laminering af søkort
Fra : Aksel

Dato : 21-05-02 19:52

Det er jo fantastisk sejlervejr, så der er sikkert ingen (andre end mig) der
læser nyhedsgruppen for tiden, men jeg forsøger mig alligevel.

Hos Cretex i Brøndby (uden tilknytning til mig) har de en maskine der kan
laminere søsportskortene fra Kort og Matrikelstyrelsen. For laminering med
0,5 mm. laminat i en mat finish skal Cretex have 26 kr. pr. kort. Det
forekommer rimeligt i betragtning af at Kort og Matrikelstyrelsen skal have
50 kr. for en plasticlomme med plads til to kort.

Cretex skal imidlertid have 1200 kr. for at starte maskinen (man kunne jo
bede dem om at laminere kortene når de alligevel har startet maskinen, men
den er de sikkert ikke med på). For 63 kort bliver det ca. 45 kr. pr. kort.
Det tøver jeg med at betale, men hvis nu vi var flere...? For 1000 kort
ville prisen være 27,20 kr. pr. kort.

Hvis der er tilslutning til ideen så skal jeg gerne koordinere medmindre en
anden insisterer. Vi kan også forhøre os om muligheden for at få lavet
huller til og sat spiral i.

Dette er en forsigtig føler for at høre om der er interesse. Meld tilbage
med antal kort.

--
Aksel

Fra : Andersson

Dato : 21-05-02 20:47

klip>
> [...]
> huller til og sat spiral i.
>
> Dette er en forsigtig føler for at høre om der er interesse. Meld tilbage

Hej Aksel

Jeg slutter med at arbejde i Cretex på torsdag.. Så jeg kan ikke hjælpe dig
direkte.. Men ring og spørg efter Niels (Arthur er hans øgenavn fordi der
har været 2xNiels).. Forklar ham at du meget gerne vil vente til de starter
maskinen alligevel, hvor mange kort du har og at du betaler ved afhentning
af kortene. og så er prisen sikkert + moms.

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Aksel

Dato : 21-05-02 21:43

"Andersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote in message
> og så er prisen sikkert + moms.

Ups, Andy har nok ret i at prisen er opgivet uden moms. Så er det ikke
længere helt så attraktivt (som det måske aldrig var?). Og lommerne fra KMS
kan genbruges...

--
Aksel

Fra : CO

Dato : 21-05-02 21:54

Jeg vil dog mene at det skulle være til at få lamineret søkort andre steder,
prøv at slå op på de gule sider under laminering og ring rundt, der må være
nogen der er interesset i dette marked !

mvh
Claus

Fra : Andersson

Dato : 21-05-02 22:16

"CO" <claus-@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> nogen der er interesset i dette marked !

Hej igen

Problemet er størrelsen..

Det specielle ved lamenering hos Cretex er at det er en højtrykslaminering.
Jeg kan ikke huske om det er 12 tons pr m2 og så bliver plasten opvarmet til
smeltepunktet så den "klæber" til papiret.. Dvs. en laminering der holder
mange år.. Men det er rigtigt der er sikkert mange andre der laminerer på
almindeligvis. Fordelen ved laminering er selvfølgelig at kortet kan tåle at
blive supervådt..

Hilsen

Andy

Fra : CO

Dato : 21-05-02 22:35

Hej Andy

Jeg går ud fra at Cretex har en rulle laminator som varmer laminaten op til
et sted mellem 110 gr og 170 gr. afhængig
af laminat tykkelse.

Jeg ved at der står flere af disse maskiner rundt om i landet, og
sandsynligvis også mindre maskiner der kan opfylde
kravet, kender blot ikke nogen i skrivende stund, da det er over 15 år siden
jeg har været involveret med det, men
det kan da undersøges evt. via jubii eller krak på nettet, eller via de gule
sider !

og sidst men ikke mindst kan det da undersøges ved at ringe til at
importøren af maskinerne og høre hvem de har solgt til !

med venlig hilsen
Claus

Fra : Andersson

Dato : 21-05-02 23:22

> [...]
til
> et sted mellem 110 gr og 170 gr. afhængig
Det foregår ikke lige sådan.. Det der skal lamineres lægges mellem to stk.
plast som så lægges mellem to metalpader.. pladerne bliver stablet og kørt
ind i en ovn som maser alle pladerne sammen under hydralik. Den trykker
mange, mange tons. Under tryk bliver 800 liter opvarmet olie ledt ind i
nogle tykke plader som så varmer plasten op.. det er en omfattende proces
men der kan være mange i maskinen.. Som sagt så er det umuligt at skille
laminatet ad.
Orienteringstavler på stadions, skove og søer er lamineret sådan, og plasten
har til dels et uv-filter så holdbarheden er lang.

Hilsen
Andy

klip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-05-02 00:36

> [...]

steder,
> prøv at slå op på de gule sider under laminering og ring rundt, der må

Jeg har før "lamineret" mine øresundskort på en simpel måde. Man køber den
helt gennemsigtige plastikfolie, som bl.a. bruges til hyldepapir mm.

Den er blød og forholdsvis nem at lægge på, ligsesom man kan tegne på den
med en WB pen... og så er den billig!

Alternativt kan man bruge "montage film" som kan købes hos skilte
producenter, men den er noget dyerere.

Claus

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 22-05-02 16:25

Vesterkopi i Århus burde kunne lave sådanne opgaver, men jeg ved ikke hvad
det koster.
www.vesterkopi.dk

Stef