på opfordring... "Tortie-fonden"
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-05-02 20:24

jeg skrev i en anden tråd en lille tanke om at lave en "Tortie-Fond"....

marianne skrev jo at der var en smule i overskud fra torties konto derfor
slog det mig at vi evt kunne lave kontoen til en fælles "fond" til at hjælpe
andre nødstedte missere som Tortie og hendes dejlige mivere...

det vil dog kræve et minimum af administration.... men det kunne jo evt
bruges til at dække hvor kattens værn ikke vil være med... eller hjælpe en
"misse-mor" nu og da.... eller hvis vi finder en ny Tortie engang i
fremtiden...

hvis jeg kender denne gruppe ret er det jo ikke sidste gang en nødstedt mis
har brug for vores hjælp....

hvad siger i folkens???
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : AEK

Dato : 21-05-02 20:32

Hej Sabina!

Som før skrevet , er jeg helt med på ideen.
Godt intiativ.

/ Anya og Oscar ( som naturligvis synes, at det er træls, at der så vil være
mindre penge : foder til ham....og måske ikke.....*S*

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 21-05-02 20:47

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> jeg skrev i en anden tråd en lille tanke om at lave en "Tortie-Fond"....

> hvad siger i folkens???

Hej Sabina

Jeg synz det er en kanon ide *S*

Hilsen
Joan
www.haarbolden.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-05-02 21:10

Ja jeg melder mig til koret, god ide, og navnet Tortie-
fonden, flot og det er slet ikke fordi jeg er forudindtaget,
næh nej.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, other have cats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-05-02 22:23

Hej,

Jeg synes også ideen er super god, men vi har jo tidligere forsøgt med
Hopefonden. Den gang fandt vi ud af at det krævede advokathjælp at få
oprettet en skattefri fond. Den der lægger navn til fonden kan komme til at
betale mange penge i skat.

Men jo ideen er ski.. god, og den fungerer i Sverige.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 22-05-02 06:50

> [...]
> Hopefonden. Den gang fandt vi ud af at det krævede advokathjælp at få
> oprettet en skattefri fond. Den der lægger navn til fonden kan komme til

Nå ja, men SÅ mange penge taler vi vel ikke om ? Hvornår er det at det
begynder at "gå galt" med skattefar ?

- Mette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-05-02 07:48

"Mette B. Rahm" <robogirl@tiscali.dk> wrote in message
> at
> >

> Nå ja, men SÅ mange penge taler vi vel ikke om ? Hvornår er det at det
> begynder at "gå galt" med skattefar ?

nej det var nemlig det jeg tænkte.... loven kan vel ikke forbyde os at samle
ind indbyrdes nu og da hvis der er en mis i nød vi gerne vil hjælpe....
kontoen kunne så bare hjælpe med at samle pengene ind og sende dem hen hvor
der er brug for dem...

hope fonden var så vidt jeg husker beregnet på affaldskatte, og for at
hjælpe lene....
tortie-fonden føler jeg skal være for at hjælpe os med at hjælpe hinanden og
de missere der kommer vores vej og har brug for hjælp til sterillisation,
vaccination og andre lignende udgifter, som der er i forbindelse med en
"forvildet" mis....

på sin vis er min ide ikke videre gennemtænkt..... men se hvor meget godt vi
har kunne gøre blot ved hjælp af hinanden..... er der nogen lov imod at
hjælpe hinanden??

jeg er absolut ikke klar over hvad der kræves af en "fond" men når vi
snakker om enkelte tilfælde hvor vi skal hjælpes ad med at redde en stakkels
sjæl, kan jeg næppe tro at det kræver advokat bistand....

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-05-02 09:10

De må vide hvordan vi bør håndtere det i jura-NG

Det er en rigtig god ide.
Nina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-05-02 14:17

> [...]
> ind indbyrdes nu og da hvis der er en mis i nød vi gerne vil hjælpe....
> kontoen kunne så bare hjælpe med at samle pengene ind og sende dem hen

Det kan betyde noget, hvis den der står for fonden kommer op i en højere
skattegruppe. Da skattefar jo er lidt besynderlig til tider, skulle det ikke
undre, om han mente, at alle penge, der kom ind på fondens konto, var en
indtægt for den, der lægger navn til, ellers er det jo normalt kun renterne
man betaler skat af.

> [...]
> de missere der kommer vores vej og har brug for hjælp til sterillisation,
> vaccination og andre lignende udgifter, som der er i forbindelse med en

Hopefonden var tiltænkt at yde støtte til dyrlægeregninger o. lign. til
private, der hjælper katte i nød.

> på sin vis er min ide ikke videre gennemtænkt..... men se hvor meget godt
vi
> har kunne gøre blot ved hjælp af hinanden..... er der nogen lov imod at
> hjælpe hinanden??

Ingen lov siger: Det er forbudt at hjælpe hinanden. Men man kan alligevel
komme i klemme fx hvornår er det sort arbejde og hvornår er det en
vennetjeneste?

> [...]
stakkels
> sjæl, kan jeg næppe tro at det kræver advokat bistand....

Problemet opstår hvis vi fx sætter penge ind hver måned og så bruger dem,
når der er behov. Derimod tror jeg ikke der er nogle problemer, hvis kontoen
er tom og vi så sætter penge ind, når der er brug for det.

Man kan få inspiration her: www.katter.nu under Nelliefonden

Jeg går absolut ind for sådan en fond, men har påtaget mig rollen som
djævelens advokat.

Vi kunne jo også spørge Skatteministeriet, selv om de er længe om at svare.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-05-02 19:54

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> [...]
> undre, om han mente, at alle penge, der kom ind på fondens konto, var en
> indtægt for den, der lægger navn til, ellers er det jo normalt kun

nu har jge lige saxet det inde fra jura-gruppen der er kommet frem om
fonde....

> Hopefonden var tiltænkt at yde støtte til dyrlægeregninger o. lign. til
> private, der hjælper katte i nød.

uh.... hukommelsen svigtede vist*G*

> Ingen lov siger: Det er forbudt at hjælpe hinanden. Men man kan alligevel
> komme i klemme fx hvornår er det sort arbejde og hvornår er det en
> vennetjeneste?

jamen vi snakker jo ikke på nogen måde om at hjælpe en enkelt person
økonomisk.... blot om at hjælpe med dyrlæge regninger og deslige...
alternativet ville jo være at vi betaler den enkelte dyrlæge direkte.....
men rent praktisk er det jo nemmere at samle ind på kontoen og sende pengene
videre derfra....

> [...]
kontoen
> er tom og vi så sætter penge ind, når der er brug for det.

det tror jeg faktisk er en udemærket ide.... også noget alle vil kunne
forholde sig til....
men helt tom bliver den jo nok næppe... dog har jeg en stærk fornemmelse af
at når der bliver nævnt en gruppen om en mis i nød vil pengene vælte ind....
og hvorfor sende pengene retur når de først er indbetalt? er det så ikke
bedre bare at lade dem stå og trække rente og hygge sig indtil næste
"problem"??

> Man kan få inspiration her: www.katter.nu under Nelliefonden
>
> Jeg går absolut ind for sådan en fond, men har påtaget mig rollen som
> djævelens advokat.

helt i orden nogen skal jo hjælpe os med at holde benene på jorden*G*

her er så det jeg har saxet fra dk.videnskab.jura

I er ikke omfattet af Lovbekendtgørelse 1992-08-11 nr 698
LBKG 1992 698 om fonde og visse foreninger, da I nok har en formue der er
under 250.000 kr.

Dog skal I, jf. § 1, stk. 4, overholde disse regler i loven:

§ 6. For en fond skal der oprettes en vedtægt (fundats). Denne skal
indeholde angivelse af:
1) fondens navn,
2) den kommune her i landet, hvor fonden skal have sit hjemsted
(hovedkontor),
3) fondens formål,
4) størrelsen af fondens aktiver og egenkapital ved oprettelsen,
5) eventuelle særlige rettigheder eller fordele, der er tillagt stiftere
eller andre,
6) antallet af bestyrelsesmedlemmer, og hvorledes de udpeges,
7) regnskabsaflæggelse, herunder regnskabsåret, og
8) anvendelse af overskud.
Stk 2. Vedtægten skal senest 3 måneder efter oprettelsen indsendes til
fondsmyndigheden samt til skattemyndigheden i den kommune, hvor fonden har
hjemsted. Er stifteren eller stifterne ikke angivet i vedtægten, skal der
tillige indsendes særskilt oplysning herom. Vedtægtsændringer skal indsendes
til skattemyndigheden sammen med selvangivelsen, jf fondsbeskatningslovens §
15.

§ 7. Bestemmelser i en vedtægt, der tillægger medlemmer af en bestemt
familie eller visse familier fortrinsret til uddeling fra en fond, har ikke
retsvirkning efter deres indhold, i det omfang fortrinsretten rækker videre
end til personer, der lever på stiftelsestidspunktet, og til én i forhold
til disse ufødt generation.
Stk 2. Bestemmelsen i stk 1 gælder tilsvarende for bestemmelser i en
vedtægt, der tillægger medlemmer af en bestemt familie eller visse familier
fortrinsret til at indtage en bestemt stilling eller til på anden måde,
herunder i form af arbejdsvederlag, at oppebære økonomiske ydelser fra
fonden eller fra en virksomhed, hvorover fonden har en bestemmende
indflydelse. Dette gælder dog ikke hverv som medlem af bestyrelsen.

§ 8, stk. 1, 2. punktum: Aktiverne og egenkapitalen skal stå i rimeligt
forhold til formålet.

Kap 9. Ændringer af vedtægten mv
§ 32. Fondsmyndigheden kan efter indstilling fra bestyrelsen tillade, at en
bestemmelse i vedtægten ændres. Det kan herunder tillades, at fonden
sammenlægges med andre fonde, eller at en fond, hvis midler ikke står i
rimeligt forhold til formålet, opløses ved uddeling af kapitalen.(53)
Stk 2. Bestemmelserne i stk 1 finder anvendelse, uanset om der i vedtægten
er tillagt bestyrelsen eller andre ret til at ændre vedtægten.(54)
Stk 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at visse
vedtægtsbestemmelser kan ændres af bestyrelsen alene.(55)
§ 33. Fondsmyndigheden kan efter forhandling med bestyrelsen beslutte, at
en vedtægtsbestemmelse skal ændres, når bestemmelsen er uigennemførlig eller
har vist sig klart uhensigtsmæssig.
Stk 2. Fondsmyndigheden kan efter forhandling med bestyrelsen beslutte, at
en fond, hvis midler er klart utilstrækkelige til at opfylde formålet, skal
sammenlægges med andre fonde eller opløses ved uddeling af kapitalen.
Stk 3. Fondsmyndigheden kan beslutte, at en vedtægtsbestemmelse skal ændres,
hvis den strider mod lovgivningen eller oprettelsesdokumentet for fonden.
§ 34. Justitsministeren kan fastsætte regler om fremgangsmåden ved
opløsning eller sammenlægning af fonde.

Registrering sker ved Civilretsdirektoratet, jf. § 37.

