måne fup eller fakta
Fra : jobbe

Dato : 21-05-02 11:09

min ellers meget pragmatiske kammerat har set dokumentaren "måne fup eller
fakta", der blev vist på tv2 for et par måneder siden, lidt for mange gange.
er der nogen her der kan skyde de forskellige påstande ned?
jeg ved ikke om den er blevet diskuteret her før?

mvh
jobbe

Fra : klaus

Dato : 21-05-02 10:30

Det har været oppe tidligere. Her er et udemærket link:
http://www.badastronomy.com/bad/misc/apollohoax.html

/Klaus

Fra : karamel

Dato : 23-05-02 23:15

klaus wrote:

> Det har været oppe tidligere. Her er et udemærket link:
> http://www.badastronomy.com/bad/misc/apollohoax.html

Da vi alligevel er vi kommet ind på emnet, er der nogen, der gider kigge på
denne adresse? http://www.apollo-hoax.co.uk/neutral.html

Jeg kom ind på ovenstående adresse, da jeg i sin tid surfede rundt på
web'et efter den omstridte TV-udsendelse. Jeg så straks, at der måtte være
noget galt med formlerne, så jeg sendte nedenstående e-mail til
hjemmesidens forfattere, men indtil dato har jeg ikke fået svar. Kan nogen
fortælle mig, om jeg har ret? Her er teksten af min e-mail:

*************************
Hello

In your page: http://www.apollo-hoax.co.uk/neutral.html you state that
gravity can be found through the following formula:

g = G*M*m / r^2

I don't know whether I have misunderstood something, but this appears wrong
to me. Firstly, G (the universal gravitation constant) is not
dimension-less. It has the dimension (m^2*N) / kg^2 (N = Newton, i.e. kg*m
/ s^2).

Secondly, your formula does not represent an acceleration (even if you
assume that G is dimension-less). The right formula for gravity is just:

g = G*M / r^2

where g has the correct dimension of an acceleration.

If you now multiplicate this g by the mass "m" of a body (Newton's second
law), you'll obtain the force acting on that body, i.e. the body's weight:

F = G*M*m / r^2

This is actually your original formula. This formula thus represents a
force, and not an acceleration (provided that G has its right dimension, of
course). In our case, if M is the mass of the earth, m the mass of the body
and r the distance from the body to the centre of the earth, then F will be
the weight of that body at the distance r from the centre of the earth.

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 21-05-02 10:34

Ak ja, nogen mennesker vil tages ved næsen... Læs her:
http://rumfart.dk/vis.asp?id=256

For en fuldstændig, udtømmende, meget saglig og 100% videnskabeligt korrekt
minutiøs gennemgang af samtlige af "hoax-believernes" latterlige påstande
kan jeg varmt anbefale http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/

Mvh Steen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 21-05-02 20:22

"Steen Jørgensen" <oz1sej@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Ak ja, nogen mennesker vil tages ved næsen... Læs her:
> http://rumfart.dk/vis.asp?id=256

Ja det er jo ekstremt! Jeg kender mange som stadig ikke er sikker på om "vi"
har været der... jeg er bare så træt af at genfortælle hele møllen for dem.

> [...]
korrekt
> minutiøs gennemgang af samtlige af "hoax-believernes" latterlige påstande

Ja den er god, men den Klaus sendte er faktisk lige så god. Svjh mangler der
vist bare et par påstande..,

Fra : FNYX

Dato : 26-05-02 15:02

Personligt tvivler jeg på at mennesket overhovedt har fundet Amerika.

Jørgen

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in
message news:3cea9e7c$0$259$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Michael Vittrup

Dato : 27-05-02 02:18

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-02 12:28

Michael Vittrup <babyford@miba.auc.dk> writes:

> ...tit & ofter spoerger man sig selv om ikke det ville have vaeret
> smartere, hvis vi IKKE havde opdaget verdensdelen,

Not quite. Hvad skulle vi så have gjort af alle de amerikanere?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-06-02 14:49

Peter B. Juul wrote:

> Not quite. Hvad skulle vi så have gjort af alle de amerikanere?

Ja de fleste amerikanere er jo af europæisk afstamning alligevel!

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig!
Så er man godt nok en spade --> http://www.sjl.dk/

Fra : Simon Kamber

Dato : 04-06-02 22:45

On 28 May 2002 13:27:49 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Not quite. Hvad skulle vi så have gjort af alle de amerikanere?
You got a point there. Men vi kunne jo sende dem til månen:).
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen