Er det ulovligt at unlocke??
Fra : Lasse Laursen

Dato : 07-02-01 20:28

Hej
Er det ulocligt at unlocke mobiltelefoner? Jeg tænker her på en Nokia 3210

Venlig Hilsen Lasse

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 07-02-01 20:56

"Lasse Laursen" <lasse_laursen@mail.dk> wrote in message
> Hej
> Er det ulocligt at unlocke mobiltelefoner? Jeg tænker her på en Nokia 3210
>
> Venlig Hilsen Lasse

Nej man må vel gøre hvad man vil med en telefon man har købt... Bare du
betaler det abbo du skal i 6mdr..

Flemming

Fra : Jane & Otto

Dato : 07-02-01 21:20

> Nej man må vel gøre hvad man vil med en telefon man har købt... Bare du
> betaler det abbo du skal i 6mdr..

Må jeg så også gøre hvad jeg vil med den brænder og de cd-r plader, jeg har
købt? Ikke at jeg kender svaret på spørgsmålet, men det at man har købt
noget, betyder ikke nødvendigvis, at man må bruge det som man har lyst til.

mvh. otto

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-02-01 23:16

Jane & Otto wrote:

> [...]
> noget, betyder ikke nødvendigvis, at man må bruge det som man har lyst til.

Så længe du overholder loven om ophavsret, så må du gøre lige hvad du
vil med din brænder og cd-r'ere.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Til OutlookEkspress brugere:

Fra : Jane & Otto

Dato : 07-02-01 21:17

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 07-02-01 21:14

"Jane & Otto" <jane.otto@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> købt? Ikke at jeg kender svaret på spørgsmålet, men det at man har købt
> noget, betyder ikke nødvendigvis, at man må bruge det som man har lyst

Jo det gør det da, du må gøre alt det du vil med din brænder og dine skiver,
hver for sig kan de jo intet skade.. du må sågar brænde dem (tændstikker og
æter)

At de sammen kan bruges til at overtræde en lov er noget helt tredie en sim
lås er på ingen måder en lov.

/F

Fra : Jane & Otto

Dato : 07-02-01 21:32

> [...]
og
> æter)
>
> At de sammen kan bruges til at overtræde en lov er noget helt tredie en

Hurtigt svar! Okay, måske er jeg i det provokerende hjørne. Men at bryde
unlock'en svarer vel nogenlunde til at kopiere et stykke software: Du
betaler ikke for softwaren, du betaler for retten til at bruge den i henhold
til licensaftalen, dvs. typisk på én pc ad gangen. Tilsvarende køber du en
telefon og retten til at bruge den til X's mobilnet. Bryder du koden, har du
brudt aftalen.Og aftalebrud er mig bekendt ulovligt, eller wa?

mvh. otto

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-02-01 23:22

Jane & Otto wrote:

> Hurtigt svar! Okay, måske er jeg i det provokerende hjørne. Men at bryde
> unlock'en svarer vel nogenlunde til at kopiere et stykke software:

Næh,

Den aftale du har med udbyderen handler ikke om softwaren i telefonen.

Telefonens software har intet med den aftale, som du har med udbyderen
at gøre.

Derudover findes der også software som kan frit kopieres, men må ikke
laves om. Ligesom der findes software som du bearbejde ligeså tumpe
man vil.

> [...]
> til licensaftalen, dvs. typisk på én pc ad gangen. Tilsvarende køber du en
> telefon og retten til at bruge den til X's mobilnet.

Nej, man forpligter sig til, at beholde abonnementet i 6 mdr. Men hvad
man bruger telefonen til er helt op til brugeren.

Selv når telefonen bliver stjålet indenfor den 6 mdr's periode er man
forpligtet til at overholde abonnementet.

Køb af telefon og abonnement er nemlig to forskellige juridiske
aftaler, selvom de indgåes sammen rent tidsmæssigt.
Det sagde i hvert fald i Kasse2 forleden.

> Bryder du koden, har du
> brudt aftalen.Og aftalebrud er mig bekendt ulovligt, eller wa?

Hvad er det nu aftalen går ud på: Et abonnement i 6 mdr. hverken mere
eller mindre,

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 07-02-01 23:28

On Wed, 7 Feb 2001 21:32:12 +0100, "Jane & Otto"
> [...]

>telefon og retten til at bruge den til X's mobilnet. Bryder du koden, har du
>brudt aftalen.Og aftalebrud er mig bekendt ulovligt, eller wa?
Aftalen går jo kun på at betale abonnement i 6 mdr ikke at bruge
telefonen sammen abon. i 6 mdr.

mvh
Anders

Fra : N/A

Dato : 08-02-01 10:12

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 08-02-01 10:12

"John Forsberg" <jf483@forum.dk> wrote in message
> Men eftersom, at div. operatører skriver I deres annoncer, at telefonen er
> tyverisikret med SIM-låsen, så kan det kun være op til een selv, om man
> ønsker den tyverisikring. Politiet kan jo heller ikke forlange, at din dør
> er låst 24 timer i døgnet.

Ja det er da også det største vrøvl jeg længe har set det der med
tyverisikring der står i annoncerne.. har det da intet med at gøre??

Mvh

Flemming

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-02-01 11:19

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> wrote:

>"John Forsberg" <jf483@forum.dk> wrote in message
>
>Ja det er da også det største vrøvl jeg længe har set det der med
>tyverisikring der står i annoncerne.. har det da intet med at gøre??

De mener vel, at den er sikret mod, at du stjæler den fra teleselskabet.

Peter

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 08-02-01 11:35

"Peter Rongsted" <rongsted@dontspam.image.dk> wrote in message

> De mener vel, at den er sikret mod, at du stjæler den fra teleselskabet.

> Peter

Ja har sku følt mig fristet til at ringe til et teleselskab og høre hvad de
mener med det?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-02-01 11:29

> [...]

>noget, betyder ikke nødvendigvis, at man må bruge det som man har lyst til.

Ja, det må du. Men den musik-cd du har købt, er underlagt lov om ophavsret, så
den må du ikke kopiere (med mindre du får tilladelse).

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-02-01 11:26

"Lasse Laursen" <lasse_laursen@mail.dk> wrote:

>Hej
>Er det ulocligt at unlocke mobiltelefoner? Jeg tænker her på en Nokia 3210

Ikke hvis telefonen er din egen, eller du har ejerens tilladelse. Jeg mener at
Telia har nogle aftaler, hvor de ejer telefonen. I det tilfælde må du ikke
unlocke den uden at spørge dem først.

Så det er et spørgsmål om, hvad der står i kontrakten. Dvs købskontrakten,
abonnementet er en anden kontrakt, hvor du kan være bundet op til 6 måneder.
Du behøver ikke at bruge det - bare betale at det.

Peter