En fond er en selvstændig juridisk person.

derudover er der også en mulighed at lave en lille forening i stedet hvor
der opkræves kontingent.... men det ved jeg ikke hvad stemningen er for....

jeg har desværre ikke en stand forskid på alt det der står herover*G* jeg
håbede på at nogen af jer kunne oversætte det til "forståeligt dansk" om
hvad der reelt er af krav og deslige..... jeg har det med at løbe knastør i
sådan en tekst og så kollapser min hjerne ganske enkelt*G*

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-05-02 23:33

Hej Sabina

Jeg har en smule forstand på at "dechifrere" lovtekster, så jeg vil kigge på
det - men jeg har nok ikke tid førend i weekenden, så med mindre andre
kommer mig i forkøbet, må det vente så længe

Mvh. Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 23-05-02 00:11

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> writes:

> [...]
> det - men jeg har nok ikke tid førend i weekenden, så med mindre andre
> kommer mig i forkøbet, må det vente så længe

Faktisk mener jeg at denne tekst er ganske simpel...
Det handler i store træk om at der skal være en bestyrelse og en
stifter (Tortie) som så må repræsenteres ved bestyrelsen (hvis hun
skal være stifteren) Siden formuen ikke kommer over 250.000 kr kan de
i teksten nævnte § gøre det..

Men fast er det, at der skal vælges en bestyrelse, fonden skal være
hjemmehørende et sted og der skal laves et sæt vedtægter.

Men jeg vil lige omskrive teksten som jeg forstår den og lægge den i
gruppen en gang i morgen/dag d 23-05-02, så kan Camilla S og andre jo
se om de forstår noget andet end jeg ved teksten...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Pia

Dato : 23-05-02 07:40

Jeg forstår det som Henrik, og det lyder godt nok besværligt! Lidt nemmere
at oprette en forening med kontingent, eller! lade en person oprette en
konto. Vedkommende skal så ganske vist betale skat af renterne, men omvendt
kunne man også donere samme renter i administratorløn (de der 3 kr. om året
det kunne blive til :)

Hvis der kun sættes penge ind hver gang der er en "sag", hvor de fleste af
pengene ryger ud igen med det samme, kan det næppe regnes som indtægt, det
er vel lovligt for private at samle sammen til et fælles indkøb, man betaler
vel heller ikke skat af fx afskedsgaver til kolleger el. lign.

Men man kunne spørge om det rent skattemæssige i den version, det har jeg
før haft held med i dk.erhverv - eller ringe til sin kommune.

:Pia

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 23-05-02 13:37

"Pia" <x@x.com> writes:

> [...]
> kunne man også donere samme renter i administratorløn (de der 3 kr. om året

Tjae, om det nu er så besværligt ved jeg nu ikke...
Men jeg får skrevet det i klart sprog når Melissa har været ude og gå
en tur med mig..

> [...]
> er vel lovligt for private at samle sammen til et fælles indkøb, man betaler
> vel heller ikke skat af fx afskedsgaver til kolleger el. lign.

Her ser jeg et enkelt problem eller faktisk 2, for dels er der jo
skattefar som ikke skyer noget middel for at dække div politikeres
overforbrug samt at hvis det hele hænger på én person, vil der opstå
problemer i det øjeblik der fx skete en ulykke med dødsfald til følge,
ikke fordi jeg mistror nogen. Men folk som mig planlægger altid med
henblik på "worst case" og desværre har vi alt for ofte ret...

Problemet med fonden er i princippet at få den oprettet, finde en
bestyrelse og en "daglig" leder burde være til at overse, specielt
fordi møder kan foregå på udstillingerne så der ikke bliver nogen
ekstra rejseaktivitet, dog mener jeg hvilket ikke er nævnt i teksten
at der skal findes 2 revisorer som skal gennemgå regnskabet. Det kan
enhver husmor med respekt for sig selv klare..*gg*

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 23-05-02 16:15

Henrik Pedersen <misbams-meow@edb.dk> writes:

Så har jeg skrevet det måske lidt klarere..
Det er ikke lige så nemt at ændre i teksten, så derfor har jeg lavet
nogle noter i () og håber så at lovteksten bliver lidt klarere på
grundlag af det.. eller må i jo råbe en gang...

