kattelem træning?
Fra : A Bolinder

Dato : 21-05-02 19:43

Er der nogle der har et godt råd til hvordan vi lærer vores tre år gamle kat
at bruge kattelemmen. vi har købt en kattelem, med magnet og det er også
fint nok, bortset fra hun kun vi gå igennem den, hvis jeg holder lågen for
hende. Hun kan ikke lide selve klappen? eller måske hun ikke ved hvordan det
skal forgå.
Er der nogle der har nogle gode råd, hvordan vi kan lærer hende det?

Med venlig hilsen Maria

Fra : Pia

Dato : 21-05-02 19:49

Kan du ikke starte med at lade den stå åben indtil hun begynder at bruge
den, og så "hejse" den længere og længere ned indtil den er lukket. Et eller
andet Storm P. snoreværk. Kan magneten slås fra eller fjernes, så den nemt
glider op i starten?

Og ellers masser af lokkemidler, træn lige inden spisetid og lok med noget
rigtig lækkert.

:Pia

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 21-05-02 20:15

Hej Maria.
Jeg købte også sådan en kattelem, og jeg trænede mine 2 katte i marts til at
bruge den. Det tog en pose rejer og en time at lære dem at bruge den.
I starten gjorde jeg ikke andet end at holde lågen åben og så ligge nogen
reje dels på gulvet på den anden side og på stykket i lemmen. Det fik dem
rimelig hurtigt overtalt til at gå igennem. Det skal lige siges at de ikke
syntes det var sjovt, men når der nu var rejer...
Så begyndte jeg at lade lågen være lukket, og stadig ligge rejer lige på den
anden side af lemme - på selve lemmen. og også på gulvet. Der skulle lidt
overtalelse og hjælp til før de lærte at de kunne puffe med snuden til den
og få rejerne.
Man skal bare have masser af tålmodighed og rejer. Så skal det nok gå.
Men lad hende selv prøve med lidt hjælp.
Vi prøvede først at skubbe vores igennem men det ville de overhovedet ikke.
Så strittede de med alle fire ben, så... en kærlig hånd og lidt hjælp og
tålmodighed - så skal det nok gå.
Det er jo trods alt spændende at komme ud, så hun skal nok lære det.

Mvh
Vibeke J

Fra : Mette Jensen

Dato : 21-05-02 21:30

"A Bolinder" <allan@mobil.dk> wrote

> [...]
det
> skal forgå.
> Er der nogle der har nogle gode råd, hvordan vi kan lærer hende det?

De forslag der er kommet er rigtig gode. Faktisk kan jeg ikke anbefale
andet. MEN... Min hankat lærte det aldrig. Har læst i en kattebog, at der er
meget almindelig hvis kattelenne kommer efter katten.... Altså kan der være
problemer hvis man en dag beslutter at sætte en lem i. Bare så du ved at din
katte ikke er komplet dumme, hvis de aldrig lære det!

Med venlig hilsen Mette

----------------------------
Hils på vores Maine Coon´s:
http://kashmir.yaboo.dk

Fra : Preben Bohn

Dato : 22-05-02 07:32

A Bolinder wrote:
> [...]
> skal forgå.
> Er der nogle der har nogle gode råd, hvordan vi kan lærer hende det?

I første omgang (hvis den ikke i forvejen kender kattelemme) vil jeg
foreslå at slå magnet låsen fra, så den er åben begge veje. Derefter er
lokkemad vejen frem. Som med mænd, går vejen til en kats hjerte (og
kattelems-skræk) gennem maden...

Alle vores misser har kunnet finde ud af almindelige kattelemme (en af
dem kan sågar åbne en låst kattelem , dog kunne vores Michella ikke
finde ud af en magnetlåst kattelem...

Med venlig hilsen

Preben

Fra : Bettina Hansen

Dato : 22-05-02 09:06

Preben Bohn wrote in message <3CEB3B52.7101DAF9@yahoo.com>...
>Alle vores misser har kunnet finde ud af almindelige kattelemme (en af
>dem kan sågar åbne en låst kattelem , dog kunne vores Michella ikke
>finde ud af en magnetlåst kattelem...

Næh magnetlåste kattelemme er lidt "tricky".
Problemet er at lemmen kun åbner når magneten er lige over et bestemt sted.
Og den låser meget hurtigt efter at magneten fjernes.

Grunden til at Michella ikke kunne finde ud af det var at hun ikke skubbede
lemmen op med hovedet, som de andre katte, nææh hun brugte forbenene og så
hang magneten jo slet ikke i en højde hvor den kunne registreres af lemmen.
Vi prøvede ALT for at lære hende det - fik endda modificeret lemmen så den
var længere tid om at lukke, men det blev aldrig helt godt. Selvom hun lærte
at hun skulle have magneten hen til det sted hvor det sagde klik så var hun
alligevel tit for langsom til at få åbnet lemmen (selv med den forlængede
åbnetid - hvis hun f.eks. blev forstyrret af et eller andet spændende) - og
hun fandt ikke ud af at hun så IGEN skulle have magneten hen så det sagde
klik - blev bare ved med at stå og puffe med forbenene på lågen.
Det var spild af 500 kr for vi var selvfølgelig nødt til at slå
magnetfunktionen fra.

Det er nok nemmere med en yngre kat - de er nok bedre til at lære nye
kunstner.
Men lemmen er bestemt designet til katte, der bruger hovedet - ikke
forbenene - til at åbne lemmen med.
Vores Michella valgte at bruge sit hovede til andre ting - en kløgtig lille
kat var hun ;)

Mvh Bettina

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 22-05-02 23:37

Hej Bettina,
Jeg ved ikke om Michella har specielt lange ben, for vores bruger også
benene til at puffe til døren og de kommer fint igennem. Jeg syntes heller
ikke rigtig det der med at magneten skal være et bestemt sted for at den
åbner er et problem. Hvis vores katten bare sætter hovedet hen mon lemmen -
evt bare for at kigge ud klikker den, og "lukkeren" hopper ikke op før de
fjerner hovedet igen. Måske er der tale om forskellige former for magnetiske
kattelemme?

Vibeke

Fra : Preben Bohn

Dato : 23-05-02 07:58

Hej Vibeke

"Vibeke Jørgensen" wrote:
> [...]
> fjerner hovedet igen. Måske er der tale om forskellige former for magnetiske

Jeg tror ikke at der er så mange forskellige magnetiske kattelemme, vi
var da i hvert fald ude og kigge en del steder og de alle kun den samme
(relativt dyre) model. Men vi kan da have taget fejl... :)

Jeg tror den store forskel (også mellem to kattelemme af samme type) er
på styrken af magneten. Hvis forhandleren har tumlet lidt for meget
rundt med kasserne, eller har haft dem liggende i en meget varm
udstillingsrude/oven på en radiator, kan styrken af magneten godt aftage
over et stykke tid. Vi kunne selvfølgelig have prøvet at udskifte
magneten, men det tænkte vi vist ikke så meget over på det tidspunkt...
..-)

Med venlig hilsen

Preben