke skolebørn der går med
ble

Tror ikk der kommer noget godt ud af, at 'tvinge' dem. Er de klar, er de
klar, og ikke før *S*

Mvh. Milea--->mor til 3 piger på 8½ år, 5½ år og 21 mdr.

Fra : Käthe Mogensen

Dato : 22-05-02 18:05

> [...]
>
> Hvilken strategi skal vi følge ?
>
> Der kommer en lille ny om 2 måneder og til den tid vil vi gerne have ham

Hej Jesper.

Der er ingen regler om hvordan man får dem til at stoppe med at bruge ble.
Jeg kan umiddelbart ikke komme på noget. Det sker som regel af sig selv, og
i har en god måde at prøve på. Den har jeg selv prøvet. Men i skal vide, at
det ofte er sådanne, at mindre søskende som er ved/er blevet blefri,
begynder at bruge ble igen når der kommer babyer i huset. Det er normalt. Så
jeg ville ikke presse for meget på, for i skal nok begynde lidt forfra igen
med ham.
Jeg syntes i øvrigt også det er tidligt i forventer at han bliver blefri.
Drengene er som regel lidt senere på den end piger. Så i skal nok forvente
et resultat omkring 3½ år´s alderen. Men igen kan det blive skubbet. Når de
begynder i børnehaven, og skal koncentrerer sig om andre ting, så glemmer de
igen at gå på toilettet. De skal lige "nå" at blive færdige med det de er i
gang med, før de skal på wc.
Men alligevel ....
Held og lykke med det.

Hilsen Käthe.

Fra : Martinix DK

Dato : 23-05-02 11:06

> [...]
>
> Hvilken strategi skal vi følge ?
>
> Der kommer en lille ny om 2 måneder og til den tid vil vi gerne have ham

Hej.

Jeg vil nu sige at det er rimeligt tidligt at bleen skal smides.
Selvfølgelig kan jeg godt se at det ville være dejligt kun at have et
blebarn, men hvad er forskellen om man skifter et eller to? Min søn var
næsten 4 år før han fandt ud af at det overhovedet ikke var slemt at lave
stort på toilettet. vi havde prøvet alt muligt men knægten sad og skreg og
græd hver gang så til sidst droppede vi det og han fik ble på. vi slog os
til tåls med at det kom nok når vi ikke gjorde et stort nummer ud af det.
det skal dog siges at han ikke havde ble på ellers, men kun når der skulle
laves. fra den ene dag til den anden hvor jeg godt nok sad sammen med ham
på toilettet i en time kom det endeligt og han fandt ud af at det ikke var
så slemt. mit råd vil være prøv at se om han vil nu og stritter han imod så
tag det roligt. drenge er lidt senere end piger, men det kommer med tiden

Hilsen Karina

Fra : Susanne

Dato : 26-05-02 18:46

On Wed, 22 May 2002 10:01:45 +0000 (UTC), "Jesper Hansen"
<newsgate@snagetv.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvilken strategi skal vi følge ?
>
>Der kommer en lille ny om 2 måneder og til den tid vil vi gerne have ham

Hej Jesper

2 år og 9 måneder er en ung alder for en dreng at skulle undvære
bleen.. Det kan lade sig gøre. Dog skal du regne med at det store er
noget længere om at lykkes, da det er svære for børnene at styre. Der
ud over skriver du at i snart skal have en lille mere. Det kan godt gå
hen og blive et stort traume for den ældste pludselig at blive sat til
side og det kan give ham et "tilbage fald" - han bliver lille i sin
opførsel igen og vil have det samme som den lille.
Det er en lang proces. Vigtigst er det at gøre det i barnets tempo og
uheld skal IKKE give skænd, for så opgiver barnet.
Hvis han virkelig er klar til det så bare giv ham tøj på uden ble og
sker der noget i bukserne så snak om det med ham lad ham forstå at i
ikke er sure men vis ham wc-et. Vaskemaskinen er der til at vaske
tøjet
Brug evt at vise ham på wc nogle gange i løbet af dagen når i synes
det er passende - feks. før i skal spise eller efter han har fået
noget at drikke..

Held og lykke med det og husk : pas på ikke at stresse over det.
Det skal nok komme..
Mange hilsner Susanne