Ad § 6 For en fond skal der oprettes en vedtægt (fundats).
Denne skal indeholde angivelse af:
1) Fondens navn, kunne jo være Tortiefonden
2) Den kommune hvor fonden skal have sit hjemsted (hovedkontor)
(Skal nok specificeres at dette sted kan flyttes afhængig af flytning mm)

3) Fondens formål, at hjælpe katte i nød (det kan/skal nok pindes ud, i
fundatsen)

4) Størrelsen af fondens aktiver og egenkapital ved oprettelsen,
(hmm, det kan jo kun være ret begrænset fordi den jo skal køre på bidrag
når behovet opstår.. Lovligheden af det/måden det gøres på skal nok lige
vendes en gang med dk.videnskab.jura og/eller fondsmyndigheden
civilretsdirektoratet ???)

5) Eventuelle særlige rettigheder eller fordele, der er tillagt stiftere
eller andre, (øhh, særlige rettigheder..?? vel ingen ??)

6) Antallet af bestyrelsesmedlemmer, og hvorledes de udpeges
(Det må gøres til genstand for en debat i gruppen, jeg anser et sted
fra min 3 til max 5 - 7 stykker + min 2 kritiske revisorer som passende)

7) Regnskabsaflæggelse, herunder regnskabsåret, og

8) anvendelse af overskuddet. (hmm igen, for det vil jo alt andet lige
nok kun købe rundt, jfr §6-4 note : for der er jo intet overskud som
sådan, fordi der ikke er en egentlig formue som kan skaffe et overskud.
Men de penge - et grundbeløb til at holde kontoen åben skal jo anvendes
i henhold til § 6-3 note)

Stk 2. Vedtægten skal senest 3 måneder efter oprettelsen indsendes til
fondsmyndigheden samt til skattemyndigheden i den kommune, hvor
fonden har sit hjemsted.
(Vi bør nok lige tjekke om den konstruktion vi vil benytte er mulig
først..)
Er stifteren eller stifterne ikke angivet i vedtægten, skal der tillige
indsendes særskilt oplysning herom..( åbent spørgsmål : kan gruppen som sådan
være stiftere af fonden ??, der er jo tale om en egen juridisk person mht
fonden, eller skal et mindre antal personer stifte fonden..., alt andet lige
mener jeg at det skal være gruppen, fordi vi så ikke risikerer
"fjendtlige overtagelsesforsøg" fra nogen fløje...)

[...]

rækker videre end til de personer, der lever på stiftelsestidspunktet
og til én i forhold til disse ufødt generation.
(Her er der jo ikke tale om at en/flere bestemt/e familie/r som har
fortrinsret så denne § mener jeg ikke vedkommer os på nogen måde og
derfor har jeg udeladt resten)

§8 stk 1, 2 Aktiverne og egenkapitalen skal stå i rimeligt forhold til
formålet.
(her er prob fra § 6-4 igen, så der skal en vurdering til af sagkyndige folk
om hvorvidt vi kan lave en fond som primært baseres på frivillige
indbetalinger)

Kap 9 Ændringer af vedtægter mv

§ 32 Fondsmyndigheden kan efter indstilling fra bestyrelsen tillade af
[...]
(det klares ved i vedtægterne at anføre : opløses fonden tilfalder
samlet kapital fx kattens værn, fordi de så ikke bare vil havne i
statens lommer)

Stk 2 Bestemmelserne i stk 1 finder anvendelse, uanser om der i
vedtægten er tillagt bestyrelsen eller andre ret til at ændre
vedtægten.
( betyder at bestyrelsen i samarbejde med fondsmyndigheden kan ændre
i vedtægterne uanset om der udtrykkeligt er givet ret til det)

Stk 3 Justitsministeren kan fastsætte regler om, at visse
vedtægtsbestemmelser kan ændres af bestyrelsen alene ( altså uanset
om de på forhånd har ret)

§ 33 Fondsmyndigheden kan efter forhandling med bestyrelsen beslutte, at en
vedtægtsbestemmelse skal ændres, når bestemmelsen er
uigennemførlig eller har vist sig klart uhensigtsmæssig.
(nok fornuftigt nok, men kun så længe det ikke går
ud over stemmeret i bestyrelsen eller måden beslutninger foretages..)

