Firewall indstallinger i Linux Redhat 7.2!
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 21-05-02 19:25

Hej.
Hvordan ændre jeg firewall indstillingerne i Linux Redhat 7.2!
Jeg har ikke indstalleret gnome eller kde !
mvh Rasmus

Fra : Martin Bech

Dato : 21-05-02 19:43

In article <ace3e4$ees$1@sunsite.dk>,
"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ladekjaer@get2net.dk> wrote:

> Hvordan ændre jeg firewall indstillingerne i Linux Redhat 7.2!

Kør "setup" som root.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home Page: http://bech.i.am email: Remove XYZ from adress.

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 21-05-02 20:01

> Kør "setup" som root.

Jeg kan godt ændre det i setup, men ligeså smart jeg lukker setup er det
hele normalt igen ?
Hvad skal jeg gøre ?
mvh Rasmus

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-05-02 22:33

In article <ace5gf$kmv$1@sunsite.dk>, "Rasmus Ladekjær Pedersen"
<ladekjaer@get2net.dk> wrote:

> Jeg kan godt ændre det i setup, men ligeså smart jeg lukker setup er det
> hele normalt igen ?
> Hvad skal jeg gøre ?

The hardway... kør ntsysv og afmarker iptables ... dernæst skriver du
selv dine firewall regler, her er lidt hjælp:

http://www.braindump.dk/dk/wiki/?wikipage=IpTables

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-05-02 20:29

Rasmus Ladekjær Pedersen wrote:

>Hvordan ændre jeg firewall indstillingerne i Linux Redhat 7.2

Mener du gør det med kommandoen 'setup'

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-05-02 22:49

On Tue, 21 May 2002 20:25:14 +0200
"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ladekjaer@get2net.dk> wrote:

> Hvordan ændre jeg firewall indstillingerne i Linux Redhat 7.2!

BTW Det hedder Red hat Linux 7.2, kun mandrake der er lidt sindsforvirrede at kalde det linux-mandrake.

Man bør réelt kalde det Red hat GNU/Linux. Da det forholder sig sådan at hovedparten af de programmer man bruger på et Linux system, er publiceret under GPL som står for General Public License, som er GNU licensen. Linux er jo kun kernen. Med BSD er det anderledes, da de benytter deres egne programmer (for det meste) i selve distributionen derfor hedder det kun FreeBSD, OpenBSD og NetBSD. GNU programmerne er ikke direkte includeret i distributionen, de findes kun i ports.

Derfor taler man også om at der er 3. parts software i GNU/Linux.

Richard M. Stallman der er formand for FSF (Free Software Foundation), der er ansvarlig for GNU licensen, er ret ophidset over at distributionerne kalder det Linux og ikke GNU/Linux. Debian er de eneste der kalder det Debian GNU/Linux.

Nå men det var jo bare lidt filosofi, men så ved du det, hvis nogen skulle overfalde dig verbalt. ;)

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Christian Laursen

Dato : 21-05-02 23:04

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> writes:

[linjelængde justeret til noget anstændigt]

> [...]
> sådan at hovedparten af de programmer man bruger på et Linux system,
> er publiceret under GPL som står for General Public License, som er

Det er ikke så meget licensen, men mere det, at mange af disse
programmer kommer fra GNU-projektet.

Jeg har selv udgivet et par ting under GPL, men det kommer de ikke
til at hedde noget med gnu af. :)

> [...]
> distributionen derfor hedder det kun FreeBSD, OpenBSD og NetBSD. GNU
> programmerne er ikke direkte includeret i distributionen, de findes

Det passer nu ikke helt.

Prøv fx. at kigge i /usr/src/gnu på en FreeBSD maskine, og der vil du
finde en del sager, som er udgivet under GPL.

En del af dem kommer fra GNU-projektet, fx. gcc, gzip og binutils.

Christian Laursen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 22-05-02 07:10

On 22 May 2002 00:04:21 +0200
Christian Laursen <xi@borderworlds.dk> wrote:

> Prøv fx. at kigge i /usr/src/gnu på en FreeBSD maskine, og der vil du
> finde en del sager, som er udgivet under GPL.
>
> En del af dem kommer fra GNU-projektet, fx. gcc, gzip og binutils.

DOH! Jeg har kørt Free/OpenBSD engang, og der var gcc selvføglelig med i...

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Jesper S. Knudsen

Dato : 22-05-02 12:14

Hej Rasmus

kodeordet er 'ipchains'

Kig her http://www.sslug.dk/linuxbog/sikkerhed/bog/linux-firewalling.html

/Jesper

Fra : Bo Simonsen

Dato : 22-05-02 13:33

On Wed, 22 May 2002 13:14:18 +0200
"Jesper S. Knudsen" <jesper.stougaard.knudsen@om.com> wrote:

> kodeordet er 'ipchains'

Wrong kodeordet er iptables..

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-05-02 13:56

Bo Simonsen wrote:

> Wrong kodeordet er iptables..

Ja, hvis man vil skrive sine egne. Men RedHat's firewall-vaerktoej er altsaa
baseret paa ipchains.

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Dennis Petersen

Dato : 25-06-02 23:01

> Ja, hvis man vil skrive sine egne. Men RedHat's firewall-vaerktoej er
altsaa
> baseret paa ipchains.
Man kan da også bare bruge Guidedog (route/masqerade/forward) som
udgangspunkt og så gå videre derfra ved at udvide scriptet den lavede:
http://www.simonzone.com/software/guidedog/
Guarddog (Firewall programmet) virker desværre ikke endnu på Redhat 7.2 :(
Men man kan jo håbe at den kommer til det snart
mvh
Dennis P

Fra : Dennis Petersen

Dato : 25-06-02 23:09

> Guarddog (Firewall programmet) virker desværre ikke endnu på Redhat 7.2 :(
Sludder... KDE 3.0 virker (nu virkede) ikke (har dog ikke prøvet den
nyeste - men han siger at RPM til KDE 3 på Redhat og SuSE kan hentes nu..)
http://www.simonzone.com/software/guarddog/

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 26-06-02 10:30

Dennis Petersen skrev:
> [...]