Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skattefri indtægt af aktiekapital
Fra : Jesper Rune Larsen

Dato : 21-05-02 21:25

Som bekendt er en del af ens overskud ved salg af aktier skattefri så længe
overskudet er under ca. 125.000,- Hvis man er gift er beløbet 250.000,-
Spørgsmålet er så, hvornår skal man være gift for at dette kan benyttes? Ved
købet af aktierne, eller bare i det øjeblik de sælges?

Tusind tak for hjælpen!

Mvh,
Jesper

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 21-05-02 22:19

"Jesper Rune Larsen" skrev:

> Som bekendt er en del af ens overskud ved salg af aktier skattefri så
længe
> overskudet er under ca. 125.000,- Hvis man er gift er beløbet 250.000,-

Ikke helt korrekt. Avancen er skattefri såfremt kursværdien af din
aktiebeholdning af børsnoterede aktier inden for de 3 seneste år ikke har
oversteget beløbsgrænsen. Hvis du fx. sælger børsnoterede aktier med avance,
og avancen er lavere end beløbsgrænsen, men kursværdien af din
aktieportefølje enten før eller efter salget er højere end beløbsgrænsen er
avancen skattepligtig. Du skal have ejet de solgte aktier i mindst 3 år.

> Spørgsmålet er så, hvornår skal man være gift for at dette kan benyttes?
Ved
> købet af aktierne, eller bare i det øjeblik de sælges?

Som ovenført anført er det ikke kun avancen der er interessant, men også
kursværdien på følgende tidspunkter:

- 31/12
- før køb/salg
- efter køb/salg

Fra du er gift gælder den dobbelte grænse, uanset hvilket fixpunkt der er
tale om.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,

Fra : Jesper Rune Larsen

Dato : 29-05-02 14:19

ok. Det virker godt nok fjollet, men sådan er dét jo bare :)

Tusind tak for hjælpen, Kenn.

Mvh,
Jesper