Stk 2 Fondsmyndigheden kan efter forhandling med bestyrelsen beslutte
at en fond, hvis midler er klart utilstrækkelige til at opfylde
formålet, skal sammenlægges med andre fonde eller opløses ved
uddeling af kapitalen (se note til § 32)

Stk 3 Fondsmyndigheden kan beslutte at en vedtægtsbestemmelse skal
ændres, hvis den strider mod lovgivningen elller
oprettelsesdokumentet for fonden.
(tjae, så må vedtægten jo bare skrives så den ikke gør det)

§ 34 Justitsministeren kan fastsætte regler om fremgangsmåden ved
opløsning eller sammenlægning af fonde. ( ikke meget at gøre her..)

Registrering sker ved Civilretsdirektoratet jf § 37

Desuden skal der være en vedtægtsbestemmelse om hvordan afstemninger i
bestyrelsen foregår om det er med simpelt flertal eller ?,
samt en bestemmelse i linie med antallet af
bestyrelsesmedlemmer, men bare med antallet af suppleanter...

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 22-05-02 06:48

En rigtig god ide Hvad er konto og registeringsnummer - lad mig bare få
indbetalt nogle penge *griner*

Knus Mette og Hermione som leger på skrivebordet ogsyntes det er sjov at
fange sine egen hale

Fra : Pernille Scharff

Dato : 22-05-02 07:29

Jeg synes det er en supergod ide. Lur mig om ikke der dukker flere
gravide missemødre op i sommerperioden

/Pernille

Fra : Trine Alsing

Dato : 22-05-02 08:16

Hej Sabina (og jer andre selvfølgelig *gg*)

Kanon ide...count me in!!

Hilsen
Trine (som savner sine to missebørn som en vanvittig!!)

Fra : Heidi Høegh

Dato : 22-05-02 08:25

Hej Sabina

Jeg syntes det er en super god ide, og jeg vil gerne bidrage med alt hvad
jeg kan.
Og som du selv har været inde på, kan det vel ikke være forbudt og hjælpe
hinanden, og derfor behøver skattefar og hans "venner" vel slet ikke blive
indblandet

I øvrigt vil jeg lige benytte lejligheden til endnu engang bare og takke jer
der er her i denne gruppe fordi i bare er så rare og hjælpsomme over for så
mange hjemløse katte. Hilser fra mine egne tre katte der også engang var
hjemløs, og sender tanker til alle de katte der ligesom dem fik et godt
hjem. Og der er jo desværre nok flere derude der har brug for hjælp og
derfor er det en rigtig god ide med den fond.

Masser af hilsner fra
Heidi Høegh, Cocio, Tyson og Dumle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-05-02 09:44

så har jeg smidt et indlæg inde i dk.videnskab.jura og spurgt om det er
lovligt at gøre det på denne måde.... håber på et positivt svar)

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 22-05-02 11:17

Jeg synes det er en god ide, og som nyeste i denne gruppe vil jeg da bakke
op omkring ideen.

Claus Smith og Familie

Fra : Nynne

Dato : 22-05-02 14:07

Jeg synes det er en god ide - så må vi se hvad de siger i jura-gruppen!

Knus
Nynne + Rikke og Ronja, som synes det er sååååå snyd at de er indekatte i
det fiiine vejr *hrmpf*

Fra : Jette

Dato : 22-05-02 19:30

"Sabina Hertzum" skrev:
> [...]
hjælpe
> andre nødstedte missere som Tortie og hendes dejlige mivere...

Som sagt før synes jeg også det er en kanon idé .... glæder mig til at lave
en "Tortie-fond"-side på dk-fritid-dyr-kat

Mvh. Jette

--
Ny bruger af dk.fritid.dyr.kat? Opret din profil og se andres på
gruppens hjemmeside http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk