Læse indholdet af en select box
Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 21-05-02 12:32

Hejsa...

Jeg har en select box hvor jeg godt kunne tænke mig at vide hvad
brugeren har valgt (det er vel somregle det man bruger dem til .

Hvis jeg nu med javascript gør sådan her
document.form.elements('selector').value
så får jeg jo den value der er sat, men hvordan får jeg så fat i teksten
mellem de to
<option></option> tags?

/Kasper

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-05-02 12:53

"Kasper Kamp Simonsen" <idontlikespam@anywhere.dk> wrote in message
> [...]
> document.form.elements('selector').value
> så får jeg jo den value der er sat, men hvordan får jeg så fat i teksten

document.form.selector.text

--
Jakob Andersen

Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 21-05-02 13:16

document.form.elements('selector').value

> document.form.selector.text

Jeg kan ikke rigtig få det til at virke, jeg vedlægger lige lidt test kode

<head>
<script type="text/javascript">
function udskriv()
{
var x = document.form1.selector.text;
var y = document.form1.selector.value;

alert(x);
alert(y);
}
</script>
</head>
<form name=form1>
<select id='selector' name='selector'>
<option value=1>et</option>
<option value=2>to</option>
<option value=3>tre</option>
<option value=4>fire</option>
</select>
<button onclick="javascript:udskriv();">Klik her</button>
</form>

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-05-02 13:54

> Jeg kan ikke rigtig få det til at virke, jeg vedlægger lige lidt test kode

At du kan bruge value direkte på selectbox objektet er noget din browser har
implementeret, dette er ikke standard. Derfor skal du benytte følgende kode:

objForm.elements[felt].options[objForm.elements[felt].selectedIndex].text;

for at få fat i teksten på elementet

> <button onclick="javascript:udskriv();">Klik her</button>

Du skal ikke skrive "javascript:" når du allerede er i en eventhandler.

--
Jakob Andersen

Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 21-05-02 14:38

> objForm.elements[felt].options[objForm.elements[felt].selectedIndex].text;

Det virker Takker og bukker

/Kasper